کد خبر: 889257
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
كماندويي كه ركورددار شكار تانك در جهان است
در ميان رزمندگان دفاع مقدس، رزمندگاني با ويژگي‌ها و توانايي‌هاي منحصر به فردي حضور داشتند كه به واسطه آن توانايي نامشان در تاريخ جاودان شد.
  احمد محمدتبريزي
در ميان رزمندگان دفاع مقدس، رزمندگاني با ويژگي‌ها و توانايي‌هاي منحصر به فردي حضور داشتند كه به واسطه آن توانايي نامشان در تاريخ جاودان شد. مثل سرتيپ‌خلبان علي اشرف‌ بهرامي‌پناه كه ركورد بيشترين ساعات انجام عمليات جنگي بدون كوچك‌ترين صدمه‌اي را از آن خود كرده است يا خلبان شهيد عباس دوران ركورددار بيشترين پرواز در جنگ بود. شهيد دوران در دو سال اول جنگ بيش از ۱۲۰ عمليات و پرواز برون‌مرزي موفق داشت و در عمليات بغداد در خاك عراق به شهادت رسيد. شهيد عبدالرسول زرين، تك‌تيراندازي كه جزو 10 تك‌تير‌انداز برتر تاريخ جهان است و ركورد 720 تيراندازي موفق را دارد.
به گزارش «جوان»، يكي از ركورددارهاي ماندگار تاريخ دفاع مقدس دريادار دوم محمدعلي صفا است؛ كسي كه با مهارت بي‌نظير و شگفت‌انگيزش تانك‌هاي دشمن را زمين‌گير كرد. صفا از فرماندهان تكاور نيروي دريايي بود كه پس از پيوستن به ارتش و گذراندن دوره‌هاي انتخابي در ايران براي ادامه دوره‌هاي تخصصي كماندويي در پايگاه كماندويي «رويال مارين» معروف به پايگاه «موش‌هاي صحرا»ي انگلستان انتخاب شد.
صفا در خارج از كشور دوره‌هاي رزمي و نظامي را به خوبي سپري كرد. او يك سال دوره‌هاي تكميلي كماندويي از قبيل S. P. S، شكار تانك، چتربازي، دوره‌هاي تخصصي تارزان كورس ژاپن، دوره‌هاي رزمي جودو، كونگ‌فو و جنگ در خشكي، دريا و هوا را گذراند و در تمام اين دوره‌ها ممتاز بود.تلاش‌هاي او موجب شد عنوان و مدرك متخصص شكار تانك را از پايگاه كماندويي «رويال مارين» دريافت كند.
از آنجايي كه صفا توانسته بود دوره‌هاي ياد شده را با موفقيت در انگلستان به پايان برساند و عنوان كماندوي برتر و مقام اول كماندويي ارتش‌هاي جهان را از آن خود كند براي آموزش دوره‌هاي تخصصي انهدام ناوهاي جنگي به پايگاه كماندويي جان. اف . كندي امريكا اعزام شد و پس از گذراندن آموزش دوره‌هاي مختلف در امريكا براي نخستين بار در ايران توانست مدرك تخصصي كماندوي ويژه با عنوان انهدام ناوهاي جنگي را دريافت كند. همچنين به دليل شجاعت بسياري كه در عمليات‌هاي آموزشي از خودش نشان داده بود براي دوره‌هاي كماندويي زندگي در شرايط سخت به نام «اميد طولاني» در جنگل‌هاي آمازون نيز انتخاب شد.
صفا روحيه بسيار قوي و خستگي‌ناپذيري داشت و بر اين اعتقاد بود همه كساني كه ايراني و مسلمان هستند بايد به كشور خود خدمت كنند. ارتشي شدنش نيز به همان علاقه عجيب او به دفاع كردن و روحيه بسيار قوي و خستگي‌ناپذير او برمي‌گردد.
با اوج گرفتن تظاهرات مردم انقلابي عليه حكومت پهلوي، صفا در كنار ديگر اقشار مردم خود را به صفوف انقلابيون ‌رساند. با پيروزي انقلاب اسلامي، ضدانقلاب سعي در ناامن كردن كشور داشت و نفراتي چون صفا براي مقابله با توطئه دشمنان وارد كارزار ‌شدند. صفا در هنگام درگيري با نيروهاي ضدانقلاب از راه دور هدف قرار گرفت و از ناحيه شكم به شدت مجروح شد. تيري به شكم اين كماندوي شجاع اصابت كرد و باعث مجروحيتش ‌شد.
با شروع جنگ تحميلي و تجاوز دشمن، محمدعلي صفا به همراه ساير كماندوهاي نيروي دريايي بوشهر در حالي كه تعداد نفرات آنها كمتر از يك دهم لشكر عراق بود، توانست ۱۶۴ دستگاه از تانك‌هاي لشكر عراق را منهدم و آنها را وادار به عقب‌نشيني كند. به علت خسارت سنگيني كه كماندوهاي نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي به لشكر تانك صدام وارد آوردند، بعد از اشغال خرمشهر، صدام متجاوز خرمشهر را «گورستان لشكر تانك» خود ناميد. در اين درگيري‌ها ۱۳ ناو جنگي و موشك‌انداز ارتش عراق غرق شدند. صفا توانست در طول يك هفته ركورد شكار تانك‌ در دنيا را بشكند. برادر شهيد تعريف مي‌كرد كه ما فقط سربازان عراقي را مورد هدف قرار مي‌داديم و محمدعلي خود به تنهايي دهها تانک را مورد هدف قرار داد و حتي در صبح شهادتش 34 تانك را منهدم كرد، طوري كه حتي عراقي‌ها حيرت كرده بودند و داد صدام نيز درآمد و خرمشهر را گورستان تانك‌هاي خودش مي‌ناميد.
سرانجام محمدعلي صفا در چهارم آبان ۱۳۵۹ بر اثر انفجار خمپاره و اصابت تركش به ناحيه پيشاني، پا و پهلو به درجه رفيع شهادت نايل آمد. پس از اعلام خبر شهادت وي، تمام مردم بجنورد و شهرهاي اطراف در غم از دست دادن آن شهيد عزاداري كردند و عده زيادي از شهرهاي اطراف براي تشييع جنازه محمدعلي به بجنورد آمدند.مراسم با شكوهي بود و همگي در غم از دست دادن آن شهيد به سوگ نشستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار