کد خبر: 883526
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
12 آذرماه سالروز اعزام قواي يكصد هزار نفري محمد رسول‌الله(ص)
آنهايي كه سنشان به دوران دفاع مقدس قد مي‌دهد، حتماً رژه باشكوهي را به ياد دارند كه تحت عنوان اعزام سپاهيان محمد رسول الله(ص) به جبهه‌ها صورت پذيرفت؛ اعزامي يكصد هزار نفري كه تا آن موقع در تاريخ جنگ بي‌نظير بود و شور و شوق زيادي در بين مردم ايجاد كرد.
  عليرضا محمدي
آنهايي كه سنشان به دوران دفاع مقدس قد مي‌دهد، حتماً رژه باشكوهي را به ياد دارند كه تحت عنوان اعزام سپاهيان محمد رسول الله(ص) به جبهه‌ها صورت پذيرفت؛ اعزامي يكصد هزار نفري كه تا آن موقع در تاريخ جنگ بي‌نظير بود و شور و شوق زيادي در بين مردم ايجاد كرد.
به گزارش «جوان» در دوازدهم آذرماه 1365 ورزشگاه آزادي تهران شاهد حضور ده‌ها هزار رزمنده بسيجي بود كه از اقصي نقاط كشور خود را به تهران رسانده بودند. اين جمعيت با تجمع در ورزشگاه آزادي و سپس رژه در برخي از خيابان‌هاي تهران، آمادگي خود را براي اعزام به جبهه‌ها اعلام كردند؛ اعزامي كه از پوشش خبري مناسبي نيز برخوردار شد و شور و اشتياق زيادي در بين مردم ايجاد كرده بود.
عباسعلي مقدم 40ساله  از بسيجيان مسجد باب‌الحوائج با يادآوري آن روزها مي‌گويد: «سال 65 من فقط 9 سال داشتم، اما اعزام سپاه محمد رسول‌الله(ص) را به‌خوبي يادم هست. آنقدر جمعيت در ورزشگاه آزادي جمع شده بود كه ديدنش باعث غرورمان مي‌شد. حتي سرودي هم براي آنها ساخته شده بود كه مرتب از تلويزيون پخش مي‌شد؛«سپاه محمد مي‌آيد مي‌آيد...» مي‌گفتند قرار است اين اعزام كار بعثي‌ها را تمام كند.»
اعزام سپاهيان محمد در شرايطي صورت مي‌پذيرفت كه زمستان سال قبل يعني در بهمن ماه 1364، ايران پس از چندين عمليات نه‌چندان موفق توانست رزمندگانش را به آن سوي اروندرود برساند و شبه‌جزيره فاو را به تصرف درآورد. والفجر8 كه از آن به عنوان يك عمليات موفق نام برده مي‌شود، تا حد زيادي دسترسي عراق به خليج فارس را كوتاه كرد و حالا در يك عمليات بزرگ ديگر، قرار بود متصرفات فاو تكميل شود و با تصرف بندر مهم بصره، دولت بعث عراق وادار به تسليم شود. لذا تدارك بسياري براي اعزام قواي محمد رسول‌الله(ص) به جبهه‌ها انجام گرفت تا مگر كار جنگ يكسره شود.
عملياتي كه قرار بود سرنوشت جنگ را يكسره كند، كربلاي4 بود. اين عمليات تنها 21 روز بعد از اعزام سپاه يكصد هزارنفري محمد رسول‌الله(ص) انجام گرفت. اما چون كربلاي4 با عدم‌الفتح رو به رو شد، منافقان و معاندان سعي كردند مردم را دلسرد كنند و به‌سرعت شايعاتي مبني بر تعداد بالاي شهدا پخش شد.
رضا ابراهيمي 48 ساله از شهروندان تهراني مي‌گويد: «آن زمان شايعه كرده بودند كه نصفي از اعزامي‌هاي سپاه محمد يا شهيد شده‌اند يا جانباز. آدم يكجورهايي شايعات را باور مي‌كرد. نه اينكه تعداد اعزامي‌ها بالا بود، فكر مي‌كرديم با عدم‌الفتحي كه در كربلاي4 صورت گرفته، خيلي از اين اعزامي‌ها به شهادت رسيده‌اند.»
در عمليات كربلاي 4 حدود 250 گردان رزمي وارد عمل شدند. در اعزام سپاهيان محمد(ص) نيز عنوان شده بود كه اين سپاه بيش از 200 گردان دارد. بنابراين قاعدتاً بسياري از اعزامي‌هاي سپاه محمد در كربلاي4 شركت كرده بودند. اما آنطور كه دشمن سعي مي‌كرد آمار تلفات را بالا نشان بدهد، در مرحله اول كربلاي4 تنها حدود 30 گردان شركت كردند كه بعد از لطمات عمده‌اي كه به آنها وارد شد، عمليات در همان ساعات اوليه لغو شد.
دو هفته بعد از كربلاي4، عمليات كربلاي5 انجام گرفت. حدود 200 گردان باقي مانده از سپاهيان محمد به كربلاي5 ورود يافتند و طي بيش از 70 روز نبرد شديد و خونين، تعدادي از اين گردان‌ها بارها و بارها بازسازي شدند و جاده شلمچه به سوي بصره، با خون پاك شهدا فرش شد. نهايتاً كربلاي5 با تثبيت موقعيت رزمندگان در 15 كيلومتري بصره با پيروزي به انجام رسيد. قطعنامه 598 كه تيرماه سال 66 به تصويب رسيد و پايه آتش‌بس بين ايران و عراق قرار گرفت، ماحصل پيروزي در كربلاي5 بود. سپاهيان محمد آنطور كه گفته بودند، به قولشان عمل كردند. آنها توانستند سرنوشت جنگ را در كربلاي5 با پيروزي رقم بزنند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
0
0
یادش بخیر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار