کد خبر: 884634
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۱
معاون اداره مهندسی و اطلاعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری نسبت به رانش زمین در شهر ناغان هشدار داد.

علیرضا مردانی گفت:براساس مطالعات انجام شده در سال های اخیر، شهرستان اردل و بخصوص شهر ناغان از مناطق حادثه خیز از نظر رانش زمین و زلزله شناسایی شده است. وی با بیان وجود زمین لغزش بزرگ بین رودخانه سبزکوه تا آخرین نقاط مسکونی شهر ناغان با نام 'چهار تخته' افزود: شیب بالای زمین در این شهر، وجود رودخانه سبزکوه و زایش آب چشمه ها و سدی که در بالا دست شهر برای آبیاری باغات تعبیه شده است، سبب لغزندگی توده پایین دست ناغان می شود و شرایط را برای رانش آن فراهم می کند.

مردانی تاکید کرد: با توجه به اینکه اطراف شهر ناغان حدود چهار گسل فعال زلزله خیز وجود دارد در صورت بروز زلزله 6 ریشتری، این زمین لغزش فعال شده و شهر را نابود می کند.

وی بیان کرد: این درحالی است که با وجود باغات ناغان در بالادست شهر، بیمارستان امام جواد (ع) در حوالی این زمین لغزش و بین 20 تا 30 مورد استخر پرورش ماهی در پایین دست شهر، رانش زمین در این منطقه خسارات فراوانی را به بار خواهد آورد. وی ادامه داد: با وجود هشدار چندباره منابع طبیعی، تاکنون اقدام جدی در این خصوص صورت نگرفته است.

مردانی بهترین راهکار برای پیشگیری از رانش و به دنبال آن نابودی شهر ناغان را تثبیت زمین لغزش عنوان کرد و افزود: این راهکار از طریق تخلیه آب از زیرزمین و یا تعبیه شبکه فاضلاب شهر میسر است.

وی جابه جایی ساکنان شهر به محلی دیگر را غیرموثر خواند و بیان کرد: از آنجا که دیگر مناطق شهرستان نیز آسیب پذیر است و امکان فراهم شدن مجدد شرایط زمین لغزش وجود دارد، همچنین به دلیل مشکلات اجتماعی، جابه جایی به مکانی دیگر توصیه نمی شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار