کد خبر: 894724
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
پديده‌‌هاي اقتصادي ايستا نيستند و چون مبحث مهم منفعت و رجحان با پويايي نگاه‌هاي اقتصادي در تصميم‌گيري‌ها مؤثر است...
مهران ابراهیمیان
پديده‌‌هاي اقتصادي ايستا نيستند و چون مبحث مهم منفعت و رجحان با پويايي نگاه‌هاي اقتصادي در تصميم‌گيري‌ها مؤثر است، بنابراين لزوم سياستگذاري در حوزه كلان و به‌تبع آن اقتصاد كلان شكل گرفت. 
برخلاف آنچه در اقتصاد خرد رفتار بنگاه‌ها و افراد را مدنظر قرار مي‌دهد و به آنها پيشنهاد و راهكار حداكثر‌كردن سود مي‌دهد، اقتصاد كلان با نگاهي فراتر از اقتصاد خرد به آنچه خير جامعه است، نظر دارد و با شاخص‌سازي‌هايي كه اقتصاددانان ايجاد كرده‌اند، سعي در برنامه‌ريزي براي بهبود آنها دارند. در اين ميان از آنجايي كه اقتصاد ملي، منطقه‌اي و جهاني مشمول اقتصاد كلان مي‌شود، بنابراين تصميم‌گيري‌ها بايد جامع‌تر، دقيق‌تر و با احتياط‌تر باشد و حتماً از نگاه جزيره‌اي و قالب شدن نگاه اقتصاد خرد افراد حقيقي و حقوقي در سطوح اقتصاد كلان به شدت پرهيز كرد. بديهي است اين نوع تصميم‌گيري‌ها بايد با ملاحظات و اهداف هر حاكميتي باشد كه در اينجا اهداف انقلابي مدنظرمان است. همچنين بايد در اين تصميم‌گيري‌ها از نقش عوامل خارجي همچون تحميل جنگ يا تحريم‌هاي ناجوانمردانه نيز غافل نشويم. 
اگر چنين نشود، فساد، تخلف و دورزدن قوانين و كاسبي با هر روشي از جمله كاسبي با تحريم يا كاسبي با برجام گسترش‌يافته و منافع فردي و جناحي بر منافع انقلاب و حاكميت چيره مي‌شود. 
اين همان موريانه‌هایي است كه مي‌تواند مردم را که از بيشه‌زارهاي خطرناك گذشته‌اند از پای در آورد. بي‌جهت نيست كه در آستانه جشن 40 سالگي انقلاب اسلامي رهبري در اين‌باره تأكيد كرده‌اند: «مردم را بشناسيد، حرف مردم شكايت از فساد و تبعيض است.» «مبارزه با ظلم و فساد بسيار سخت است و همانگونه كه چند سال قبل گفتم، فساد همچون اژدهاي هفت‌سر افسانه‌هاست كه از بين بردن آن به راحتي امكان‌پذير نيست، ولي حتماً بايد انجام شود.»
اما سؤال اساسي با مقدمه‌اي كه آمد اين است، چگونه با اين فساد بايد برخورد كرد و چگونه اين اژدهاي هفت سر را بايد نابود كرد؟
همان‌طور كه در بالا به آن اشاره شد، بايد اكنون بعد از چهار دهه تلاش‌هاي جزيره‌اي و بر حسب احساس تكليف و علقه سازماني مديران اكنون به اجماع در حل مسائل و نگاه جامع‌تر به مسائل اقتصادي برسيم. بايد ميان تضاد منافع در نگاه اقتصاد خرد و سياستگذاري براي اقتصاد كلان تمييز جدي قائل شد و ديگر اجازه بازي طناب‌كشي منافع ميان سازمان، مسئولان و مديران را به نفع افراد و حتي سازمان‌ها ممنوع كرد. در اين ميان همچنين به گفته رهبر انقلاب اسلامي در مسائل داخلي بايد «برخورد با ظلم و فساد در ميان كارگزاران حكومتي شديدتر و جدي‌تر از بقيه موارد باشد و همه مسئولان و مديران كشور بايد به اين موضوع توجه كنند.» و در مسائل خارجي نيز «ايستادگي در برابر ظلم و فساد در سطح بين‌المللي و رسوا كردن آن» را از جمله سياست‌هاي اصولي برشمرد. 
«مسئولان هر سه قوه بايد به‌طور جدي با فساد مبارزه كنند.» وگرنه با هر برخورد سياسي براي مقابله با فساد و حذف يك نفر بلافاصله سري ديگر از اين اژدها بيرون مي‌زند و مبارزه را سخت‌تر خواهد كرد.
 نبايد اجازه داد ساختار‌هاي موجود فسادزا و مفسدپرور شود و راه چاره نيز در دو بخش پيشگيري از طريق شفاف‌سازي و رويكرد دولت به دولت الكترونيك است و راه درمان فضاي موجود نيز كنار گذاشتن رودربايستي و نگاه جامع به تقسيم منابع و در نظرگرفتن همه جوانب براساس علم اقتصاد كلان است. 
اگر چنين نشود، مطمئن باشيد نسخه‌هاي اقتصاد خرد در سياستگذاري‌هاي كلان و انحراف برنامه‌ريزان به سپردن اقتصاد كلان به دست بازار آزاد عمق بخشي فساد و بزرگ‌ترشدن اژدهاي هفت سر فساد را رقم خواهد زد !
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار