کد خبر: 884792
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰
«محمد ماهر موقع» با اعلام اینکه حضور آمریکایی ها در سوریه نامشروع است، تاکید کرد که تروریسم وهابی در ورای تصمیم ضد فلسطینی دونالد ترامپ قرار دارد.
مهر: حضور آمریکا در سوریه، موفقیت های میدانی ارتش سوریه در نبرد با داعش، تصمیم ضد فلسطینی رئیس جمهوری آمریکا و آینده مذاکرات طرف های سوری از جمله محورهایی بود که در گفتگو با «محمد ماهر موقع» نماینده پارلمان سوریه مطرح شد و مشروح آن از نظر می گذرد:

متعاقب شکست داعش در سوریه، روسیه خواستار خروج نیروهای آمریکایی از سوریه شده است، نیروهای آمریکایی بدون اجازه و درخواست دولت سوریه وارد این کشور شده اند که مغایر با مفاد قطعنامه ضد تروریسم مجمع عمومی سازمان ملل است، با توجه به درخواست روسیه و شکست داعش در سوریه آیا نیروهای آمریکایی در سوریه باقی می مانند؟

حضور نیروهای آمریکایی در سوریه غیر قانونی و نامشروع است و بدون موافقت دولت سوریه انجام شده است و این برخلاف قوانین بین المللی مبتنی بر احترام به حاکمیت کشورهای عضو سازمان ملل متحد است از همین منظر روسیه بارها از واشنگتن خواسته است که نیروهای خود را از اراضی سوریه خارج کند به ویژه اینکه نیروهای آمریکایی از گروه های تروریستی به ویژه داعش در سوریه حمایت می کنند. این حمایت در پی موفقیت های میدانی ارتش سوریه و ایثار و فدارکاری های محور مقاومت که از جانب ایران، عراق و لبنان در مبارزه با تروریسم صورت می گیرد بیشتر شده است.

نیروهای آمریکایی در نهایت با اصرار دولت سوریه و رسوا شدنشان در زمینه همکاری با سرکرده های تروریست ها و انتقال آنها به مناطق امن، از اراضی سوریه خارج خواهند شد. هدف آمریکا از حمایت از تروریست ها و انتقال آنها به مناطق امن، نابودی منطقه و گسترش تروریسم و افراط گرایی در راستای خدمت به توطئه صهیونیستی- آمریکایی در منطقه است.

با توجه به اهمیت استراتژیک البوکمال و در کنترل قرار گرفتن آن به دست نیروهای ارتش سوریه شما اهمیت کنترل بر این منطقه را چگونه ارزیابی می کنید؟

البوکمال از این جهت اهمیت دارد که خط ارتباطی اصلی عراق و سوریه از راه زمینی است و این موضوع بیانگر این است که چرا آمریکا و اسرائیل تلاش می کردند با حمایت اطلاعاتی و لوجستیک از گروه تروریستی داعش مانع از پیروزی ارتش سوریه و هم پیمانان آن در البوکمال و آزادی این منطقه از یوغ تروریست ها شوند زیرا با آزادی البوکمال محور مقاومت از بیروت تا تهران ادامه پیدا می کند و قدرت و توانایی محور مقاومت در این منطقه نمایان می شود، مقاومتی که اسرائیل و آمریکا از آن هراس دارند و منافع ملت های منطقه در مقابله با استکبار جهانی و مزدوران آن از طریق مقاومت محقق می شود.

اوضاع امنیتی سوریه اکنون در چه شرایطی قرار دارد؟

اوضاع امنیتی سوریه به ویژه پس از پیروزی های پی در پی ارتش این کشور و گروه های مقاومت در مبارزه با تروریست های تکفیری در وضعیت بسیار ممتازی قرار دارد حتی با وجود اینکه گروه های تروریستی تلاش می کردند غیر نظامیان را هدف قرار دهند و رژیم صهیونیستی سعی داشت با حمله به مواضع نظامی سوریه جانی دوباره به تروریست ها دهد اما اوضاع امنیتی سوریه هم اکنون بسیار عالی است.

با توجه به شکست داعش در سوریه و لزوم از سرگیری مذاکرات سیاسی برای حل بحران این کشور موانع بر سر راه این موضوع را چگونه ارزیابی می کنید؟

به نفع آمریکا و اسرائیل و کشورهای حامی گروه های تروریستی نیست که بحران سوریه از طریق راه حل سیاسی حل و فصل شود، در صدر این کشورها عربستان سعودی قرار دارد که حاصل توطئه چینی هایش علیه سوریه و حمایت مالی و تسلیحاتی اش از گروه های تروریستی در سوریه تنها ننگ و عار و کشتار و ویرانی بوده است و این موضوع شکست تلاش های بین المللی برای حل سیاسی بحران سوریه را نشان می دهد چرا که برخی از معارضان خارج نشین سوریه با عوامل خارجی در ارتباط و حامی منافع کشورهایی هستند که به اهداف نظامی خود در سوریه دست نیافته اند و اکنون در جریان مذاکرات به دنبال تحقق خواسته هایشان هستند لذا بر سر تلاش های بین المللی برای حل مسالمت آمیز بحران سوریه از طریق راهکار سیاسی مانع تراشی می کنند.

رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که قدس اشغالی پایتخت رژیم صهیونیستی است و سفارت آمریکا به بیت المقدس منتقل خواهد شد. ارزیابی شما از این موضع دونالد ترامپ چیست؟

تصمیم ترامپ غافلگیرکننده نبود چرا که این موضوع از جمله شعارهای تبلیغاتی وی در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا بود. ترامپ پایبندی خود را به حمایت مطلق از اسرائیل و برتری نظامی این رژیم در منطقه اعلام کرده بود. همه این اقدامات در راستای تلاش های صهیونیستی- آمریکایی برای اجرای طرح خاورمیانه جدید صورت می گیرد، اوضاع تاسف بار کنونی جهان عرب نیز که طی سال های اخیر به گسترش افراط گرایی و تروریسم وهابی منجر شده است و نتایج آن تغذیه تنش های طائفه ای و مذهبی و تبدیل مناقشه عربی- اسرائیلی به مناقشه عربی- عربی بوده؛ به تلاش های واشنگتن و تل آویو کمک کرده است. برخی طرف های منطقه ای و عربی در کنار دولت آمریکا و اسرائیل در راستای ایجاد درگیری های سنی- شیعی و ایران هراسی تلاش کرده اند به طوری که این تصویر را از ایران ارائه کنند که اسرائیل خطری برای آنها ندارد و دشمن آنها ایران است، همه این شرایط زمینه را برای جنایت اخیر ترامپ در قبال قدس مهیا کرده است. این اقدام ترامپ در حالی صورت گرفت که اعتراضات بین المللی بسیاری نسبت به این موضوع انجام شد اما در نهایت با وجود پافشاری محور مقاومت بر حمایت از مقدسات و آزادسازی آن به ویژه مسجدالاقصی و قدس، ترامپ از تصمیم خود صرفنظر خواهد کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار