کد خبر: 890412
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۴
محققان استراتژي جديدي را براي جداسازي، بلوغ و پيوند سلول‌هاي عضلاني - اسكلتي از سلول‌هاي بنيادي پرتوان طراحي كردند كه مي‌تواند در جهت سلول درماني بيماري‌هاي اسكلتي - عضلاني به كار برده شود. 
محققان با الهام گرفتن از فرايندهاي تكويني انساني، راهي را براي توليد سلول‌هاي عضلاني بالغ در آزمايشگاه و تبديل آنها به فيبرهاي عضلاني كه ديستروفين در آنها احيا شده باشد، پيدا كرده‌اند.«ديستروفين» پروتئيني است كه در بيماران مبتلا به ديستروفي دوشن در عضلات وجود ندارد. بدون ديستروفين، عضلات تخريب مي‌شود و به صورت پيشرونده‌اي تضعيف خواهند شد.
 چند سالي است كه محققان توانسته‌اند روش‌هاي مختلفي را براي تبديل سلول‌هاي بنيادي پرتوان انساني به سلول‌هاي بنيادي عضلاني- اسكلتي كه قادر به عملكرد عضلاني مناسب و بازسازي فيبرهاي عضلاني توليد‌كننده ديستروفين باشند، پيدا كنند. آنها داراي دو ماركر سطح سلولي موسوم به ERBB۳ و NGFR هستند كه محققان را قادر به جداسازي دقيق اين سلول‌ها از بافت‌هاي مختلف مي‌كند. زماني كه آنها سلول‌هاي عضلاني- اسكلتي بيان‌كننده اين ماركرهاي سطحي را جداسازي كردند، توانستند آنها را به سلول‌هاي بالغي تبديل كنند كه قادر به ايجاد فيبرهاي عضلاني توليد‌كننده ديستروفين در آزمايشگاه بودند. در ادامه آنها دريافتند كه براي توليد فيبرهاي عضلاني قوي‌تر و بزرگ‌تر نياز است كه در روند توليد آنها ، مسير پيام‌رساني TGF-betaخاموش شود. اين فيبرها قابليت انقباض مناسبي 
نيز داشتند. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر