کد خبر: 891259
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۴

بحث خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا هر روز بعد تازه اي مي گيرد. ناگفته پيداست كه با اين خروج هر دو طرف متضرر خواهند شد. در واقع هر دو طرف در سطوح مختلف ضرر خواهند كرد. بخصوص اقتصادي و سياسي. در حوزه اقتصادي بيش از همه اتحاديه اروپا دچار چالش خواهد شد زيرا با ادامه اين روند هر كشوري كه كمي با مشكل اتحاديه اي مواجه شود به اين مسئله فكر مي كند كه از اتحاديه خارج شود. از طرفي در حوزه اقتصادي انگليس ضرر بيشتري خواهد كرد ضمن اينكه در خودش با مشكل و چالش تجزيه مواجه خواهد بود.

مجموعه اين مسائل باعث شده تا هر طرف ضمن ادامه دادن مذاكرات خروج نيم نگاهي به بازگشت و تكرار همه پرسي نيز داشته باشند. در اين باره رئیسان شورا و کمیسیون اروپا روز سه‌شنبه طی اظهاراتی در نشست پارلمان اروپا در استراسبورگ تأکید کردند که آغوش اتحادیه اروپا همچنان برای بازگشت انگلیس به این اتحادیه باز است.

دونالد توسک رئیس شورای اروپا طی اظهاراتی که در رسانه‌های انگلیسی بازتاب پیدا کرد بیان داشت: اگر دولت انگلیس به تصمیم خود درباره ترک اتحادیه اروپا پایبند باشد، برگزیت با تمام پیامدهای منفی‌اش در ماه مارس سال آینده به واقعیت می‌پیوندد؛مگر اینکه دوستان انگلیسی ما قلبا نظرشان در این رابطه تغییر کند. وی تصریح کرد که آغوش اروپا همچنان برای بازگشت انگلیس به این اتحادیه باز است.

ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا نیز در تائید گفته های رئیس شورای اروپا اظهار داشت: دونالد توسک بیان داشت که درهای ما به روی انگلیس باز است. امیدوارم لندن این پیام را به‌طور روشن شنیده باشد. چراغ سبز رئیس شورای اروپا در رابطه با تداوم حضور انگلیس در اتحادیه اروپا در حالی مطرح می‌شود که او همواره بر لزوم گفت‌وگوهای جدی در مذاکرات برگزیت تأکید داشته است. این برای اولین بار است که او درباره تغییر دیدگاه دولت انگلیس در جهت ماندن در اتحادیه اروپا رسماً اظهارنظر می‌کند.

اکثر مردم انگلیس در ژوئن سال 2016 به خروج از اتحادیه اروپا رأی داده و این کشور قرار است به‌طور رسمی در ماه مارس سال آینده (2019 میلادی) از اتحادیه اروپا خارج شود. مرحله اول مذاکرات برگزیت در ماه دسامبر (آذرماه) سال گذشته به پایان رسید و گفت‌وگو درباره آینده روابط دو طرف و همکاری‌های تجاری از ماه مارس آغاز خواهد شد.

در حالی که طرفداران اتحادیه اروپا در انگلیس همچنان تلاش می کنند تا روند خروج این کشور از اتحادیه اروپا را متوقف سازند، دولت ترزا می تاکید دارد که به رای اکثر مردم در همه پرسی ژوئن سال 2016 پایبند است. در همین حال، نایجل فاراژ رهبر پیشین حزب دست راستی یوکیپ و از طرفداران سرسخت برگزیت چندی پیش طی اظهارات غیرمنتظره‌ای، از برگزاری مجدد همه‌پرسی برگزیت حمایت کرد.

او در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی 5 انگلیس ابراز اطمینان کرد که نتیجه همه‌پرسی مجدد برگزیت مشابه نتیجه همه‌پرسی ژوئن سال 2016 خواهد بود و اکثر مردم این کشور دوباره به خروج از اتحادیه اروپا رأی خواهند داد. وی اظهار داشت: عقیده من در رابطه با این تحولات (برگزیت) درحال تغییر است. واقعیت این است که افرادی همچون نیک کلگ (رهبر پیشین حزب لیبرال دمکرات)، تونی بلر (نخست‌وزیر پیشین انگلیس) و لرد آدونیس هرگز تسلیم نخواهند شد و دائماً در جریان خروج از اتحادیه اروپا می‌نالند. پس شاید، فقط شاید، من به این نتیجه برسم که بایستی دوباره در رابطه با عضویت در اتحادیه اروپا همه‌پرسی برگزار کنیم.

فاراژ افزود: به نظر من اگر همه‌پرسی مجدد برگزار شود، بحث‌های حاشیه برای همیشه خاتمه پیدا خواهد کرد. چون به نظر من درصد افرادی که در همه‌پرسی مجدد برگزیت به خروج از اتحادیه اروپا رأی خواهند داد، به‌مراتب بیشتر از دفعه قبل خواهد بود. پیش‌ازاین نیز طرفداران ماندن در اتحادیه اروپا توماری را خطاب به نمایندگان مجلس امضاء کرده و خواستار برگزاری مجدد همه‌پرسی برگزیت شدند.

در این تومار که از مرز 4 میلیون امضاء کننده گذشت، از دولت انگلیس درخواست شد تا ازآنجاکه در همه‌پرسی 23 ژوئن، کمتر از 75درصد رأی‌دهندگان شرکت کرده‌اند و هیچ‌یک از گزینه‌های ماندن در اتحادیه اروپا یا خروج از آن بیشتر از 60 درصد رأی نیاورده است، باید همه‌پرسی دوباره‌ای برگزار شود. با این‌حال دولت انگلیس این تقاضا را خواسته‌ای 'غیر دمکراتیک ' توصیف و با آن مخالفت کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار