کد خبر: 880458
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲
نماينده مردم دورود در گفتگو با "جوان": در حالي فازهاي قبلي کارخانه سيمان دورود در شرف خروج از چرخه توليد هستند که معيشت 10هزار خانوار به راه اندازي فاز چهارم بسته است
کارخانه سيمان دورود يکي از قديمي ترين صنايع استان لرستان محسوب مي شود که از 58 سال پيش نقش قابل توجهي در توسعه و رونق اقتصادي اين استان ايفا کرده است. کارخانه اي که به رغم تمام ارزش اقتصادي و اجتماعي اش طي سالهاي اخير به دليل فرسودگی، کاهش صادرات، بدهکاری و نبود بازار فروش به مرحله ورشکستگي رسيده و با قدم گذاشتن در اولين پله سقوط علاوه تحت الشعاع قرار دادن معيشت 10 هزار خانوار وابسته به اين کارخانه توليدي ، صنعت سيمان کشور را با چالش جدي مواجه کرده است.

نويسنده: مريم احمدي

اين درحالي است که از سال 93 احداث فاز چهارم اي کارخانه به عنوان بخش جايگزين سه فاز فرسوده و زيان ده اين کارخانه به زمين شده اما به دليل عدم اهتمام مديران و سهام داران کارخانه با بهانه نداشتن توجيه اقتصادي معلق ماند.مسئله اي که مجيد کيانپور نماينده مردم دورود و ازنا در مجلس، آن را عامل اصلي تعلل در اجراي ساخت و بي رونقي صنعت سيمان و شرايط ناخوشايند فعلي اين صنعت مي داند.

////

زمان احداث کارخانه سيمان دورود به عنوان يکي از صنايع اصلي توليد سيمان کشور به سال 1338 بر مي گردد. کارخانه اي که طي نيم قرن فعاليت با توليد روزانه بيش از سه هزار تن سيمان علاوه بر تامين نيازداخلي با صادرات محصول به کشورهاي همسايه از جمله عراق نقش قابل توجهي در ارزاوري و تامين سود اقتصادي براي کشور داشت . اما به مرور زمان از قافله توسعه جا ماند و با نشستن گرد فرسودگي بر آن کم کم به يکي ازواحدهاي زيان ده تبديل شد. تا به امروز که در آستانه ورشکستگي قرار گرفته و بين ادامه فعاليت و تعطيلي دست و پا مي زند . مسئله اي که زندگي بيش از 10هزار خانوار را تحت الشعاع قرار مي دهد و تبعات اقتصادي و اجتماعي جبران ناپذيري به همراه خواهد داشت.

تمرکز مديران بر نگه داري بود نه توسعه !

ازآنجا که يکي از مولفه هاي مهم در حفظ و ارتقاي صنايع و افزايش ارزش افزوده انها توجه به توسعه و همگام شدن با دانش و تکنولوژي روز است، از اين رو جا ماندن از قافله تکنولوژي و بي توجهي به زيرساخت هاي توسعه براي صنعتي که مشمول قدمت و گذر زمان شده مي تواند زنگ خطري براي حيات اقتصادي آن باشد. مقوله اي که نقش ان در ايجاد شرايط فعلي کارخانه سيمان دورود به وضوح قابل مشاهده است.

فعاليت سه فاز کارخانه سیمان دورود به دلیل تکنولوژی ساخت قدیمی طي سالهاي اخير سبب افزايش هزينه هاي توليد و عدم توازن آن با قيمت عرضه محصولات در بازار شده است. از اين رو مديران اين کارخانه با اعلام اينکه تداوم فعاليت اين کارخانه توجيه اقتصادي ندارد اعلام ورشکستگي وتوقف توليد اين کارخانه را از جمله راهکارهاي پيش رو دانستند. مسئله اي که در سال 93 با کلنگ زني فاز چهارم به عنوان بخش جايگزين سه فاز ديگر موقتا فراموش شد.

مجيد کيانپور نماينده مردم دورود و ازنا در مجلس شوراي اسلامي در اين خصوص به " جوان " مي گويد: عدم اهتمام مديران هلدينگ از جمله شرکت شستا و فارس خوزستان به بحث توسعه کارخانه سبب شده کارخانه سيمان دورود در حال حاضربا 150 ميليارد تومان بدهي به مرز تعطيلي برسد. وي با انتقاد از عدم هماهنگي مديران اين واحد صنعتي و ترجيح تمرکز بر نگه داري واحدها تا توسعه ان مي افزايد: در حالي که سال 93 در سفر رييس جمهور به لرستان اجراي فاز چهارم اين کارخانه به عنوان يکي از مهمترين مطالبات مردم استان وشهرستان کلنگ زني و قرار شد ظرف دو سه ماه عمليات اجرايي اين فاز کليد بخورد اما مديران کارخانه با توسل به اينکه اجراي اين فاز در قالب طرح توسعه قرار داشته و توجيه اقتصادي ندارد به طور جدي وارد عمل نشدند. کيانپور درخصوص دليل تعلل اجراي اين فاز به عنوان راهکار نجات اين صنعت قديمي دورود مي گويد: يکي از دلايل طولاني شدن ساخت فاز چهارم کارخانه تلاش براي توجيه مديران و جلب موافقت آنها براي اين طرح جايگزين بود.

تعيين ضرب العجل براي نجات کارخانه سيمان

بالاخره پس از مدتها تحمل زيان مالي ونگراني کارگران و فعالان صنعت سيمان دورود طي روزهاي اخير در جلسه اي با حضور وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی مقرر شد نهايتا ظرف يک هفته مديران مربوطه براي اغاز فاز چهارم کارخانه سيمان دورود وارد عمل شوند. اين در حالي است که علي ربيعي پيش از اين تاکيد کرده بود: "این فاز باید در زمان مناسب به بهره برداری برسد، چرا که اگر این مهم به تأخیر بیفتد، صرفه اقتصادی آن از بین می‌رود: . با اين وجود اين طرح مشمول تعليق سه ساله شد!

کيانپور در اين خصوص مي گويد: پس از تعلل سه ساله در اجراي فاز چهارم کارخانه سيمان دورود درنامه اي به وزير بر تعيين تکليف اين مسئله تاکيد کرديم و در نهايت وزير طي روزهاي اخير به مديران کارخانه دستور اجراي فاز چهارم را صادر کرد و براي پاي کار امدن مسئولان مدت يک هفته اي تعيين کرده است .

اين در حالي است که سال گذشته اين نماينده مجلس اعلام کرده بود :همه مسئولان مربوطه از جمله بانک صنعت و معدن، وزیر کار، هلدینگ فارس و خوزستان و... با اجرای پروژه موافق هستند اما وقتی پای عمل وسط می‌آید، کسی کار خاصی نمی‌کند. به یک نفر در دولت احتیاج داریم که حرف آخر را بزند و برای این کلنگ‌زنی ارزش قائل شود و به مطالبه مردم احترام بگذارد.

در شرايطي که بالاخره يک نفر در بدنه دولت حرف اخر را زده و دستور اجرايي شدن طرح معلق را صادر کرده انتظار مي رود طبق زمان بندي ظرف دو سه سال اخير با افتتاح اين فاز به عنوان اخرين راهکار احيا، صنعت قديمي سيمان دورود جان دوباره بگيرد.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار