کد خبر: 891621
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۵
شاه سعودی دستورات جدیدی را برای همه مراجع و نهادهای عربستان صادر کرد که ناظران هدف از آن را بستن دهان رسانه‌‌ها در مقابل اقدامات سرکوبگرانه و موارد نقض حقوق بشر در عربستان دانستند. دیده‌بان حقوق بشر هم از اقدامات سركوبگرانه و بازداشت فعالان سیاسی در عربستان انتقاد كرده است. 
به گزارش خبرگزاری روزنامه سعودی «‌سبق»، سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی به همه مراجع و دستگاه‌‌ها دستور داده است تا درخصوص همه مطالب به گفته وی خلاف واقعی که درباره آنها منتشر می‌شود، توضیح دهند و در صورتی که رسانه‌‌ها از نقد سازنده و درست تخطی کنند، به مراجع ذی‌ربط مراجعه نمایند. ناظران امور عربستان معتقدند شاه سعودی با صدور این دستورات در واقع بهانه‌ای ایجاد کرده است تا دهان رسانه‌‌ها را ببندد و از افشاگری آنها در خصوص سرکوب و نقض حقوق بشر در عربستان جلوگیری کند. به نوشته روزنامه سبق، منابع رسمی گفتند این دستورات در راستای تأکید بر دستورات گذشته درباره انتقاد رسانه‌‌ها از دستگاه‌های دولتی و خدمات آنها به مردم صادر شده است زیرا برخی از رسانه‌‌ها بدون تحقیق درباره اعتبار و درستی اطلاعات، حد و مرز انتقاد سازنده را زیر پا گذاشته‌اند. بر اساس اطلاعات روزنامه سبق، این دستورات همچنین تأکید می‌کند که اگر مطلبی خلاف واقع درباره مراجع و نهادهای دولتی منتشر یا نوشته شود، این نهاد‌‌ها براساس اطلاعات خود باید فوراً به آن پاسخ دهند. 
این روزنامه افزود: براساس این دستورات، اگر رسانه‌‌ها در انتقادهای خود از مرحله نقد سازنده و درست گذر کنند، نهادهای دولتی باید به مراجع ذی‌ربط رجوع ‌ و علیه آنها براساس سازوکارهای پیش‌بینی شده شکایت کنند. این روزنامه نوشت: این دستورات تأکید می‌کند که کمیته عالی رسانه‌‌ها مسئول پیگیری پایبندی نهادهای دولتی به این دستورات خواهد بود. از سوی دیگر‌ دیده‌بان حقوق بشر روز پنج‌‌شنبه عربستان سعودی را به نقض قوانین بین‌المللی انسانی و حقوق بشری در یمن و همین طور سرکوب و بازداشت فعالان سیاسی که به دنبال اصلاحات یا اعلام مخالفت مسالمت‌‌آمیز هستند، متهم کرده است. به گزارش رویترز، دیده‌بان حقوق بشر در گزارش جهانی 2018 خود که مربوط به بررسی وضعیت حقوق بشر در بیش از 90 کشور جهان است، اعلام کرده است که ائتلاف متجاوز به رهبری رژیم آل‌سعود بیش از 87 مورد حمله غیرقانونی در یمن انجام داده و در این حملات بیش از هزار غیرنظامی بی‌گناه کشته شده‌اند.
 سخنگوی ائتلاف متجاوز سعودی نیز با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به این گزارش ادعا کرد: این ناعادلانه است که عربستان سعودی به خاطر اوضاع انسانی در یمن سرزنش شود. ائتلاف سعودی مکانیسم نظارتی را ایجاد کرده که نشان می‌دهد ائتلاف غیرنظامیان را هدف قرار نداده است. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار