کد خبر: 895851
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۶
حزب‌الله لبنان يك سازمان چريكي و يك نهضت بود كه با جنگ سوريه به يك ارتش قدرتمند در مقابل صهيونيست‌ها تبديل شد.
به گزارش فارس، سردار سرلشكر سيد يحيي صفوي، دستيار و مشاور عالي فرماندهي معظم كل قوا در نشست «بررسي بحران سوريه، آخرين تحولات ميداني و سياسي» كه در مؤسسه آينده پژوهي جهان اسلام برگزار شد، اظهار داشت: مي‌دانيد كه عراق و سوريه تحت نفوذ اتحاد جماهير شوروي و روسيه بودند. عراق در سال 1932 به استقلال رسيد و نظام پادشاهي بر آن حاكم شد.سال  1958 كودتاي ژنرال عبدالكريم قاسم نظام پادشاهي را به جمهوري تبديل كرد. حسن البكر و صدام حسين هم سال 1968 كودتا كردند. ساختار ارتش عراق و سوريه، روسي است. تمام تجهيزات از تانك‌های تی- 54، تی- 62، تی- 72 گرفته تا هواپيماها و ناوگان دريايي هر دو كشور روسي است. ايران هم قبل از انقلاب تحت تسلط امريكايي‌ها بود. صفوي افزود: امريكايي‌ها تقريباً از سال 1971 كه انگليس از خليج فارس خارج شد، استراتژي دو ستوني نيكسون، يعني ايران به عنوان قدرت منطقه‌اي و امنيت منطقه خليج فارس و عربستان به عنوان قدرت اقتصادي را اتخاذ كردند. امريكايي‌ها سال 2003 بر عراق مسلط شدند و آن را از دست روس‌ها بيرون كشيدند. فقط كشوري به نام سوريه باقي مانده بود. سوريه و عراق همچنين محل رقابت ژئوپلتيكي، ژئواستراتژيكي و ژئواكونوميكي قدرت‌هاي منطقه‌اي مثل ايران، تركيه و عربستان هم هستند، يعني دو رقابت در اين كشورها داريم: يك رقابت جهاني و يك رقابت منطقه‌اي. 
رئيس مؤسسه آينده پژوهي جهان اسلام با اشاره به اهداف ژئواستراتژيكي امريكا در منطقه تصريح كرد: از نظر من تسلط بر مناطق تحت نفوذ اتحاد جماهير شوروي سابق و روسيه فعلي، حفظ بقا و امنيت رژيم صهيونيستي، تضعيف دولت‌هاي محور مقاومت به طور خاص سوريه و تضعيف قدرت حزب‌الله لبنان و زمينه‌سازي براي برخورد با آن از اهداف ژئواستراتژيكي امريكا در اين منطقه است. 
  
چندپاره‌کردن کشورهای منطقه از اهداف امریکاست

وي همچنين تقسيم كشورهاي سوريه و عراق را جزو اهداف امريكايي‌ها در صورت توان دانست و به تضعيف قدرت نفوذ ايران در عراق و سوريه و عدم اتصال محور استراتژيك ايران- عراق- سوريه- مديترانه به عنوان يك محور استراتژيك از ديگر اهداف امريكایي‌ها در منطقه اشاره كرد و افزود: جلوگيري از برتري وزن ژئوپلتيكي و ژئواستراتژيكي ايران را بايد از اهداف امريكا در منطقه دانست. صفوي خاطرنشان كرد: واقعيت آن است كه وزن ايران در منطقه ارتقا يافته است. ائتلاف ايران، روسيه و حزب‌الله لبنان در سوريه پيروز و ائتلاف امريكايي‌ها- ترك‌ها- اردن- صهيونيست‌ها در عراق بعد از 83 ماه با شكست مواجه شد، البته تركيه تا سال 2016 جزو اين ائتلاف بود که از سال 2016 از آن ائتلاف خارج شده است. وي گفت: ايران و روسيه اجازه ندادند دولت سوريه شكست بخورد، يعني آنچه امريكايي‌ها، سعودي‌ها، صهيونيست‌ها و حتي اردني‌ها مي‌خواستند، پس معلوم است كه اين ائتلاف برنده شده است، بنابراين وزن ژئوپلتيكي ايران نسبت به عربستان سعودي و تركيه بالا رفت. نفوذ ايران در عراق بالا رفت. داعشي‌‎ها تا نزديك بغداد هم آمدند اما ايران نگذاشت كه نه عراق و نه سوريه سقوط كند. دستيار و مشاور عالي مقام معظم رهبري با اشاره به الزامات بازسازي سوريه تصريح كرد: به نظرم سوريه براي بازسازي مسيري طولاني دارد. بازسازي چندين سال طول خواهد كشيد و حداقل به 300 تا 400 ميليارد دلار احتياج دارد. ممكن است در شمال و شرق فرات، همين قسمت كه امريكايي‌ها هستند و ترك‌ها هم آمدند، يك دولت خودمختار كردي مثل آنچه مي‌خواستند در عراق تشكيل دهند و شكست خورد، شكل بگيرد. آقاي دكتر خامه يار به خوبي به معاهده 1916 سايكس- پيكو اشاره كردند. در آن معاهده تشكيل دولت مستقل كردي و ارمني مطرح است كه بعداً به هم خورد. وي افزود: كردها جمعيتي حدود 30 ميليون هستند؛ 
17- 15ميليون نفر از آنان در تركيه، 6 تا 7 ميليون در عراق، بعد در ايران و سوريه هستند. اگر يك دولت كردي بخواهد شكل بگيرد، چهار دولت ايران، تركيه، سوريه و عراق مخالف هستند. دولت كردي شكل نمي‌گيرد مگر اينكه آنها به مديترانه راه پيدا كنند. ترك‌ها آمدند عفرين را گرفتند كه اگر در شرق فرات يك دولت خودمختار شكل گرفت، راه به مديترانه نداشته باشد. ترك‌ها غير از اهداف و منافع ديگري كه در رابطه با حلب و مذاكرات سوچي دارند، به شدت نگران مناطق كردنشين خود هستند، البته توسعه روابط سياسي و اقتصادي ايران با تركيه مي‌تواند در حل مسائل منطقه تأثير گذار باشد و ايران و تركيه ظرفيت 30 ميليارد دلار تبادلات اقتصادي را دارند. 
  
جنگ سوريه حزب‌الله را به ارتش قدرتمند تبديل كرد

مشاور عالي فرماندهي معظم كل قوا با اشاره به ضرورت حفظ استقلال و تماميت ارضي سوريه گفت: ما به طور جدي خواستار استقلال و تماميت ارضي سوريه هستيم. جمهوري اسلامي ايران هم باید هزينه‌هايي را كه در سوريه كرده است برگرداند و سوري‌ها اين آمادگي را دارند كه از نفت، گاز و معادن فسفات سوريه [اين هزينه‌ها را برگردانند]. تصور من اين است كه درست است كه ما هزينه كرديم اما ايران و روسيه برنده اين صحنه هستند؛ روس‌ها قرارداد 49 ساله با سوريه بستند، هم پايگاه نظامي گرفتند و هم امتياز اقتصادي و سياسي. به نظرم ايران هم مي‌تواند با دولت سوريه قرارداد طولاني مدت سياسي و اقتصادي داشته باشد و هزينه هايي كه كرده است بازگرداند و هم اكنون هم ايران از معادن فسفات سوريه در حال صادرات است. 
صفوي اظهار داشت: حزب‌الله لبنان يك سازمان چريكي و يك نهضت بود و با اين جنگ سوريه به يك ارتش قدرتمندي در كنار ارتش لبنان در مقابل صهيونيست‌ها و براي دفاع از مردم و سرزمين لبنان تبديل شد و درست است كه جنگ سوريه 83 ماه طول كشيده است و تعدادي هم شهيد دادند اما حزب‌الله كنار گوش صهيونيست‌ها تبديل به يك ارتش شد. سپاه پاسداران پيش از جنگ هشت ساله يك سازمان نظامي نبود، اما جنگ كه شد، ما يك ارتش قدرتمند شديم. اكنون حزب‌الله نيز يك ارتش قدرتمند بغل گوش رژيم صهيونيستي است. هم اكنون يك ارتش متحد اسلامي در سوريه به‌وجود آمده است. وي در پايان ابراز اميدواري كرد: ما اميدوار هستيم مردم سوريه و عراق، سرنوشت خود را به دست بگيرند و محور مقاومت قوي‌تر در مقابل رژيم صهيونيستي و امريكا ايستادگي كند.
منبع: فارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
0
0
ارتش حزب االله حافظ منافع ملي لبنان است و دولت لبنان هزينه مالي انرا بايد تقبل و پرداخت نمايد
و ما هم بعنران مردم ايران از انها حمايت ميكنيم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار