کد خبر: 886627
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۲
هزینه میلیاردی ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا و خدماتی که به مردم ارائه نمی‌دهند
سامانه یکپارچه آنلاین ایستگاه‌های پایش کیفی هوای کشور که قرار بود اطلاعات ایستگاه‌های پایش هوا را به‌صورت شفاف در اختیار مردم قرار دهد در آلوده‌ترین روزهای سال از دسترس خارج است.
 24 اردیبهشت‌ماه 96 در واپسین ماه‌های حضور ابتکار و همکارانش در سازمان محیط زیست، سامانه پایش آنلاین هوای کشور باعجله  افتتاح شد تا افتتاح آن به‌حساب دولت بعدی گذاشته نشود.
 
در آن روز معاون وقت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست بابیان اینکه در تمام استان‌های کشور، پوشش بسیار مناسبی از ایستگاه‌های پایش کیفی هوا داریم، گفت: اکنون 190 ایستگاه پایش آلاینده‌های هوا در کشور فعال است که از این تعداد 29 ایستگاه در تهران فعالیت می‌کند و به‌طور مستمر و شبانه‌روزی پایش کیفی هوا را انجام می‌دهند.
 
به گفته معاون وقت محیط انسانی سازمان محیط زیست، سرمایه‌گذاری هر ایستگاه یک میلیارد تومان و هزینه نگهداری هر ایستگاه به‌طور سالانه حداقل 40 میلیون تومان است.
 
 سامانه پایش یکپارچه آنلاین ایستگاه‌های پایش کیفی هوای کشور به نشانی https://aqms.doe.ir که قرار بود از همان روز در دسترس تمام ایرانیان قرار گیرد تا مردم بتوانند به‌صورت شفاف و بدون تفسیر اطلاعات، شاخص آلودگی هوای محل زندگی خود را به‌صورت آنلاین مشاهده کنند، روزهای متوالی است که اختلال دارد.
شاخص کیفیت هوا شاخصی است که برای اطلاع‌رسانی عمومی اندازه‌گیری می‌شود تا ساکنان یک منطقه بدانند با چه میزان آلودگی روبرو هستند؛ پنج شاخص منواکسید کربن، دی‌اکسید نیتروژن، دی‌اکسید گوگرد، ازن و ذرات معلق شامل ذرات کمتر از 2.5میکرون و 10 میکرون جزو شاخص‌های آلاینده هوا هستند.
 
اما این سامانه در کوران آلودگی هوا از دسترس خارج است و تنها از طریق نصب اپلیکیشن می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد، درواقع دسترسی آزاد عموم مردم به این سامانه ممکن نیست و مشخص نیست هزینه میلیاردی افتتاح این سامانه به درد چه کسانی می‌خورد؟
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار