کد خبر: 880467
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱
در حالي که طي سالهاي اخير گردشگري دريايي به منبع درامدزاي بسياري از کشورها تبديل شده ايران با داشتن سواحل استراتژيک و قرار گرفتن در نقطه ارتباطي سه قاره از اين پتانسيل بي نصيب مانده است
اگرچه طي سالهاي اخير بحث گردشگري دريايي به عنوان يکي از راهکارهاي تقويت صنعت پرسود توريسم در برخي استانهاي شمالي و جنوبي کشور مطرح شده اما اين حوزه به رغم تمام پتانسيل هاي موجود هنوز نتوانسته سهمي در بخش رونق اقتصادي استانهاي ساحلي کشور ايفا کند.

نويسنده : مريم احمدي

سالهاست کشورهاي مالزی، اندونزی، هند، سنگاپور، هنگ‌کنگ، چین و ژاپن با روي اوردن به سمت گردشگري دريايي توانسته اند در جايگاه درامدزايي صنعت توريسم شان جهش چشمگيري ايجاد کنند اما در ايران به رغم همجواری هفت استان گیلان، مازندران، گلستان، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان با دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان و برخورداري از سواحل طولانی اقدام موثري در راستاي تقويت گردشگري دريايي انجام نشده است. اين در حالي است که سواحل جنوبی ایران به ويژه سواحل سيستان و بلوچستان به دليل قرار گرفتن در نقطه ارتباطي بین سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا از لحاظ توريسم دريايي منطقه استراتژیک محسوب مي شود و مي تواند دروازه تحول گردشگري دريايي کشور شود.

///

در حالي که ايران از حیث میراث‌ فرهنگی جزء ۱۰ کشور جهان است اما متأسفانه یک صدم درصد از سهم تجارت ۷۰۰ میلیارد دلاری صنعت توریسم جهانی را بر عهده دارد. در اين ميان بحث گردشگري دريايي که سالهاست منبع درآمد بسياري از کشورها شده در ايران با وجود داشتن سواحل استراتژيک و جاذبه هاي طبيعي مغفول مانده است.

دراين ميان جزایر خلیج‌فارس و نوار جنوبي کشور یکی از مناطق دارای پتانسیل بالا در حوزه گردشگری دریایی اما متاسفانه هنوز زيرساخت هاي لازم براي بهره برداري از اين ظرفيت هاي بومي فراهم نشده است .اين در حالي است که برنامه چهارم توسعه دولت موظف شده بود به ‌منظور تسهیل تجارت و حمل و نقل، استقرار صنایع دریائی، گسترش گردشگری، لوایح مورد نیاز برای توسعه فعالیت‌های دریائی را با اصلاح قوانین مرتبط و حذف وظایف موازی وتفکیک کامل وظایف دستگاه‌ها، تهیه و برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

شناسایی پتانسیل‌های دریایی، مشارکت جامعه بومی، تشویق سرمایه‌گذاری های داخلی و خارجی و توجه بیشتر مسئولان به طراحی و تعیین مسیرهای بهینه گردشگری در کنار راه‌اندازی پژوهشکده فرهنگ و تمدن در خصوص استفاده از سواحل خلیج‌فارس، فعال کردن جزایر قشم و کیش با استفاده از سرمایه‌گذاران خارجی، تشکیل شرکت‌های مشترک گردشگری در کشور و بررسي امکان سنجي استفاده از کشتی‌های بزرگ و مجلل تفریحی برای اعزام گردشگران به نقاط دیدنی از جمله برنامه هايي است که با گذشت بيش از يک دهه از برنامه چهارم توسعه هنوز معلق مانده است .

ناگفته نماند که چندي پيش علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه برنامه‌هایی را برای توسعه گردشگری دریایی داریم که یکی از آن‌ها برگزاری تورهای گردشگری مشترک با برخی از کشورها با استفاده از کشتی‌های کروز است از وارد کردن کشتی‌های‌ کروز از ترکیه براي توسعه گردشگری خبر داد. با اين وجود هنوز زمان و مکان استفاده ازاين کشتي هاي کروز مشخص نيست. ضمن اينکه بنا به گفته برخي کارشناسان به جاي وارد کردن کشتي از ترکيه مي توان در ابتدا برروي ظرفيت لنج ها و کشتي هاي داخلي سرمايه گذاري کرد!

چابهار دروازه گردشگري دريايي

در ميان استانهاي شمالي و جنوبي، نوار ساحلي سيستان و بلوچستان با داشتن سواحل صخره‌ای، ماسه‌ای، مرجانی و آثار تاریخی و باستانی در کنار دریا موقعيت مناسبی برای توسعه گردشگری دریایی محسوب مي شود . ضمن اينکه سواحل مکران واقع در اين استان نيز به دليل اتصال مستقيم به تنها بندر اقيانوسي کشور يعني چابها مي تواند مسر تردد کشتي هاي گردشگري از سراسر جهان باشد . از اين رو چندي است اداره بنادر و دریانوردی استان سيستان و بلوچستان، سازمان منطقه آزاد چابهار و اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان در صدد انجام برنامه هايي براي رونق گردشگري دريايي در اين منطقه برآمده اند.

احداث زیرساخت های گردشگری از جمله هتل و رستوران، اقامتگاه‌ها و مراکز تفریحی و گردشگری براي تبديل مکران به قطب گردشگري دريايي ايران در دستور کار قرار گرفته است. در ميان اين برنامه ها گويا ايجاد خطوط مسافرت دريايي با اهنگ مطلوبي در حرکت است. تا انجا که طي روزهاي اخير

فرماندار ویژه چابهار از خصوصی‌سازی مجهزترین ترمینال مسافرت دریایی کشور به منظور خروج خط دریایی "چابهار-مسقط" از رکود و ایجاد خط‌های جدید مسافرت دریایی خبرداد.

ایوب درویشی با اشاره به واگذاری ترمینال مسافری شهید کلانتری چابهار به بخش خصوصی گفت: باوجود گذشت یکسال از راه‌اندازی این خط دریایی به دليل قيمت بالاي صدور ويزا و عدم تبليغات شاهد استفاده چشمگیر گردشگران از آن نیستیم از اين رو در کنار واگذاري ترمينال به بخش خصوصي، حذف روادید بین دو کشور عمان و ایران و اجازه تردد خودروهای پلاک عمان در سطح استان سیستان و بلوچستان نيز در دستور کار قرار گرفته است.

اقداماتي که در صورت تداوم ميتواند پس از گذشت يک دهه از مطرح شدن توريسم دريايي ، چابهار را به دروازه گردشگري دريايي کشور تبديل کند.

///


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار