کد خبر: 880801
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۸
سال گذشته عدم اطلاع رساني ورود سامانه سرمايشي، بيش از 30 درصد از پرتقال‌هاي مازندران را از بين برد و امسال هم کم‌آبي بهانه خوبي براي صدور مجوز واردات شده است!
آذرماه سال گذشته بود که عدم اطلاع رساني از ورود سامانه سرمايشي، بيش از 30 درصد باغات مرکبات مازندران را به همراه ميوه‌هاي آن‌ها را از بين برد. درختان بسياري به دليل همين اهمال‌کاري متوليان بر زمين زده شدند و هنوز خسارات باغداران به طور کامل پرداخت نشده، امسال خبرهايي در خصوص بازي جديد جهادکشاورزي در خصوص واردات مرکبات به گوش مي‌رسد...
نويسنده:ميترا شهبازي

آذرماه سال گذشته بود که عدم اطلاع رساني از ورود سامانه سرمايشي، بيش از 30 درصد باغات مرکبات مازندران را به همراه ميوه‌هاي آن‌ها را از بين برد. درختان بسياري به دليل همين اهمال‌کاري متوليان بر زمين زده شدند و هنوز خسارات باغداران به طور کامل پرداخت نشده، امسال خبرهايي در خصوص بازي جديد جهادکشاورزي در خصوص واردات مرکبات به گوش مي‌رسد. متوليان با بهانه کم‌آب بودن پرتقال‌ها قبل از رسيدن موعد بداشت آنها، درحال آماده سازي اذهان عمومي براي واردات بي‌رويه هستند. اتفاقي که سال گذشته هم قيمت مرغوب‌ترين نوع مرکبات برداشت شده را به کف رساند. اين نيز درحالي است که رئيس سازمان جهاد کشاورزي مازندران معتقد است که محصول امسال هم از لحاظ وزن، سايز و کيفيت از درجه کيفي‌بالايي برخوردار است.

+++

اواخر آخر ماه سال گذشته بود که به يکباره با ورود سامانه بارشي و بروز يخ‌بندان، بيش از 30 درصد محصول مرکبات باغات مازندران گرفتار سرمازدگي شد. از اين رو مقدار زيادي از ميوه‌هاي يخ زده به کارخانه‌هاي آبميوه گيري ارسال شد و مابقي که بخش زيادي از محصول مرکبات را به خود اختصاص مي‌داد به اعتراض اينکه دولت توجهي به باغداران استان ندارد، روانه درياي خزر شد. از اين رو همواره تصاوير بسياري از حواشي اين درياچه بزرگ منتشر مي‌شد که همگي از عمق فاجعه‌اي بزرگ در صنعت کشاورزي شمال ايران حکايت داشت. معضلي که اداره هواشناساني از وقوع آن اطلاع داده بود و مسئولان جهادکشاورزي با اهمال‌کاري خود متضرر شدن کشاورزان را رقم زدند. اين نيز درحالي بود که سال گذشته پيش بيني مي‌شد محصول زيادي برداشت شود و براي صادرات آن مشوق‌هايي 100 ميليارد توماني در نظر گرفته شده بود، اما سرما زدگي يکباره گويي خيال مسئولان را از دردسرهاي صادراتي راحت کرد.

بازي واردات مرکبات امسال هم کليد مي‌خورد

حالا امسال بيش از 30 درصد باغات مازندران وجود خارجي ندارند و توليد محصول به شدت کاهش يافته است. از اين رو با اين شرايط به طور طبيعي نبايد بازار فروش محصول دچار مشکل شود و صادرات هم بايد از شرايط بهتري نسبت به سال گذشته برخوردار باشد. با اين حال به رغم اينکه رئيس سازمان جهاد کشاورزي مازندران در گفتگو با «جوان» مي‌گويد که محصول توليدي امسال از کيفيت، سايز و وزن بسيار خوبي برخوردار است، اما خبرهايي در خصوص کم‌آبي پرتقال‌ها منتشر شده است. اخباري که گويي مي‌خواهند نامطلوب بودن کيفيت پرتقال‌ها را به گوش عموم برساند و راه واردات را باز کند. اين در حالي است که سال گذشته از بين رفتن محصول بهانه‌اي شده بود براي واردات پرتقال‌هاي خارجي، امسال هم متوليان کم‌آبي مرکبات توليدي، را بهانه‌کرده‌اند و مي‌خواهند ميوه‌هاي داخلي در سردخانه‌ها انبار کنند.

جدا از اين موارد امسال خبرآنچناني هم از سياست‌هاي تشويقي براي صادرات محصول نيست، به طوري که دلاور حیدرپور مي‌گويد:« زمان برداشت نارنگي که از مدتي پيش شروع شده است و اکنون پرتقال‌ها هم آماده چيده و روانه بازار شدن هستند.» اين مسئول جهاد کشاورزي در مازندران با اشاره به اينکه پيش بيني‌مي‌شود امسال 2 ميليون و 500 تن از انواع مرکبات در مازندران توليد شود، مي‌افزايد:« درحالي که رقم صادرات نسبت به مصرف داخلي خيلي کم است، اما دستوراتي حول محور تشويقي‌هاي صادراتي همچون دادن مجوز واردات در مقابل صادرات محصول از سوي وزارت جهاد کشاورزي که شخص وزير پيگير آن است، داده شود.» وارداتي که محدوديتي ندارد و تنها ليستي به عنوان پيشنهاد به واردکننده‌ها مي‌دهد. گويي جهاد کشاورزي قرار است مجوزي براي به زمين نشاندن کشاورزان داخلي با واردات بي‌رويه بدهد. حیدرپور مي‌گويد که سياست‌‎هاي تشويقي دولت به دادن وام کم بهره و قيمت پيشنهادي را هم در بر مي‌گيرد.

نيازي به واردات مرکبات نيست

سال گذشته به رغم اينکه بخش زيادي از محصول مرکبات از بين رفت و انتظار مي‌رفت که باز هم نيازي به واردات مرکبات نباشد و دولت با بستن درگاه‌هاي وارداتي ضرر مرکبات‌کاران را جبران کند. اما عبدالله رضيان نماينده قائمشهر در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار «جوان» مي‌گويد که واردات پرتقال از درگاه‌هاي غير رسمي و به صورت قاچاق همچنان ادامه داشت و آن‌هم به دستور مسئولان دولتي در خفا بوده است. حالا امسال هم نماينده مردم آمل در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با «جوان» مي‌گويد:« تنه در صورتي بخشي از خسارت سال گذشته جبران مي‌شود که جلوي واردات گرفته شود.»

چرا که آنها اغلب زير بار بدهي‌هاي سنگين رفته اند و اغلب توان پرداخت قسط وام‌هاي خود را ندارد. عزت الله يوسفيان در اين باره مي‌افزايد:« تمام دلخوشي باغداران براي تامين معيشت به همين چند قلم درخت است که اگر دولت آنها را حمايت نکند، آنها با درختانشان مي‌ميرند.» وي با اشاره به اينکه شايد بخشي از پرتقال‌‎ها امسال دچار کم‌آبي شده باشند، مي‌گويد:« اگر وارداتي انجام نگيرد، همين پرتقال‌ها هم پاسخگوي بازار هستند و با قيمت مناسب خود به فروش مي‌رسند.»

يوسفيان با اشاره به اينکه اگر دولت با برنامه ريزي پيش برود، مرکبات‌کاران مازندران هم دچار مشکل نمي‌شوند، ادامه مي‌دهد:« امسال نسبت به سال گذشته وضعيت مرکبات‌کاران تا به امروز اميدوار کننده تر هست. البته اين شرايط هم تا زماني ثابت مي‌ماند که مسئولان دست به واردات نزنند.» اين نماينده مجلس مي‌گويد:« سال گذشته هم محصول مرکبات باغداران رسيده بود و اگر مسئولان به موقع از ورود سامانه سرمايشي اطلاع مي‌دادند، خيلي زود محصول چيده مي‌شد.»

حالا امسال سرمازدگي‌اي نيست که مسئولان بهانه‌اي براي واردات مرکبات داشته باشند و همين محصولات توليدي هم کفاف نياز داخلي را مي‌دهند. با اين شرايط بايد ديد باز چه دست‌هايي پشت پرده مرکبات را به کشور وارد مي‌کنند و متوليان تا چه ميزان جلوي اين بازي هرساله متضرر شدن مرکبات‌کاران را مي‌گيرند.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار