کد خبر: 889878
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
در جلسه مشورتي مجلس درباره ناآرامي‌هاي اخير تأكيد شد
تحولات اخير در برخي از شهرهاي كشور باعث شد تا تعدادي از مسئولان دستگاه‌هاي انتظامي، نظامي و...
رحیم زیاد‌علی

تحولات اخير در برخي از شهرهاي كشور باعث شد تا تعدادي از مسئولان دستگاه‌هاي انتظامي، نظامي و امنيتي و همچنين رئيس سازمان صدا و سيما به مجلس بروند و در يك جلسه غيرعلني آخرين برآوردها و اطلاعات مربوط به اين واقعه را در اختيار نمايندگان مردم قرار دهند. اين جلسه در حالي برگزار شد كه پس از پايان آن تعدادي از نمايندگان مجلس با حضور در ميان خبرنگاران، بخشي از گفته‌هاي مسئولان حاضر در جلسه مشورتي را براي نمايندگان رسانه‌ها بازگو كردند. بر اساس اخبار منتشر شده حجت‌الاسلام سيد محمود علوي وزير اطلاعات، عبدالرضا رحماني فضلي وزير كشور، سردار سلامي جانشين فرمانده كل سپاه پاسداران، سردار اشتري فرمانده نيروي انتظامي و عبدالعلي علي عسگري رئيس سازمان صدا و سيما در اين جلسه حضور داشتند. 
 
‌اما بر اساس آنچه از جزئيات اين جلسه منتشر شده، از بحث‌هاي محوري در اين نشست غيرعلني موضوع نقش سرويس‌هاي جاسوسي و اطلاعاتي برخي حكومت‌هاي مخالف نظام در مديريت صحنه اغتشاشات بود. علاوه بر اين سرنوشت بازداشت شدگان نيز جزو مواردي بوده كه نمايندگان از مسئولان امنيتي پيرامون آن سوال كرده بودند. بر اساس اطلاعات منتشر شده در اين جلسه، علي لاريجاني تأكيد كرده كه اگر كسي بي گناه و به اشتباه بازداشت شده بايد مشكلش هرچه سريع‌تر رفع شود. 
 
در همين حال اگرچه نمايندگان مدعي شدند كه هيچ كدام از مقامات حاضر در اين نشست، آماري دقيق از تعداد بازداشت شدگان ارائه نكرده‌اند اما قرار است وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران گزارش‌هايي جداگانه‌اي در مورد بازداشت شدگان، به ويژه دانشجويان بازداشت شده، به كميسيون امنيت ملي مجلس ارائه دهند.  بخش ديگري از اين نشست به موضوع عملكرد صدا و سيما در اطلاع رساني وقايع اخير اختصاص داشته و به گفته بهروز نعمتي، نمايندگان از عدم شفافيت رسانه ملي در اين خصوص گلايه كرده‌اند. انتقاد نمايندگان در اين خصوص بوده كه برخي سايت‌هاي معاند در حوزه اطلاع رساني از رسانه ملي پيشي گرفته‌اند كه رئيس مجلس در اين خصوص قول داده قصور و كوتاهي موجود مرتفع شود. 
‌   ‌
بررسي سرنوشت تلگرام
 
موضوع فيلترينگ تلگرام كه اين روزها صداي اعتراض برخي را نيز بلند كرده از ديگر دستور كارهاي جلسه غيرعلني مجلس بوده است. دستور كاري كه به گفته نمايندگان قرار شده تمهيدات لازم جهت رفع فيلتر آن انديشيده شود. اگرچه اين اقدام به تعهد مجموعه تلگرام به كشورمان منوط شده است، چراكه اين شبكه اجتماعي بستر لازم را براي فعاليت تروريستي معاندان نظام جمهوري اسلامي فراهم كرده است. همچنين به گفته بهروز نعمتي از اعضاي هيئت رئيسه مجلس، وزارتخانه‌هاي ارتباطات و اطلاعات موظف به اتخاذ تمهيدات لازم در خصوص تلگرام شده‌اند و قرار است گزارش اقدامات آنان در اين خصوص به كميسيون‌هاي آموزش و تحقيقات و امنيت ملي مجلس ارائه شود. 
‌  
مجروحان ‌ نيروي انتظامي ۸ برابر معترضان  در همين حال محمدرضا رضايي كوچي رئيس كميسيون عمران مجلس، روايتي ديگر از نشست غيرعلني مجلس در خصوص اغتشاشات اخير دارد. وي در اين خصوص به نقش امريكا، انگليس و عربستان در شكل دادن به وقايع اخير اشاره مي‌كند و سلطنت‌طلبان و منافقين را نيز پياده نظام آنان در اين وقايع مي‌خواند. رضايي كوچي سپس تصريح مي‌كند كه علت بروز اين اعتراضات ناشي از سوء مديريت‌هاي داخلي و مسائل و مشكلات اقتصادي بوده است. 
 
اين نماينده مجلس سپس آماري تعجب بر انگيز از بازداشت شدگان وقايع اخير ارائه مي‌كند و مدعي مي‌شود كه عمده كساني كه دستگير شده بودند شغل آزاد داشته و مدرك تحصيلي آنها زير ديپلم بوده است، تعداد كمي از دستگير شدگان تحصيلات دانشگاهي داشته‌اند و در ميان دستگير شدگان، هيچ كس مدرك دكتري نداشته است. 
 
اين نماينده مجلس همچنين به تمجيد از عملكرد نيروي انتظامي در كنترل اغتشاشات پرداخت و به نكات جالبي در اين خصوص اشاره كرد. بنا به گفته اين نماينده مجلس، نيروي انتظامي در جريان كنترل اغتشاشات از هيچ سلاحي استفاده نكرده و تمام نيروهاي انتظامي بدون سلاح در اين تجمعات حضور يافته‌اند. اين در حالي بود كه كاركنان نيروي انتظامي هشت برابر معترضان، زخمي شده‌اند كه اين آمار نشان مي‌دهد تا چه اندازه نيروي انتظامي با افراد حاضر در تجمعات مدارا كرده است. نماينده مردم جهرم سپس مدعي شد كه رويكرد نيروي انتظامي در اين اغتشاشات عدم درگيري با مردم بوده است. 
‌   ‌ 
اميد به مردم بايد در عمل اتفاق بيفتد
 
همچنين اكبر رنجبرزاده نماينده مردم اسدآباد در مجلس نيز روايتي ديگر از نشست غيرعلني مجلس در خصوص اغتشاشات ارائه كرد. اگرچه بخش بزرگي از گفته‌هايش با نكات ديگر همكارانش، همپوشاني داشت. رنجبرزاده به محور مشترك گزارشات و مباحث مطرح شده در اين جلسه اشاره كرد و عنوان كرد كه يكسري مشكلات به صورت واقعي براي مردم وجود دارد و بايد به مطالبات مردم پاسخ داده شود و مسئولان نيز پاسخگوي وضعيت معيشتي مردم باشند. رنجبرزاده همچنين به توصيه‌هاي مقامات امنيتي حاضر در جلسه در خصوص پرهيز از بزرگنمايي فسادها اشاره كرد و مدعي شد كه در اين جلسه مقامات بر اين نكته تأكيد داشتند كه از بزرگنمايي برخي مسائل همچون موضوعات فسادهايي كه در جامعه رخ مي‌دهد، بايد پرهيز كرد و نبايد مسائلي كه واقعيت ندارد، مطرح شود تا عامل سلب اعتماد مردم نشود. همچنين حاضران بر اين نكته تأكيد كردند كه اتهام‌زني توسط گروه‌هاي مختلف به يكديگر نبايد صورت پذيرد و بايد از اين كار پرهيز كرد. 
 
 اين نماينده مجلس علاوه بر اين عنوان كرد كه حاضران بر اين موضوع متفق‌القول بودند كه اميد دادن به مردم بايد به صورت عملي اتفاق افتد و از حالت شعار خارج شود و مردم اميدوار باشند كه مسئولان براي آنها كارهايي انجام مي‌دهند. رنجبرزاده نيز با تأييد آمار وضعيت تحصيلي بازداشت شدگان، آمار ديگري در خصوص حاضران در اغتشاشات ارائه كرد و گفت كه 70 درصد آنها سن زير 20 سال داشتند و اين نشان‌دهنده آن است كه اين وقايع يك سازماندهي مشخصي نداشته بلكه در سطوح پايين جامعه تحريكاتي در اين خصوص صورت گرفته است. 
عضو هيئت رئيسه مجلس در نهايت پيرامون فضاي مجازي و نقشش در اين وقايع عنوان كرد كه در حوزه فضاي مجازي و در خصوص مسائل اجتماعي بايد مراقبت شود تا فرمان ايجاد اغتشاشات از بيرون مرزهاي ما صادر نشود و در اين خصوص بايد يك شبكه ملي اطلاعات در داخل داشته باشيم. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار