کد خبر: 880214
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
یك مرد سفیدپوست با حمله به کلیسایی در تگزاس ۲۷ نفر را کشت و دهها نفر را زخمی کرد
یک حمله مسلحانه دیگر در امریکا ثبت شد و این بار هم یك مرد سفیدپوست با حمله به کلیسایی در شهر سادرلند اسپرینگز در تگزاس، ۲۷ نفر را کشت و دهها تن را زخمی کرد. رئیس‌جمهور امریكا با شیطانی خواندن این اقدام، علت آن را «مشکل روانی» حمله‌کننده خواند. فرماندار تگزاس گفته چنین حمله‌ای در تاریخ این ایالت بی‌سابقه بوده است. 
امریكا كه هنوز از شوك حمله مسلحانه کنسرت لاس‌وگاس خارج نشده است، بار دیگر شاهد تیراندازی دیگری بود كه در آن 54 نفر كشته و زخمی شدند. رسانه‌های امریکایی یک‌شنبه شب از کشته و زخمی شدن دهها نفر در جریان تیراندازی در کلیسای «فرست باپتیست‌» در شهر سادرلند اسپرینگز، در ایالت تگزاس خبر دادند. به گفته پلیس، مردم در حال برگزاری مراسم دعاخوانی روز یک‌شنبه بوده‌اند که یک مرد مسلح به آنها حمله کرده است. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، شاهدان می‌گویند مهاجم با تجهیزات کامل نظامی وارد کلیسا شده و بدون هدف مردم را به رگبار بسته است. در این حمله که پلیس و مقام‌های سیاسی امریکا مصرانه تروریستی بودن آن را تأیید نمی‌کنند، دست‌کم 27 نفر کشته و 27 تن هم زخمی شده‌اند.

چند کودک، از جمله یک کودک دوساله هم در این تیراندازی هدف قرار گرفته‌اند. گرگ ابت، فرماندار تگزاس، گفت این خونین‌‌ترین حمله از این نوع در تاریخ تگزاس بوده است. او در یک کنفرانس خبری گفت: «برای خانواده‌های کشته‌ها یک عزاداری طولانی و سخت خواهد بود.» گفته می‌شود در زمان تیراندازی حدود 50نفر در حال نیایش در کلیسا بوده‌اند. به گزارش روزنامه واشنگتن‌پست، عامل حمله به کلیسای تگزاس یک سفیدپوست ۲۶ ساله به نام «دیوید پاتریک کلی‌» بوده که قبلاً در نیروی هوایی خدمت کرده است. گفته می‌شود وی از سوی پلیس از پای درآمده است. پلیس تگزاس می‌گوید عامل حمله به کلیسا پیش‌تر از نیروی هوایی ارتش امریکا اخراج شده بود. پلیس می‌گوید دیوید کلی در سال ۲۰۱۲ نزدیک به یک سال را در بازداشت نظامی سپری کرده است. فریمن مارتین، سخنگوی سازمان امنیت عمومی تگزاس گفت: «یکی از مردم محل سلاحش را برداشت و شروع به تیراندازی به سوی مظنون کرد. وی پس از آن با اتومبیل از صحنه فراری شد. همین ساکن محل مظنون را تعقیب کرد تا اینکه مظنون کنترل اتومبیلش را از دست داد و تصادف کرد». پلیس جسد مهاجم را در اتومبیل پیدا کرد اما معلوم نیست او در اثر اصابت گلوله کشته شده یا خودکشی کرده است. این حمله چند هفته پس از مرگبار‌ترین تیراندازی و قتل دسته‌جمعی در امریکا اتفاق می‌افتد که در آن فردی از اتاق خود در یک هتل به روی جمعی از حاضران در یک کنسرت آتش گشود كه طی آن 60 تن كشته و بیش از 500 نفر زخمی شدند. حملات مسلحانه در حالی هر ازگاهی در امریکا خبر ساز می‌شود که با وجود کشته شدن مردم در حملات مختلف، حمل سلاح در این کشور تحت فشار مافیای اسلحه، همچنان آزاد است و تلاش برخی دولت‌ها برای محدود كردن حمل سلاح ناكام مانده است. بر اساس گزارش‌ها، فقط در سال 2009، حدود 310 میلیون قبضه سلاح گرم در امریکا خرید و فروش شد. آمار سال 2014 مراجع درمانی امریکا نشان می‌دهد که تیراندازی با سلاح گرم، یازدهمین عامل مرگ و میر در امریکاست که در آن سال 33 هزار و 549 نفر را به کام مرگ کشاند. 
   
واكنش ترامپ
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا که مشغول گذراندن تور سفرهایش به پنج کشور آسیایی است، به دنبال کشتار تگزاس در اظهاراتی در شهر توکیو این کشتار را «‌یک اقدام شیطانی‌» خوانده که «‌رنج و اندوه‌» را در کل امریکا به وجود آورد. به گزارش روزنامه دیلی میل، ترامپ گفت: «این اقدام شیطانی در حالی اتفاق افتاد که قربانیان و خانواده‌های‌شان در یک پرستشگاه مقدس به سر می‌بردند.» او ادامه داد: «می‌توان با کلمات رنج و اندوهی را که ما همگی احساس می‌کنیم وصف کرد اما نمی‌توانیم درد کسانی را که عزیزان‌شان را از دست دادند تصور کنیم.» ترامپ ضمن محکوم کردن این حمله، علت آن را «مشکل روانی» خوانده است. ترامپ گفت:«ما مشکلات روانی بسیاری در کشورمان داریم، در دیگر کشور‌ها هم همین‌طور است اما این موضوع (حمله به کلیسای تگزاس) مربوط به موضوع آزادی حمل سلاح نیست. خوشبختانه کس دیگری هم بود که سلاح داشت و در نقطه مقابل شروع به تیراندازی کرد.» ترامپ و دیگر مقامات امریكایی هر زمان كه یك فرد سیاهپوست و مسلمان اقدام به حمله تروریستی می‌كند بدون بررسی جزئیات بلافاصله این حادثه را تروریستی اعلام می‌كنند اما زمانی كه یك سفیدپوست امریكایی دهها تن را به خاك و خون می‌كشد آن را مشكل روانی توصیف می‌كنند و آن را تروریستی اعلام نمی‌كنند حتی تیراندازی لاس‌وگاس كه مرگبار‌ترین حادثه تاریخ امریكا بود تروریستی اعلام نشد. 
 
تلاش برای محدودیت حمل سلاح 
جمعی از سناتورهای دموکرات امریکا در واکنش به تیراندازی و کشتارجمعی در کلیسایی در ایالت تگزاس، بار دیگر از کنگره این کشور خواستند با اصلاح قانون حمل سلاح به آن واکنش نشان دهد. به گزارش تارنمای هیل، باب کیسی جونیور، دیک دوربین، کام لا هریس از جمله سناتور‌هایی هستند که از کنگره خواسته‌اند علیه تیراندازی مهلک در شهر «ساترلند اسپرینگز‌» تگزاس اقدام کند. کیسی در دو توئیت جداگانه نوشت: «من به همه کسانی که تحت تأثیر این تیراندازی بودند، فکر و برای آنها دعا می‌کنم. به علاوه معتقدم که کنگره باید علیه خشونت مسلحانه اقدام کند.» دیک دوربین هم در توئیتی نوشت: «فرد تیرانداز سلاح خود را به سمت مردم، کودکان و در یک عبادتگاه نشانه گرفت. امریکا گرفتار بحران خشونت سلاح است، کنگره باید اقدام کند.» هریس نیز بعد از این تیراندازی، «خشونت ناشی از حمل سلاح‌» را محکوم کرد. سناتورهای دموکرات امریکایی پیش‌تر نیز در واکنش به تیراندازی و کشتار لاس‌وگاس، خواستار گفت‌وگوی ملی درباره اصلاح قانون حمل سلاح به منظور جلوگیری از خشونت‌های مسلحانه در این کشور شده بودند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار