کد خبر: 881631
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
نقش پررنگ بسيج در حمايت از صنعت كشاورزي و توليد و اشتغال در نقاط مختلف ايران
از زمان مطرح شدن اصول «اقتصاد مقاومتي» براي پيشرفت و پيشبرد طرح‌هاي اقتصادي كشور، سازمان بسيج مستضعفين نقش پررنگي در پياده‌سازي اين اصول داشته است.
 آرمان شريف
از زمان مطرح شدن اصول «اقتصاد مقاومتي» براي پيشرفت و پيشبرد طرح‌هاي اقتصادي كشور، سازمان بسيج مستضعفين نقش پررنگي در پياده‌سازي اين اصول داشته است. سازمان بسيج با اتكا به قواي مردمي و استفاده از ظرفيت‌هاي بومي گام‌هاي مهمي جهت خودكفايي داخلي و دور شدن از وابستگي به كشورهاي غربي برداشته است. اگر اين مهم همچون گذشته با برنامه‌ريزي و استفاده از نيروهاي شايسته داخلي پيش برود، چشم‌اندازهاي روشني را براي آينده كشور ترسيم خواهد كرد.
به گزارش «جوان»، با نامگذاري امسال توسط مقام معظم رهبري به «اقتصاد مقاومتي، توليد و اشتغال»، ضرورت پياده‌سازي برنامه‌ها و اسلوب اقتصاد مقاومتي بيشتر از هر زمان ديگري خود را نشان مي‌دهد، به ويژه در شرايط سياسي اين روزهاي جهان كه كشورهاي غربي با عدم پايبندي به برجام نشان دادند نيات و اهداف خيرخواهانه‌اي براي مردم ايران ندارند، بايد بيش از هر زمان ديگري به اهميت اهداف اقتصاد مقاومتي تأكيد كرد.
تهيه، توليد و امنيت غذايي به عنوان يك عامل مهم اقتصادي برجسته است و وابستگي كشور به ديگر كشورها را كم مي‌كند. ضمن اينكه با يك برنامه درست و صحيح مي‌توان با صادر كردن محصولات كشاورزي، هم بر توان و اشتغال داخلي افزود هم براي كشور ارزآوري كرد. ايران به دليل شرايط جغرافيايي و آب و هوايي خاصش امكان پرورش و توليد سبزيجات، صيفي‌جات، غلات و ميوه‌هاي زيادي دارد كه ضمن تأمين نيازهاي داخلي ظرفيت بالايي براي پيدا كردن مشتري در بازارهاي جهاني دارد. بسيج سازندگي در سال‌هاي اخير براي تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي در اين بخش حمايت‌هاي ويژه‌اي از كشاورزان در سراسر كشور داشته است.
سازمان بسيج در يكي از طرح‌هاي مدنظرش به دنبال خودكفايي كشور در دانه‌هاي روغني است. با توجه به اينكه بيشتر نياز كشور در روغن، دانه‌هاي روغني و كنجاله از خارج كشور تأمين مي‌شود سازمان بسيج با همكاري دولت به دنبال قطع وابستگي و خودكفايي كشور در اين زمينه است.
همچنين در ديگر بخش‌ها سازمان بسيج مستضعفين با ارائه طرح‌هاي مختلفي به دنبال حمايت از كارآفرين‌ها و كشاورزان است. خودكفايي در گندم و حمايت كشاورزان، باغداران و دامداران در تأمين محصولات‌شان نقش بسزايي در توليد امنيت غذايي، اشتغالزايي و كاهش وابستگي داشته است. طي سال‌هاي گذشته طرح‌هاي اقتصادي زيادي مثل پرورش مرغ، ماكيان، شترمرغ، قارچ خوراكي، زنبور عسل، شيلات، توليد كود ورمي كمپوست، باغداري، صنايع تبديلي خرد و كوچك و صنايع دستي توسط بسيجيان انجام گرفته و با ادامه اين روند نويد تحولات زيادي در صنعت كشاورزي كشور مي‌رود. براي نمونه رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان كرمانشاه با اشاره به اينكه ضريب خوداتكايي در توليد محصولات كشاورزي در كرمانشاه تحقق يافته، مي‌گويد: در استان، در محصولاتي همچون گندم، جو، چغندرقند، سيب زميني و توسعه كشت گياهان دارويي به ضريب خودكفايي رسيديم. اتفاقي كه با برنامه‌ريزي و حمايت‌هاي درست در ديگر استان‌ها با توجه به توان و ظرفيت‌شان خواهد افتاد.  زنبورداري نيز يكي از بخش‌هايي است كه ظرفيت بالايي جهت توليد در كشور دارد. كارگاه‌هاي بسياري در شهرهاي مختلف با حمايت بسيج سازندگي شروع به كار كرده‌اند و در مدتي كوتاه با توليد عسل باكيفيت چندين شغل را ايجاد كرده‌اند. بسياري از اين كارگاه‌هاي كوچك پس از مدتي توانسته‌اند بازار خوب و پررونقي در بين مردم كشورهاي همسايه پيدا كنند. يك نكته بسيار مهم ديگر در پيشرفت كشاورزي، به وجود آمدن شغل در شهرهاي دور از پايتخت و رفع محروميت است. در اين زمينه حتي شهرهاي مرزي كشور به دليل برخورداري از آب و هوا و شرايط اقليمي خاص موقعيتي ممتاز جهت توليد محصولات كشاورزي دارند. كاري كه با حمايت بسيج، معضل بيكاري را در مناطق دورافتاده كشور از بين مي‌برد و به پيشرفت و رونق اين مناطق كمك مي‌كند. بسيج با كمك نخبگان و مهندسان ايراني با پياده‌سازي برنامه‌هايي جهت صرفه‌جويي در مصرف آب و اصلاح الگوي كشاورزي در مناطق كم‌آب مي‌تواند محصولاتي متناسب با شرايط آن منطقه توليد كند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار