کد خبر: 890362
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۲
بيماري‌هاي واگيردار در انتظار خسارت ديدگان
حدود 2 ماه از وقوع زلزله کرمانشاه مي‌گذرد و هنوز محلي براي دفن بهداشتي پسماندها به ويژه زباله‌هاي بيمارستاني در نظر گرفته نشده است. مسئله‌اي که از ابتداي سال جاري هم با توجه به احتمال دفع غيربهداشتي زباله‌هاي عفوني در کرمانشاه مطرح بود و حالا بعد از وقوع زمين‌لرزه 7.3 ريشتري آبان‌ماه و افزايش توليد پسماندهاي خطرساز، انتظار مي‌رود مسئولان هرچه سريع‌تر نسبت به مکان‌يابي سايت "پسماندهای ویژه" کرمانشاه اقدام کنند.

نويسنده: ميترا شهبازي

فروردين ماه سال جاري بود که مسئولان بهداشت شهرداري کرمانشاه نسبت به ضرورت ايجاد سايت پسماندهاي ويژه کرمانشاه تاکيد کردند. حالا بيش از 10 ماه از آن زمان مي‌گذرد و به رغم وقوع زلزله 7.3 ريشتري 2 ماه پيش و افزايش مراجعه کرمانشاهي‌ها براي دريافت خدمات درماني به مراکز بهداشت هنوز اين مهم محقق نشده است. اين نيز درحالي است که در همان ابتداي سال هم نحوه دفن زباله‌هاي بيمارستاني که ناقل انواعي از بيماري‌هاي واگيردار هستند، با ابهام بسيار انجام مي‌شد. اين نگراني هم از زماني آغاز شد که مسئول بهداشت شهرداری کرمانشاه ضمن تاکيد بر اينکه وظيفه دفن بهداشتي زباله‌هاي بيمارستاني با شهرداري نيست و جمع‌آوري چنين پسماندهایي به عهده توليد کننده آن است، گفته بود که برخي از زباله‌های بیمارستانی در سراب قنبر اعتراض شهروندان را بدنبال داشته است.

اين نيز درحالي است که محدوده عنوان شده درحاشیه شهر قرار دارد. از رو بيم آن مي‌رفت که نبود سايتي براي دفن بهداشتي زباله‌هاي بيمارستاني و عدم نظارت کافي بر روي اين موضوع، سلامت شهروندان را به خطر بي‌اندازد. محسن عبدی همچنين طي بازدیدی که از بیمارستانهای کرمانشاه داشته است، بيان کرده بود که بسیاری از بیمارستانها مجهز به دستگاه خرد کن زباله نیستند و زباله‌ها را بدون بي‌خطر سازي دفن مي‌کنند.

ضرورت تسريع در مکان‌يابي

حالا بعد از وقوع زلزله و افزايش ميزان توليد زباله‌هاي عفوني، همچنان سايت پسماندهاي ويژه کرمانشاه مکان‌يابي نشده است. به رغم اينکه غلامحسین کاظمی،‌مدیرکل سابق محیط‌زیست استان معتقد بود که موردي از تخلف در اين رابطه مشاهده نشده است، اما با اين حال به دليل حجم بالاي توليد پسماند، همچنان بيم آن مي‌رود که زباله‌ها بدون بي‌خطرسازي دفن شوند. البته براي جلوگيري از اين اتفاق بازرساني از سوي اداره حفاظت محيط زيست بر روي نحوه امحاي زباله‌ها نظارت دارند. با اين حال با توجه به اينکه در گذشته هم اين نظارت‌ها بر روي فعاليت بيمارستان‌ها و مطب‌ها بود و باز هم تخلفاتي در اين رابطه انجام مي‌شد، لازم است که براي پايان اين دغدغه، هرچه سريع‌تر سایت پسماندهاي ويژه کرمانشاه احداث شود.

محلي براي زباله‌هاي عفوني که بعد از خرد و بي‌خطر سازي، آنها را به شيوه معمول ديگر پسماندها در زير چندين لايه خاک، دفن مي‌کند تا ديگر خطري براي سلامت مردم نداشته باشند. درحال حاضر با توجه به اينکه کرمانشاه از وجود سايت پسماندهاي ويژه محروم است، زباله‌هاي بيمارستاني به صورت موقت در محل دفن زباله‌هاي شهرداري امحا مي‌شوند. اين زباله‌ها بعد از بي‌خطر سازي با آهک و خاک دفن می‌شوند.

با اين تفاسير در شرايطي که همواره در بحث بي‌خطرسازي زباله‌ها تخلفاتي صورت مي‌گيرد و با شرايط موجود که تعداد مراجعه کنندگان براي دريافت خدمات درماني افزايش يافته است، عدم توجه به مکان‌يابي سايت پسماندهاي ويژه، احتمال دفن غيربهداشتي زباله‌ها و به دنبال آن مورد تهديد قرار گرفتن سلامت آب و خاک و امنيت غذايي کرمانشاه افزايش مي‌دهد. موردي که نبايد مسئولان نسبت به انجام آن دست دست کنند،‌چرا که پاي سلامت کرمانشاهي‌ها در ميان است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار