کد خبر: 887964
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
«در كميسيون برنامه و بودجه مصوب شد تا قيمت خريد خدمت سربازي براي افراد داراي مدارك تحصيلي زير ديپلم، ديپلم، فوق‌ديپلم و ليسانس دو برابر شود. (10 ميليون تا 35 ، 40 و 50 ميليون) همچنين قيمت خريد سربازي افراد داراي مدارك فوق‌ليسانس تا دكتراي تخصصي رشته‌‌هاي علوم پزشكي و بالاتر سه برابر شود.» 

من باور نمي‌كنم عده‌اي از نمايندگان مجلس محترم شوراي اسلامي كه فهرست كامل حقوق و مزاياي و حق مسكن (رهن) و اتومبيل، راننده، منشي، دفتر نمايندگي در تهران، دفاتر در حوزه‌هاي نمايندگي(بعضي در چند شهر دفتر نمايندگي دارند) و سفرهاي داخلي و خارجي جنابانشان در شبكه‌هاي اجتماعي و بعضي از مطبوعات نشر يافته و به طور متعارف ماهي بیش از 15-10ميليون تومان حقوق و مزايا دريافت مي‌كنند، بنشينند و چنين جرايمي عجيب و سنگين براي جوانان كشور از زير ديپلم يا دكترا وضع كنند.

اگر منظورتان جذب مشمولان براي خدمت، نيروهاي مسلح است و رفع نياز نيروهاي مسلح چرا به جاي جريمه و مجازات و نقره داغ كردن به راه‌هاي بهتري متوسل نمي‌شويد؟ ليسانس 35 ميليون؟ فوق ليسانس 40 ميليون؟ دكتراي علوم پزشكي 35 ميليون؟ اين جريمه بازي و چند برابر كردن هرجريمه چه فكري است كه از صبح تا شام به فكر و مخيله آقايان و احتمالاً خانم‌هاي نماينده خطور مي‌كند؟ جالب است دكتراي تخصصي غير علوم پزشكي را 40 ميليون تومان جريمه مي‌كنند؟ يك مشمول زير ديپلم به فرض غيبت هم داشته باشد، از كجا بياورد به جاي 10 ميليون توماني كه تا چند روز پيش جريمه غيبت بود 20ميليون تومان به صندوق دولت واريز كند.

مگر نمي‌خواهيد جوانان وطن به خدمت سربازي بشتابند تا در روز مبادا و احتمال خطر يورش اجانب كه هميشه وجود دارد، كارآزموده و دلير و سلحشور باشند؟ چرا مثل كشور سوئيس رفتار نمي‌كنيد؟ جوانان مشمول سوئيسي كشور كوچك 40 هزار كيلومتري سالي يك دو ماه به خدمت احضار مي‌شوند و فنون سربازي را مي‌آموزند. در عين حال به زندگي عادي خود ادامه مي‌دهند.

در سال 1355 من براي يك مأموريت اداري به سوئيس رفته بودم. عصرها سربازان وظيفه در حال خدمت را مي‌ديدم كه با يونيفرم زيباي سربازي به خانه برمي‌گشتند. ارتش سوئيس كه 700 هزار نفر پرسنل دارد، در جنگ اول و دوم جهاني هيچ كشوري از كشورهاي متخاصم جرئت نكرد به آن كشور حمله كند، صرفه‌جويي مي‌كند و حين خدمت يكي دو ماهه در سال فقط ناهار به سربازان مي‌دهد و حتي سربازان شب‌ها در سربازخانه نمي‌خوابند. كمي ابتكار به خرج دهيد. به جاي اشتلم و تهديد و جريمه و پول ستاني از جوانان كشور كه معمولاً در سن جواني فاقد بضاعت كافي هستند، دو سال سربازي را تقسيم كنيد. مگر آقاي دكتر روحاني در كتاب خود شرح نداده است كه ماه‌هاي سربازي را چگونه گذرانده است؟

عيب عمده نمايندگان مجلس ما اين است كه خيال مي‌كنند عقل كل هستند. من نمي‌دانم چند تن از آقايان خدمت نظام را گذرانده‌اند. خيال مي‌كنند جوانان مملكت گرانفروشان هستند كه بايد سازمان تعزيرات به سراغشان برود و با ترساندن آنان از جرايم مالي و دو برابر كردن آن، ايشان را به خدمت وظيفه ترغيب كنند؛ خدمتي كه به زور تهديد و اولدوروم بولدوروم انجام شود به چه درد كشور مي‌خورد؟ در كشور آلمان خدمت سربازي دلخواهي است و جوانان مي‌توانند اگر نخواستند به خدمت نروند، حتي مي‌توانند به سفرهاي جنگي بيرون كشور اعزام نشوند، اما در آگهي استخدام خلبان و دريانورد و تانكيست براي راندن تانك و امور كامپيوتري آنقدر آگهي‌هاي زيبا در مجلات اشپيگل و اشترن چاپ مي شود.
 
شما خدمت سربازي را به صورت كاسبي و چانه‌زدني و مظنه‌اي جلوه مي‌دهيد كه جوانان از آن رم مي‌كنند و بعضي به فكر مهاجرت از ايران مي‌افتند.
اين جريمه‌بازي كار خطرناكي است. احساسات ميهني و مذهبي را كه از عصر صفويه نگهدارنده استقلال ايران و يكپارچگي كشور بوده زائل و تباه مي‌كند.
 
اميدوارم مجلس به اين مصوبه چرتكه انداختن رأي ندهد و جوانان ميهن را به جاي جريمه با مهر و محبت و تشويق و حتي تسهيلاتي چون آموختن حرفه و صنعت يا زبان خارجي، آموختن كامپيوتر، شركت در دوره‌هاي ورزشي، تسهيلات براي استخدام در نيروهاي مسلح در آينده، آموختن علوم و فنون صنعتي و به خصوص با تقسيم دو سال به چند دوره چند ماهه آموزشي به خدمت تشويق كند.

مگر آقاي دكتر روحاني در كتابش نمي‌نويسد كه خدمت وظيفه خود را نه به صورت پيوسته، بلكه طي چند سال تحصيل گذراند و ديديد كه به مقام رياست‌جمهوري ايران هم رسيد! نمايندگان محترم مجلس كه آنقدر از كمي حقوق خود مي‌نالند و نماينده رشت گفت:‌«حقوق آنان فاجعه است» چگونه مي‌انديشند جوانان كشور در آغاز ورود به عرصه كار مي‌توانند جرايم كذايي مصوبه را دو برابر، سه برابر پرداخت كنند؟ مگر در جيب خانواده‌هاي ايراني چقدر پول پيدا مي‌شود؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار