کد خبر: 884314
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲
هنوز حرف و حديث ها در مورد زلزله کرمانشاه به پايان نرسيده بود که زلزله اي ضعيف تر کرمان را به صدر اخبار رسانه ها کشاند. با اينکه زلزله کرمان تلفات جاني به همراه نداشت اما صدمات و خرابي هاي به جاي مانده از آن مي طلبيد تا حداقل سازمانها و نهادهايي که يک سال حقوق مي گيرند تا براي روزهاي حساس در آماده باش باشند، در کمترين زمان وارد عمل شده و به خدمات رساني مشغول شوند. اما باز هم در کمال تاسف مشخص شد مديران بحران کشور تنها چيزي را که جدي نمي گيرند لحظات بحراني است و گويي منتظرند تا حوادث قبل از وقوع آنها را خبر کند!

نويسنده : محمد رضا هاديلو


با اينکه ايران جزو حادثه خيزترين کشورهاي دنيا به شمار مي آيد و در طول سال، وقوع ده ها سيل و زلزله و طوفان به امري عادي براي اين کشور تبديل شده است اما در اين ميان به ندرت مي توان ديد که حادثه اي رخ بدهد و مديريت بحران و ستاد حوادث غير مترقبه کشور در آماده باش کامل، در کمترين زمان ممکن به حداقل وظايف خود عمل کنند.

* بحران بدون مدير

تا کنون علم به جايي نرسيده که بتواند وقوع زلزله را پيش بيني کند و به همين خاطر در تمام کشورهاي پيشرفته و زلزله خيز ترجيح مي دهند ، ابتدا بناها و ساختمانهاي خود را مقاوم سازي کنند و سپس نيروهاي واکنش سريع را براي خدمات رساني به مصدومان و حادثه ديدگان زلزله هاي احتمالي آماده کنند.

با اين اوصاف و بعد حوادث متعدد و بخصوص زلزله هاي اخير مشخص شده که هنوز ايران دچار مشکل بسيار حادتر و مهمتري به نام تعيين مدير باسواد و کاربلد که بحران را جدي بگيرد، است.

گواه اين ادعا همين بس که هنوز چند ساعتي از وقوع زلزله کرمان نگذشته بود که مشخص شد مدير کل بحران اين استان هزاران کيلومتر دورتر از محل خدمت خود يعني در کشور کانادا حضور دارد.

اين مدير لحظات بحراني آنقدر از محل خدمتش فاصله داشت که اگر مي خواست با هواپيماي شخصي اش هم به کرمان بازگردد، باز هم ديرتر از مردم عادي به محل وقوع حادثه مي رسيد.

وقتي خبر وقوع زلزله 6.1 ریشتری در کرمان منتشر شد نگراني خاصي تمام ايران را فرا گرفت. هنوز داغ کرمانشاه التيام نيافته بود و مردم در تب و تاب کمک به خواهران و برادران کرد خود بودند که حس کردند شايد کرمان هم زير چادر سياهي رفته باشد.

با گذشت چند ساعت از ماجرا و بررسی های انجام شده معلوم شد هيچ فاجعه جاني در کرمان رقم نخورده است و هر چه بوده تخريب بناها و ساختمانها بوده است.

اما وقتي خبر عدم حضور مدیر بحران استان در محل کارش منتشر شد و مشخص شد ايشان نه در کرمان که در ايران نيست، نگراني ها صد چندان شد و مردم از يکديگر مي پرسيدند واقعا چه کساني مسئوليت هاي مهم اين آب و خاک را بر عهده گرفته اند؟

* مديريت بدون دغدغه

نکته قابل تامل در اين اتفاق اينکه، زمانيکه مسئله اي به اين مهمي به اطلاع رئیس ستاد مدیریت بحران کشور مي رسد، اسماعيل نجار در پاسخ به برخی ادعاهای مطرح شده در رسانه‌های محلی در خصوص مرخصی طولانی مدت مدیر کل ستاد بحران استانداری کرمان مي گويد: «قرار نیست زلزله با مدیریت بحران هماهنگ کند، اما معاونان مدیر بحران استان کرمان می‌توانند پاسخگو باشند. خانواده مدیرکل در خارج از کشور سکونت دارند و محل زندگی آنها ایران نیست که همین امر باعث سفر مدیر بحران استان به خارج از کشور شده است.»

با شنيدن اين حرف به ياد صحبت هاي يکي از اساتيد بزرگ دانشگاه افتاديم که مي گفت: "وقتي خانواده مسئولان در خارج از کشور زندگي مي کنند هيچ وقت منتظر يه تغيير يا اقدام اساسي در جهت رفع مشکلات و معضلات نباشيد. زيرا در اين حالت آنان هيچ احساس نگراني و دغدغه ندارند و برايشان مهم نيست در کوچه 4 متري برجي 400 واحدي بسازند يا هنگام وقوع حادثه ، کسي براي امداد رساني وجود داشته باشد!"

حالا معلوم نيست چند استان ديگر مديران بحرانشان پروازي هستند و چند مسئول ديگر خانواده خود را در آنسوي دنيا و قاره اي ديگر اقامت داده اند و خودشان در ايران بدون دغدغه و اضطراب حقوق مديريتي ميگيرند؟


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار