کد خبر: 889125
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
نگاهي به برخي از مهم‌ترين آثار حاضر در جشنواره فيلم فجر امسال
جشنواره سي و ششم فيلم فجر در حالي تا يك‌ماه ديگر آغاز به كار مي‌كند كه در اين دوره شاهد رقابت آثاري از فيلمسازان نامي و مشهور خواهيم بود.
جواد محرمي

جشنواره سي و ششم فيلم فجر در حالي تا يك‌ماه ديگر آغاز به كار مي‌كند كه در اين دوره شاهد رقابت آثاري از فيلمسازان نامي و مشهور خواهيم بود. در اين گزارش تعدادي از آثار حاضر در بخش مسابقه جشنواره امسال مورد بررسي اجمالي قرار گرفته است. 
    
«لاتاري» در ادامه «ماجراي نيمروز»

محمد حسين مهدويان امسال با فيلم «لاتاري» به جشنواره فجر مي‌آيد.
 برنده دو دوره متوالي سيمرغ بهترين فيلم از جشنواره فجر سال‌هاي گذشته اكنون يك پديده در سينماي ايران به شمار مي‌آيد.
 او دو سال پيش با فيلم«‌ايستاده در غبار» روايتي خيره‌كننده از سرگذشت سردار سپاه اسلام، محمد متوسليان ارائه داد و توانست تا حدودي به واسطه اين فيلم اين شخصيت را از مهجوربودن بيرون بياورد.
 او يك‌سال بعد با فيلم«ماجراي نيمروز» باز هم نگاه‌ها را به خود جلب كرد؛ فيلمي كه براي اولين‌بار توانسته بود روايتي اثرگذار از جنايات سازمان مخوف منافقين در اوايل دهه 60 ارائه دهد تا باز هم بتواند عنوان بهترين فيلم جشنواره را به خود اختصاص دهد. 
مهدويان در سومين حضور پياپي خود حالا با فيلم «لاتاري» در جشنواره فجر امسال حاضر خواهد بود؛ اثري كه به سختي توانست مجوز شوراي پروانه ساخت فيلم را بگيرد. 
موضوع اين فيلم قاچاق دختران ايراني به خارج از كشور است كه در نوع خود مي‌تواند حركت روي لبه تيغ محسوب شود، اما قابل پيش‌بيني است كه لاتاري امسال نيز براي مهدويان جوايزي را رقم بزند. 
    
جلوه‌هاي ويژه «به وقت شام»

اما ابراهيم حاتمي‌كيا با فيلم «به وقت شام»در جشنواره امسال فيلم فجر حضور دارد؛ اثري درباره داعش و تكفيري‌ها، موضوع فيلم به خودي خود مي‌تواند جذاب باشد، اما چيزي كه سبب مي‌شود براي ديدن اين فيلم شوق زيادي داشته باشيم، روايت حاتمي‌كيا از اين سوژه است.
 اين اثر، محصول سازمان هنري رسانه‌اي اوج است.
«به وقت شام» روايتگر داستان هواپيماي حامل كمك‌هاي بشردوستانه ايران براي مردم سوريه است كه هنگام فرود در فرودگاه دمشق دچار مشكل مي‌شود. 
گفته مي‌شود اين فيلم صحنه‌هاي اكشن و جذاب زيادي دارد كه در سينماي ايران كمتر ديده شده است. 
حاتمي‌كيا در فيلم سينمايي «چ» نيز در خلق صحنه واژگوني هلي‌كوپتر موفق عمل كرده بود و توانست جايگاه «جلوه‌هاي ويژه» سينماي ايران را در به نمايش در آوردن چنين صحنه‌هايي ارتقا دهد. آيا «به وقت شام» هم مي‌تواند سيمرغي شكار كند؟
     
پلاسكو در «چهار راه استانبول»

«چهارراه استانبول» عنوان فيلمي است به كارگرداني مصطفي كيايي كه قسمتي از آن به حادثه آتش‌سوزي ساختمان پلاسكو در سال ۱۳۹۵ اختصاص دارد. در اين فيلم آتش‌سوزي ساختمان پلاسكو قبل از ريزش، زمان ريزش و بعد از آن ديده مي‌شود. 
فريد ناظرفصيحي، مدير جلوه‌هاي ويژه بصري اين فيلم مي‌گويد: اين فيلم دقت بسيار بالايي در تصويرسازي فريم به فريم مي‌طلبد. فتورئال بودن اتفاقات تراژدي، كار را بسيار سخت مي‌كند. يك وجه كار تكنيكال و آرتيستيك است و يك بخش خانواده‌هاي آتش‌نشانان و مخاطبان جدي سينماست كه كار را با اهميت مي‌كند. 
كيايي با فيلم «ضد گلوله» توانست نگاه‌ها را به عنوان فيلمسازي جدي به خود جلب كند. 
او چندسال پيش با فيلم خط ويژه سيمرغ بهترين فيلم از نگاه تماشاگران جشنواره فجر را به خود اختصاص داد. 
نگاه ضد سرمايه‌داري او در خط ويژه به عنوان فيلمي كه براي اولين‌بار نظام بانكي كشور را به چالش مي‌كشيد و به شكلي غير شعاري موضوع عدالت را محور كار قرار مي‌داد، بسيار حائز اهميت بود. 
    
«امپراطور جهنم» بازمانده از سال قبل

«امپراطور جهنم» به كارگرداني پرويز شيخ طادي همان فيلم جنجالي است كه سال گذشته پشت سد هيئت انتخاب جشنواره فيلم فجر قرار گرفت. فيلم به موضوع فعاليت‌هاي تروريستي وهابيون آل‌سعود با همپيماني رژيم صهيونيستي در منطقه مي‌پردازد. 
  
«مغزهاي كوچك زنگ زده»

آخرين اثر سينمايي هومن سيدي تقريباً در سكوت خبري فيلمبرداري شد.
 در خلاصه داستان «مغزهاي كوچك زنگ زده» آمده است: «داستان مغزهايي است كه زنگ زده‌اند!» هومن سيدي اولين فيلم بلند خود را در سال ۱۳۸۹ با نام «آفريقا» كارگرداني كرد. منتقدان سينما آفريقا را در زمره آثار سينماي نئو نوآر ايران برشمرده‌اند. 
همچنين برخي هومن سيدي را ادامه‌دهنده سبك اصغر فرهادي مي‌دانند (البته با دكوپاژ و قاب‌بندي‌هاي متفاوت و غيركلاسيك) فيلم‌هاي قبلي هومن سيدي در مقام كارگردان يعني «آفريقا»، «سيزده»، «اعترافات ذهن خطرناك من» و «خشم و هياهو» جوايز متعددي از جشنواره‌هاي قبلي فجر دريافت كرده‌اند.  
    
گردان عمار در «تنگه ابوغريب»

«تنگه ابوغريب» فيلمي به نويسندگي و كارگرداني بهرام توكلي و تهيه‌كنندگي سعيد ملكان و محصول سازمان هنري رسانه‌اي اوج است كه در جشنواره امسال حاضر است.
 این فيلم روايتي است از دفاع گردان عمار در برابر لشكركشي رژيم بعث به فكه و شرهاني و رشادت رزمندگان گردان عمار در روزهاي آخر دفاع مقدس در منطقه حساس تنگه ابوغريب. ظاهراً اين اثر توانسته در بخش جلوه‌هاي ويژه رايانه‌اي بسيار موفق عمل كند و از كنار هم قرار دادن آن در كنار جلوه‌هاي ويژه ميداني به يك تركيب موفق برسد. 
    
راز «سرو زير آب»

«سرو زير آب» نيز اثري دفاع مقدسي محسوب مي‌شود به كارگرداني محمدعلي باشه آهنگر. اين فيلم با مشاركت بنياد سينمايي فارابي، سازمان سينمايي سوره (حوزه هنري) و مؤسسه تصوير شهر (شهرداري تهران) توليد شده است. 
در خلاصه داستان «سرو زير آب » آمده است: راز جهانبخش كرامت فاش مي‌شود؟ اين راز خواب چيستا، ماهرو، گودرز، بهرام، جهانگير و سرگرد پوشياس را آشفته خواهد كرد. 
جهانبخش براي اثبات بي‌گناهي‌اش و بازگشت آرامش سفر بلندي را آغاز مي‌كند؛ سفري كه در پايانش زندگي بسياري از آنها را تغيير مي‌دهد. 
    
«فيلشاه» انيميشني

دومين انيميشن سينمايي هادي محمديان پس از«‌شاهزاده روم» از جمله آثاري است كه به جشنواره فيلم فجر امسال راه يافته است.
 در خلاصه داستان «فيلشاه» آمده‌است: «در جنگلي در آفريقا رئيس گله فيل‌ها صاحب فرزندي مي‌شود كه همه انتظار دارند جانشين رئيس گله باشد، اما برخلاف تصور همه «شادفيل» بسيار دست و پا چلفتي است و هيكل گنده‌اش هميشه سبب تخريب و خرابكاري مي‌شود». 
كارگردان «فيلشاه» را بايد موفق‌ترين انيميشن‌ساز كشور به شمار آورد. سي‌و‌ششمين جشنواره فيلم فجر از 12 تا 22 بهمن امسال برگزار خواهد شد. 
در اين دوره 22 فيلم سينمايي با هم براي تصاحب سيمرغ به رقابت مي‌پردازند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار