کد خبر: 884494
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۷
هرمزگان هزاران ظرفيت طبيعي و اقتصادي دارد
شعار ايجاد اشتغال براي جوانان جزو همان شعارهايي بود که توانست راي زيادي را براي انتخاب رييس جمهور به اين سمت به ارمغان بياورد. اما متاسفانه بعد از اتمام دولت يازدهم و آغاز دولت دوازدهم، نه تنها قدمي در اين رابطه برداشته نشد بلکه شرايط هر روز بدتر هم شد. بطوريکه خبرهاي استاني نشان مي دهد حالا استانهاي ايران در اينکه نشان دهند کدام يک رتبه برتر بيکاري را دارند به رقابت پرداخته اند. بر همين اساس روز گذشته مدیرکل هماهنگی اموراقتصادی استانداری هرمزگان نرخ بیکاری در استان را ۱۰.۸درصد اعلام کرد. البته اين رقم تا 18 درصد هم توسط مسئولان ديگر عنوان شده است. اين در شرايطي است که مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان نيز از وجود بیش از ۱۷ هزار فارغ‌التحصیل دانشگاهی بیکار در اين استان خبر مي دهد.

نويسنده: محمدرضا هاديلو

هرمزگان را بايد جزو ويژه ترين استانهاي کشور به شمار آورد. استاني که اگر بتواند از تمام پتانسيل هاي طبيعي و اقتصادي خودش بهره ببرد، نه تنها بيکاري نخواهد داشت بلکه قادر است براي بخش عظيمي از جوانان استانهاي همجوارش هم شغل ايجاد کند.

هرمزگان دارای ظرفیت بالایی در استعدادهای طبیعی است. از جمله دریا و صنایع وابسته آن و مناطق گردشگری بی‌نظیر که شامل اکوسیستم‌های جزیره‌ای تا کوهستانی مي شود. همچنين هر یک از شهرستان‌هاي اين استان با جاذبه‌های منحصربه‌فرد خود، رتبه اول شیلات و صید و صیادی و تکثیر و پرورش میگو و ماهیان دریایی در کشور را به خود اختصاص داده است.

از طرف ديگر وجود دو بندر کلیدی و اساسی در زمینه صادرات و واردات و گمرکات، دارا بودن انواع صنایع حمل و نقل مانند ریلی، دریایی، زمینی و هوایی و وجود مناطق آزاد کیش، قشم و مناطق ویژه اقتصادی خلیج فارس ، هرمزگان را آنقدر مطرح کرده که ديگر نيازي نباشد از پالایشگاه‌های نفت و گاز، صنعت فولاد و آلومنیوم و روی، قطب محصولات کشاورزی و زراعی خارج فصل و همچنین محصولات باغی متنوع آن حرفي بزنيم.

با اين اوصاف مي توان به جرات گفت که بي درايتي و بي تدبيري مديران و مسئولان اين استان موجب شده تا به راحتي آمار ۱۰.۸درصدي نرخ بيکاري به نام هرمزگان ثبت شود و افتخار مديران اين استان اين باشد که نرخ بيکاريشان از ميانگين کشوري پايين تر است!

*تصميم گيري مديران پروازي براي مردم بومي

هرمزگان توانسته در زمينه تربيت دانشجو آمار خوبي به خودش اختصاص بدهد بطوريکه تعداد جمعیت دانشجویی آن ۸۵۲۷۱ اعلام شده است. اما متاسفانه از ميان فارغ التحصيلان دانشگاه هايش هم بيش از 17 هزار نفر بيکار در انتظار ورود به بازار کار هستند.

فارغ از اینکه نرخ بیکاری در استان۱۱ یا ۱۵ یا ۱۸ درصد باشد چه فرقي مي کند. زيرا بايد پرسيد چرا در اقیانوسی مملو از ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه این پایتخت اقتصادی آمار بیکاری فزآینده وجود داشته باشد و در هر خانواده هرمزگانی یک تا دو نفر یا بیشتر بیکار وجود داشته باشد.

این سناریوی غم‌انگیز نشان از این دارد که مدیریت این صنایع و دستگاه‌ها ناکارآمد بوده و قادر به تولید کارآفرین نیستند و در نتیجه قادر به بکارگیری این ظرفیت‌ها از هرمزگانی‌ها و مردم ماندگار در هرمزگان نیستند و اهمیتی هم به اشتغال بومیان و نیروهای ماندگار در استان نمي دهند.

تاسف بار تر اينکه وقتي مسئولان دولتي حاضر در استان هرمزگان مورد ارزيابي قرار مي گيرند، مشخص مي شود اکثر آنها و مدیران شرکت‌های دولتی مستقر در استان غیر بومی و غیر ماندگارند و حتی برخی‌ها پروازی هستند و حاضر نیستند که خانواده خود را همراه بیاورند تا آنها هم در مشکلات مردم استان شریک باشند!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار