کد خبر: 880459
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴

نويسنده:  ميترا شهبازي


+++

درحالي شهرستان طارم به عنوان قطب اول توليد ميوه زيتون شناخته مي‌شود و به دليل وجود شرايط آب و هوايي مناسب در استان زنجان، توليد محصول با بالاترين سطح کيفيت آن انجام مي‌شود، اما با اين حال به دليل کمي حجم توليد، هنوز اين محصول نتوانسته است به بازارهاي خارجي راه يابد. در حال حاضر به گفته کارشناسان محصول زيتون برداشت شده از سطح تمامي باغات کشور حتي نمي‌تواند کفاف نياز داخلي را بدهد. از اين رو همواره روغن زيتون به عنوان يکي از فرآورده‌هاي مهم اين محصول از کشورهاي خارجي وارد مي‌شود.

ضرورت افزايش سطح زير کشت زيتون

حالا با توجه به اينکه حجم زيتون توليدي در کشور پايين است، کارشناسان علت آن را وجود درخت‌هاي قديمي و کهنه که باردهي محصول را کم مي‌کند، وجود آفات و مشکلاتي همچون سرماهاي نابهنگاهم و ريزش محصول مي‌دانند. معضلي که در سال جاري هم به دليل سرمازدگي بيش از 30 درصد توليد محصول را کاهش داد. کهنگي درختان هم مشکل ديگري است که مسئولان بايد با استفاده از روش‌هاي جوان‌سازي درخت، آن را برطرف کنند و حجم توليد را افزايش دهند تا نه تنها ديگر نيازي به واردات فرآورده‌هاي زيتون نباشد، بلکه مازاد محصول هم داشته باشيم و آن را به کشورهاي خارجي صادر کنيم. مسئله‌اي که تنها با اصلاح شيوه باغداري و حمايت متوليان امکان‌پذير است.

علاوه بر اين به رغم اينکه در شهرستان طارم 8 کارخانه پیشرفته و تمام‌ اتوماتیک و هزار واحد دستی برای کنسرو‌سازی و روغن کشی زیتون وجود دارد، اما نماينده مردم ماهنشان در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با «جوان» مي‌گويد:« هنوز هم بخش عمده مشکلات زيتون‌کاران طارم را کمبود صنايع فرآوري و بسته‌بندي تشکيل مي‌دهد.» مرتضي خاتمي ادامه مي‌دهد:« بنابراين اگر مشکل کمبود صنايع ثانويه برطرف شود، شايد صادرات با برندسازي زيتون طارم در آينده‌اي نه چندان دور، دور از انتظار هم نباشد.» در حال حاضر زیتون خوراکی در داخل استان به صورت فله‌ای عرضه می‌شود  و تنها روغن زیتون است که به صورت مکانیزه در بسته بندهای شکیل عرضه می‌شود.

زيتون طارم آماده رقابت در بازار خارجي

درحال حاضر ساليانه نزديک به ۸۵ هزار تن از انواع زیتون در استان‌هاي زنجان، خوزستان، فارس، گلستان، قزوین و گيلان برداشت مي‌شود که بيشترين سطح زير کشت محصول متعلق به استان زنجان است. به طوري که گفته مي‌شود شهرستان طارم قطب اصلي توليد زيتون در کشور است. علاوه بر اين بهترين کيفيت محصول زيتون در کل خاورميانه متعلق به اين شهرستان است. بنابراين با افزايش سطح زير کشت و رفع موانع افزايش توليد، زيتون طارم خيلي زود مي‌تواند بازار جهاني را به تسخير خود دربياورد. در حال حاضر بر اساس آمار سازمان فائو در طی چند سال اخیر کشورهای مختلفی مثل چین، پاکستان، هند و چند کشور دیگر برنامه توسعه کشت زیتون را به اجرا درآورده‌اند که ايران هم جزو اين گروه است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی زنجان سطح زیر کشت محصول زیتون در استان زنجان را حدود 19 هزار هکتاراعلام مي‌کند که از این سطح 18 هزار هکتار به صورت بارور است.

بهنام اوجاقلو با اشاره به آماده سازی 5 پروژه اراضی شیب دار در سطح دو هزار هکتار از منطقه طارم در راستای طرح توسعه سطح زیر کشت این محصول مي‌افزايد:« هم اکنون نیاز داخلی برای مصرف زیتون بیشتر است و صادرات وقتی انجام می شود که مازداد تولید داشته باشیم. زیتون استان دارای کیفیت بسیار خوبي است و در صورت افزایش سطح زير کشت مي‌توان با کشورهاي زيتون خيز دست به رقابت زد.»

 

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار