کد خبر: 884335
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۷
نوعي پارچه جديد هوشمند توسط محققان اختراع شده است كه مي‌تواند راه را براي توليد كتي هموار كند كه رمزهاي عبور پنهان را ذخيره و درِ آپارتمان يا دفترتان را باز كند
  مترجم: محمد يارمحمدي

نوعي پارچه جديد هوشمند توسط محققان اختراع شده است كه مي‌تواند راه را براي توليد كتي هموار كند كه رمزهاي عبور پنهان را ذخيره و درِ آپارتمان يا دفترتان را باز كند. دانشمندان كامپيوتر دانشگاه واشنگتن پارچه ‌و وسايل زينتي‌اي را توليد كرده‌اند كه بدون نياز به هرگونه برد يا حساسه الكترونيكي، مي‌توانند داده‌هايي را از رمز‌هاي امنيتي گرفته تا نشانه‌هاي هويتي را ذخيره كنند.
محققان به خواص مغناطيسي براي نخ هادي توليد شده ‌بي‌بديلي دست يافته‌اند. با استفاده از ابزار موجود در تلفن‌هاي هوشمند موجود داده‌ها را مي‌توان براي فعال كردن پردازنده‌هاي رهگيري قرائت كرد.
با وجود اين محققان پي‌بردند كه اين سخت‌افزار نخ هادي از خواص مغناطيسي برخوردار است كه  براي ذخيره داده‌هاي ديجيتال يا اطلاعات ديداري شبيه نامه يا ارقام قابل استفاده است. با استفاده از دستگاه ولت‌سنج كه وسيله‌اي است ارزانقيمت براي اندازه‌گيري جهت و قدرت ميدان‌هاي مغناطيسي و در اكثر تلفن‌هاي هوشمند موجود است، اين داده‌ها را مي‌توان قرائت كرد.
محققان عنوان مي‌كنند: «ما از چيزي استفاده مي‌كنيم كه در تلفن‌هاي هوشمند موجود است و مصرف انرژي آن تقريباً هيچ است، در نتيجه هزينه قرائت اين نوع داده قابل چشم‌پوشي است.» در يك نمونه، ايشان رمز عبور قفلي الكترونيكي را روي برچسبي از پارچه هادي قرار دادند كه روي آستين پيراهن دوخته شده بود. آنها با حركت آستين در مقابل آرايه ولت‌سنج در را باز كردند. محققان در ضمن وسايل زينتي مثل كراوات، كمربند، گردنبند و مچ‌بند را توليد كرده‌اند و با استفاده از تكان دادن تلفن هوشمند در برابر آن داده‌ها را رمزگشايي كردند.
قدرت سيگنال مغناطيسي مانند كليد كارت‌هتل در طول يك هفته حدود ۳۰ درصد كاهش پيدا مي‌كند، ولي اين نوع پارچه‌ها مي‌توانند بارها تجديد مغناطيسي و برنامه‌ريزي داشته باشند. اين نوع وصله پارچه‌اي حتي بعد از شست‌و‌شو، خشك شدن و اتوكشي در دماي بالاي ۳۲۰ درجه فارنهايت داده‌هاي خود را حفظ نمود.
اين تيم تحقيقي همچنين نشان داد كه پارچه مغناطيسي براي ارتباط با تلفن هوشمند در داخل جيب قابل استفاده است. محققان دستكشي را اختراع كرده‌اند كه پارچه هادي روي سرانگشت‌هاي آن دوخته شده است كه براي دادن علامت به تلفن هوشمند مورد استفاده قرار مي‌گرفت. هر علامت سيگنال مغناطيسي متفاوتي ايجاد مي‌كند كه مي‌تواند عملي خاص مثل قطع و پخش موسيقي را فعال ‌كند. با اين دستگاه مي‌توانيم به راحتي بدون اينكه مجبور باشيم دستگاه هوشمند خود را از جيبمان بيرون آوريم و ارتباط برقرار كنيم.»
در تست‌هايي كه اين تيم انجام داد، دستگاه تلفن هوشمند توانست شش علامت را با ۹۰ درصد دقت تشخيص دهد كه عبارت بودند از ضربه چپ، ضربه راست، حركت جارويي بالا، حركت جارويي پايين، كليك و بك‌كليك. تلاش آينده روي اختراع پارچه‌هاي معمولي متمركز شده است كه بتوانند ميدان‌مغناطيسي قوي‌تري توليد و حجم بيشتري از داده‌ها را ذخيره كنند.
منبع: ساينس ديلي

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر