کد خبر: 880221
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
پس از اعتراضات هر روزه سپرده‌گذاران مؤسسات مالي غيرمجاز در نمايشگاه مطبوعات تصميم بر پرداخت پول‌هاي مؤسسه فرشتگان تا سقف 200 ميليون تومان شد...
مهران ابراهیمیان
پس از اعتراضات هر روزه سپرده‌گذاران مؤسسات مالي غيرمجاز در نمايشگاه مطبوعات تصميم بر پرداخت پول‌هاي مؤسسه فرشتگان تا سقف 200 ميليون تومان شد تا فشار بر مؤسسه كاسپين كه از هشت تعاوني منحله مورددار تشكيل شده بود كم شود، اما در اين ميان اظهارنظرها درباره برخورد با اين ضعف بزرگ سيستم بانكي متفاوت است. از يك سو معاون اجتماعي و پيشگيري قوه قضائيه گفته است «نبايد سپرده‌گذاران مؤسسات غيرمجاز را مظلوم جلوه دهيم، اينها سودجويي كردند و بايد امروز ضرر سودجويي خود را بدهند!» از سوي ديگر سعيد ليلاز كارشناس اقتصادي این نوع برخورد با مؤسسات  را تهديدي براي نظام دانسته و با آتش در انبار مهمات مقايسه كرده و خواستار اين شده كه طرف‌هاي مقابل دولت و طيف فكري‌اش از اين جريان سوء‌استفاده نكنند!

تنوع در موضع‌گيري درباره وجود مشكل در نظام بانكي آنقدر زياد است كه تقريباً براي عموم مردم تشخيص موضوع سخت شده اما واقعيت اين است كه هر كس و هر طيف فكري بسته به نوع نگاه سياسي و نوع مسئولیتش در اين باره اظهار نظر مي‌كند و همچون فيلي در تاريكي مشکل را توصيف و قرائت خود را از اين وضعيت ارائه مي‌كند! 

حقيقت ماجرا اين است كه سپرده‌گذاري در بانك‌ها و در تمام دنیا معمولاً با كمترين ريسك رخ مي‌دهد اما غفلت سيستم بانكي و نهاد ناظر و اغفال‌هاي صورت‌گرفته سپرده‌گذاران به شكل ناگهاني صورت نگرفته كه بخواهيم تمام تقصير را بر گردن سپرده‌گذاران بيندازيم،  به خصوص آنكه خروج سرمايه‌ها از مؤسسات  مذكور حتي به خارج از كشور موضوعي نبوده كه از ديد ناظر پنهان باشد يا اگر هم پنهان بوده باز هم تقصير اصلي بر نهاد ناظر و سيستم بانكي است، هر چند دم خروس مشکلات برخی مؤسسات در دولت دهم دیده شده و از سوي معاونت بانك مركزي با تهديد هم مواجه شدند، خاصه آنکه اين تهديد بعد از شاخ و شانه كشيدن نمايندگان غرب كشور در مجلس شوراي اسلامي و در حمايت از مؤسسات  مالي خاص رخ داده بود! 
با اين حال هشدارهاي بانك مركزي بعد از سال‌ها و بسيار نرم و محترمانه بوده است و هشدار جدي زماني رخ داده كه حداقل چند مؤسسه گرفتار بحران شديد بوده و مؤسسات مشكل‌دار نيز به جاي برخورد اصولي در يك مؤسسه ادغام شده است! بنابراين حتماً و بايد مديران وقت در حوزه بانكي و مسئولیت‌هاي ناظر در بانك مركزي در اين باره پاسخگو باشند و مسئولیت خود را بپذيرند. در اين ميان اما پرواضح است كه طمع و كوتاهي سپرده‌گذاران بعد از هشدارهاي روزنامه‌هاي مستقل كه بعضاً از سوي اين بخش‌ها يا شرکت‌‌هایی مانند پديده تهديد به شكايت شده بودند نيز ايجاد مسئولیت براي آنها كرده و سپرده‌گذاران حق ندارند خود را بدون قصور بدانند و حتماً بايد مسئولیت خود را بپذيرند. با اين حال اين مسئولیت‌پذيري نه قابل قياس با مديران خاطي و خلافكار است و نه در حد و اندازه كوتاهي‌هاي  انجام شده بخش ناظر در دستگاه‌هاي مختلف و بانك مركزی!

اما طنز تلخ در اين روزها زماني رونمايي مي‌شود كه برخي كارشناسان اقتصادي به استناد تاريخ تأسيس پليس مالياتي توسط مورگان شوستر در اقدامي فرافكنانه سعي دارند تمام تقصير را بر گردن يك قوه ديگر يا نيروي انتظامي بيندازند! سعيد ليلاز كه برخورد با مؤسسات  را پروژه‌اي انتخاباتي و سياسي دانسته مدعي است برای برخورد با بانك‌ها و مؤسسات  خاطي بانك مركزي ابزار لازم را نداشته و بايد پليس و نيروي نظامي براي برخورد با مؤسسات غيرمجاز داشته باشد وگرنه!  «قوه قضائيه و نيروي انتظامي بايد گزارش از وضعيت سيستم بانكي تهيه و با خاطيان برخورد كنند.» همچنين وي گفته بانك مركزي نيرويي ندارد و فقط چند كارمند دارد، مسئولیتی در قبال تخلفات بانکی نداشته و تنها مسئول تعيين نرخ تورم است!

چنين استدلال‌هاي بچگانه و در حمايت از يك طيف سياسي و رئيس كل بانك مركزي نه فقط رافع مسئولیت اين نهاد كليدي در كشور نيست بلكه اين حرف‌ها در سال 2017 – معادل 1396 و توسعه ابزارهاي الكترونيكي و گزارش‌گيري‌های بانکی، نوعي توهين به شعور كل جامعه است! به ويژه آنکه چنين شخصي پيشتر‌ بر نقش نظارتي و خواسته‌هاي مصرحه در FATF تأكيد كرده و نقش شفاف‌سازي از راه رصد تراكنش‌ها و عمليات‌هاي بانكي را بهتر مي‌شناسد و خوب مي‌داند كه در دوراني كه ما زندگي مي‌كنيم فناوري اطلاعات چه نقشي در جلوگيري از تخلفات و كژروي‌ها در نظام پولي ما دارد.

با طرح اين نوع اظهار نظرها كه صرفاً در حمايت ازيك شخص يا يك جريان فكري– سياسي بيان مي‌شود بايد ترسيد و بيم آن را داشت كه رويه‌هاي غلط به دليل مستقر نبودن نيروي انتظامي در بانك‌ها ادامه دار باشد!  آيا اصلاح سيستم بانكي با مسئولیت‌پذيري در دستور كار قرار خواهد گرفت يا فرافكني‌هاي بچگانه در سيستم بانكي مشكلات را عميق‌تر خواهد كرد؟ 
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
0
0
...
هیچ دولتی در نظام اسلامی اینچنین روبروی مردم نایستاده است و از همه بدتر این همه دروغ و مغلطه ساز نکرده است . فقط یک مرور بر دروغهای مکرر بانک مرکزی و مسئولین نشاندهنده تلاش این افراد برای پوشش سواستفاده های مالی است که توسط انان و همکارانشان د رموسسات مالی از سرمایه مردم انجام شده است .اگر این شیوه ها در زمان شاه جواب داد حالا نیز جواب خواهید گرفت مضاف به اینکه الان در عصر اینترنت و ماهواره دروغهای مسئولین هرگز نمی تواند برای ابد مخفی باقی بماند.
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
0
0
سیف عامل بدبختی سپرده گذارای مظلوم کاسپین که جرمشان اعتماد به مجوز بانک مرکزی بود لعنت بر دزد و دروغگو
فريب خورده مجوز بانك مركزي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
0
0
باسلام
انچه كه بر سر سپرده گذاران موسسه مجاز كاسپين اوردند خلاف بانكداري اسلامي است ما به اعتماد و مجوز بانك مركزي در اين موسسه سپرده گذاري كرديم و طي قراردادي مقرر شد به حسابهاي ما سود واريز شود حالا بدون در نظر گرفتن نظر مشتري حساب ما قرض الحسنه شده !!!!!! چرا سود وامهايي كه گرفتند را بر نمي گردانند !!!!!
فريب خورده مجوز بانك مركزي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
0
0
سلام
مي بايستسود متعارف و كل سپرده گذاران را در اسرع وقت پرداخت كنند
reza
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
0
0
باسلام.ازشماخواهشمندم درموردمشکلات سپرده گزاران کاسپین وسایرموسسات اطلاعرسانی کنید.تاکنون مشکل هموطنانمان حل نشده است.
امیرعلی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
0
0
درست می فرمائید به قول شما هر کس و هر طیف سیاسی از دید خود اظهار نظر می کند. و مشکل فیل را در تاریکی توصیف میکند.
اما توصیف شما از فیل در تاریکی جالبتر از همه هست. یکی به نعل یکی به میخ.
و چنان می فرمائید حقیقت ماجرا چیست که انگار تاریکی برای شما وجود ندارد و در روشنی فیل را می بینید.
شما میفرمائید تقصیر اصلی بر عهده نهاد ناظر و سیستم بانکی است.
ودر جایی دیگر می فرمائید پر واضح است که طمع و کوتاهی سپرده گذاران در پی هشدارهای روزنامه های مستقل.....
بماند که ما اصلا روزنامه مستقل نداریم .
جنابعالی با توجه به فرمایشاتی که فرمودید بفرمایید بالاخره مقصر کیست بانک مرکزی یا سپرده گذاران و یا چون اطلاع و آگاهی کافی در موضوع کاسپین ندارید هر دو طرف ماجرا را مقصر دانسته و خود را راحت کرده اید.
و به دلیل پاسخ به صحبت های سعید لیلاز سپرده گذاران را طمع کار قلمداد کنید.
اگر توانایی پاسخ به ایشان را ندارید از سپرده گذاران سوء استفاده نکنید.
مجبور نیستید و حتی حق ندارید درباره موضوعی که
اطلاع ندارید اظهار نظر کنید. و تحلیل های اشتباه به مردم بدهید .حداقل کمی تحقیق و مطالعه در این مورد انجام می دادید. ( موضوعی که در ایران نهادینه شده و همه حرف میزنن بدون هیچ تحقیق و پیگیری ).
وقتی خود بانک مرکزی که زیر نظر دولت میگوید اینها مجوز دار هستند و سرمایه گذاری کنید .
یعنی هر درصد سودی که میدادند رو بانک مرکزی در جریان بوده و قبول داشته.
خوب بفرمایید مردم باید به چه نهادی اعتماد کند پس بانک مرکزی به اندازه یک روزنامه های مستقل ( از دید شما ) هم اعتبار نداره.
اگر به شما گفتند فیلی در تاریکی هست توصیف کنید به این فکر کنید شاید چیز دیگری باشد نه فیل.
درباره اظهار نظرهای دیگر با تلاش موفق باشید .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار