کد خبر: 880692
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۵
مسعود بارزانی، رئیس سابق اقلیم کردستان در پیامی خطاب به نخست‌وزیر عراق، او را به ازسرگیری مذاکرات جهت حل اختلافات اربیل و بغداد دعوت کرد و گفت جنگ تنها به معنای ویرانی است. نخست‌وزیر كردستان نیز منتظر پاسخ بغداد است تا برای گفت‌وگو با مقامات عراقی به پایتخت سفر كند. همچنین برخی منابع گفته‌اند كه بارزانی نامه محرمانه‌ای به قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران نوشته است. 

در شرایطی كه حیدر العبادی، نخست وزیر عراق لغو نتیجه همه‌پرسی جدایی كردستان را تنها شرط ازسرگیری مذاكرات سیاسی با اربیل اعلام كرده است، اما مقامات اقلیم آمادگی خود را برای گفت‌وگو با بغداد اعلام كردند. مسعود بارزانی روز ‌‌شنبه در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان، از آمادگی اربیل برای ازسرگیری مذاکرات با بغداد خبر داد. مسعود بارزانی در این مصاحبه ضمن اشاره به دیدار با مقامات امریکا و انگلیس و سازمان ملل پیش از برگزاری همه‌پرسی گفت:«آنها خواستار به تعویق انداختن همه‌پرسی بودند اما به ما قول ندادند که در صورت به تعویق افتادن همه‌پرسی، از آن حمایت خواهند کرد. » وی در پاسخ به سؤالی که درباره موضع کشورهای جهان در قبال این همه‌پرسی پرسیده شده، این همه‌پرسی را حق مردم اقلیم کردستان عنوان کرد و گفت:«نمی‌توانستیم تا ابد به دنبال متقاعد کردن آنها باشیم.» بارزانی در ادامه العبادی را به بازگشت به مذاکرات جهت حل اختلافات دعوت کرد و گفت:«جنگ تنها به معنای ویرانی است.»

مقامات كردستان كه به دلیل مخالفت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی نتوانستند پروژه جدایی از عراق را تكمیل كنند، الان به دنبال گفت‌وگو با دولت مركزی عراق هستند تا از زیر بار فشارهای سیاسی و اقتصادی خارج شوند. به دنبال اعلام آمادگی اربیل برای گفت‌وگو با دولت عراق، روزنامه لبنانی «الاخبار‌» دیروز در گزارشی به نقل از منابع آگاه نوشت که نچیروان بارزانی، نخست‌وزیر منطقه کردستان منتظر چراغ سبز نخست‌وزیر عراق برای سفر به بغداد و رایزنی درباره مسائل مورد اختلاف است. روزنامه الاخبار به نقل از یک منبع دولت بغداد نوشت:«سفر بارزانی به بغداد در دست انجام است تنها هواپیمای او برای برخاستن منتظر موافقت العبادی است.» این منبع عراقی در ادامه گفت:«بارزانی به برخی گروه‌های سیاسی کرد اعلام کرده که پرونده‌های کرکوک و سایر مناطق مورد اختلاف، حقوق نیروهای پیشمرگه و کارمندان کرد و نیز بودجه که طی روزهای گذشته در رأس این بحران قرار گرفته، در صدر مسائلی هستند که با مسئولان بغداد مورد بررسی قرار خواهند گرفت.» این منبع همچنین درباره سرنوشت مذاکرات نظامی و سیاسی میان بغداد و اربیل بدون اشاره به جزئیاتی بیشتر گفته است:«طی دو روز آینده یک پیروزی و غافلگیری بزرگ روی خواهد شد. این مسئله به بحران اربیل و بغداد ارتباط دارد و برای ما مثبت است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار