کد خبر: 879469
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
فضاي چند روز گذشته زمينه‌اي شد تا موضوع باستان‌گرايي به رسانه‌ها کشيده شود.
دکتر عبد‌الله گنجی
فضاي چند روز گذشته زمينه‌اي شد تا موضوع باستان‌گرايي به رسانه‌ها کشيده شود. از آنجا که در رساله دکتري‌ام به رابطه اسلام و ناسيونالسيم (ملي‌گرايي) در ايران پرداخته‌ام، فراتر از ژورناليسم رسانه‌اي چکيده‌اي از آنچه يافته‌ام را تقديم خوانندگان محترم مي‌نمايم.
در آن رساله به اين موضوع پرداخته‌ام که اسلام و ناسيوناليسم (ناسيوناليسم به معني ايدئولوژي حکومت نه يک دستگاه معرفتي) در ايران معاصر چگونه با هم مواجه شدند و تأثير اين مواجهه بر منافع ملي چه بوده است؟ 
سه الگوي رابطه اسلام و ناسيوناليسم در ايران معاصر داشته‌ايم که عبارتند از:

1- غلبه ناسيوناليسم بر اسلام ۱۳۲۰- ۱۲۸۵ 
2- تفکيک اسلام و ناسيوناليسم ۱۳۵۷- ۱۳۲۰ 
3- سازگاري اسلام و ناسيوناليسم پس از انقلاب اسلامي. 
سؤال اساسي اين است که کدام الگو و در کدام زمان منافع ملي ما را تأمين نموده است؟
الگوي اول باعث شد در دو جنگ جهاني تسليم و نابود شويم و قحطي ۱۰ ميليون ايراني را نابود کرد. کودتا روش تغيير حاکميت شد و ارتش ملي پهلوي اول در شهريور ۱۳۲۰ طي سه روز فرو پاشيد و... . 
در زمان حاكميت الگوي دوم کودتاي ۱۳۳۲ اتفاق افتاد؛ ملي‌گرايي مصدق و ناسيوناليسم باستان‌گراي پهلوي با هم سازگار نشدند، بحرين از ايران جدا شد و مستشاران امريکايي تا سقف ۴۳ هزار نفر ايران را قبضه کرده بودند. 
در ۲۵ سال حکومت پساکودتا، ايران عملاً مستعمره و ژاندارم بود و تا مرز کاپيتولاسيون پيش رفت. 
پس نتيجه اينکه ناسيوناليسم باستان‌گرا ظرفيت و قدرت حفظ منافع ملي ايرانيان را نداشت. بدون ترديد حملات غربگراها و ناسيوناليست‌ها به اسلام که اندکي قبل از مشروطه شروع شد و تا انقلاب اسلامي ادامه داشت با واکنش ايرانيان مواجه شد و انقلاب اسلامي - بدون ترديد- اعتراض به ناسيوناليسم افراطي و غربگرايي وابسته در ايران بود.
اما در الگوي سوم، جمهوري اسلامي، مليت و ملي‌گرايي مثبت را در اکثر حوزه‌ها به رسميت شناخت و تعامل اسلام و ناسيوناليسم، منافع ملي را به صورت حداکثري تأمين نمود. 
تعامل اسلام و ناسيوناليسم در ايران در حوزه‌هاي زير قدرتمندانه عمل نموده و اسلام عناصر مثبت ملي را در صدر نشانده است.

1- جنگ تحميلي، ۲- صداوسيما (مستندهاي آثار تمدني و تاريخي ايران و فرهنگ اقوام و ...)، ۳- مسئله خليج فارس، ۴- انرژي هسته‌اي، ۵- ورزش، ۶-گراميداشت مفاخر ملي و تاريخي ايران از جمله ميدان‌هاي همسويي ملي‌گرايي و اسلام‌گرايي است.
انرژي هسته‌اي، ورزش و خليج فارس به خودي خود مسئله ملي هستند، اما دين نيز با آن همسو شد و اين الگو نه تنها باعث حفظ و حراست از تماميت ارضي ايران شد بلکه ايران را در تراز قدرت‌هاي برتر جهان قرار داد. قدرت‌هايي که در شهريور ۱۳۲۰ با حضور در تهران مشغول تقسيم ايران بين خود بودند، امروز همگي در مقابل ايران به جلسه مي‌نشينند و به معامله و مذاکره روي مي‌آورند و تحکم را بي‌فايده مي‌دانند. پس نشان مي‌دهد اسلام عناصر مثبت ملي‌گرايي در ايران را تقويت کرد. 
در اسلام وطن‌دوستي بسيار محترم است، اما با وطن‌پرستي متفاوت است. ريشه تاريخي، موجب افتخار است اما نژادپرستي و برتري‌طلبي نژادي بسيار مذموم است. 
جالب اين است که نفي نژادپرستي و وطن‌پرستي که در انديشه ديني پررنگ است در غرب جديد هم پررنگ است و هر جا نژادپرستان غربي (مثل آلمان) ظهور مي‌کنند، اروپا يکپارچه عليه آنان موضع مي‌گيرد. 
در ايران هيچ‌کس مخالف کورش نيست، آثار تمدني عصر کورش از نگاه مقام معظم رهبري «قابل تحسين» و «موجب افتخار» است، اما کورش نه زيارتگاه است، نه شفا مي‌دهد، نه معنويت تزريق مي‌کند و نه مانند سعدي و حافظ تفريحگاه است و نه اصلاً آنجا مقبره كورش است. 
آنچه امروز و در دو، سه سال اخير مي‌بينيم يک حرکت اجتماعي يا واگرايي هويتي نيست، بلکه يک رفتار سياسي است که سلطنت‌طلبان به كمك شبكه‌هاي اجتماعي عليه نظام جمهوري اسلامي سامان داده‌اند، به همين دليل است که حکومت و دولتي که براي کورش گراميداشت برگزار کرد و حتي به شکل افراطي بر گردن آن چفيه مي‌انداخت، چنين مراسمي را قبول ندارند.

بزرگ‌ترين ظلم به کورش اين است که سلطنت‌طلبان پشت وي مخفي شوند و بخواهند اين ميراث ملي را با ناکامي‌هاي خود به كامروايي تبديل کنند. 
درگير کردن هويت ملي با هويت ديني و برعکس، بازي باخت- باخت به هويت غربي است که سامان‌دهندگان اين درگيري از آبشخور غرب تغذيه مي‌شوند؛ البته ملي‌گراها در ۱۵۰ ساله گذشته از مباني معرفتي غرب سيراب شده‌اند نه مباني معرفتي ايراني- اسلامي... 
آنچه قطعي و حتمي است و بر سر آن اختلاف وجود ندارد، اين است که تاريخ باستان ايران در همين ۲۰۰ سال اخير به دست مستشرقين و پشتيباني پارسيان هند (جرياني که حاضر به پذيرش اسلام نشدند و از ايران به هند مهاجرت و دين و زبان خود را حفظ كردند) نوشته شد و مستشرقين با زيركي عناصري ملي - باستاني را که مي‌توانست به انشقاق هويتي ايران و اسلام منجر شود، در آن نهادينه کرده‌اند، بنابراين تاريخ کورش 2 هزار و ۳۰۰ سال بعد از تحقق آن ثبت شده است و قابل استناد قطعي نیست، به همين دليل هر کس از کورش صحبت مي‌کند واژه «احتمالاً» را از نظر دور نمي‌دارد. 
غیر قابل انتشار: ۲۴۳
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۱
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
0
0
هيچكس به اندازه بى بى سى فارسى در خمارى فرو نرفت وقتى كه نظام جلوى تجمع فتنه گران در پاسارگاد را گرفت روحانى مچكريم
ترکمانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
0
0
البته این گروه هر چیزی را برای توجیه دیگاه خود مستمسک قرار میدهند امروز کوروش و اوبامای مودب و ... ، خمیر مایه اینان همان دیدگاه قاجاری است و کاری هم نیمتوان کرد . فتنه 88 گونه ای دیگر از ظهور و بروز اینان است . یا دیگر زمان موشک گذشته و قول فلان مقام آمریکائی برای اجرای برجام فراتر از قانون است . خیانت و وطن فروشی جز خصلتهای لاینفک حضرات است و در ذات آنها نهفته است . مرشد اینان در دوران حاضر جناب خاتمی است همانند گورباچف هرآنچه غربیها خواست انجام داد ، عاقبتش را دیدیم .
داود سجادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
0
0
سردبیر گرامی سلام
خداوند سبحان را شاکریم که با جمهوری اسلامی نعمت ازادی بیان را به ملت ایران اعطاء فرمود تا ملت ایران بادرک خویش از موضوعات روز وگفتمان دوستانه نظرات را به اشتراک بگذارند تا نظرات صیقل بخورد و راه اینده ترسیم گردد.
کوروش ما ،ذوالقرنین ما است که در ایه 86 سوره کهف قران کریم میفرماید:
حَتَّى إِذَا بَلَغَ مَغْرِبَ الشَّمْسِ وَجَدَهَا تَغْرُبُ فِي عَيْنٍ حَمِئَةٍ وَوَجَدَ عِنْدَهَا قَوْمًا قُلْنَا يَا ذَا الْقَرْنَيْنِ إِمَّا أَنْ تُعَذِّبَ وَإِمَّا أَنْ تَتَّخِذَ فِيهِمْ حُسْنًا ﴿۸۶﴾
تا آنكه به سرزمين مغرب [خورشيد] رسيد و چنين يافت كه در چشمه‏اى گل‏آلود [و گرم‏] غروب مى‏كند و در نزديكى آن قومى را يافت گفتيم اى ذوالقرنين [اختيار با توست‏] يا آنان را عذاب مى‏كنى، يا با آنان نيكى مى‏كنى‏ (۸۶)
مقام معظم رهبري عزیز که اکنون هم بر مسند ذوالقرنین وهم نیابت حضرت مهدی (ع) نشسته اند بحق ذوالقرنین را «قابل تحسين» و «موجب افتخار» میدانند.
تاریخ پر افتخار این کشور" رهبرانی جهانی" را به جهان عرضه داشته است ، این رهبران از ذوالقرنین تا امام خمینی ورهبر نازنین ما (که سلیمان ما ست) اگرچه ملییت ایرانی دارند ولی متعلق به کل بشریت هستند و تمام انسانها با تمام گرایش ها واندیشه ها میتوانند پشت سرشان اقامه نماز نمایند.
بایسته است ، همواره ، انچنان که در خور ذوالقرنین است از این سرمایه ها و مفاخرملی قدر دانی وتجلیل نمائیم وبزرگداشت برگزار نمائیم.
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
0
0
دکتر گنجی " همانگونه که در قبل بیان داشتید " عده ای که سخن از کوروش می زنند " نه علاقمند به کورش " نه علاقمند به ایران هستند" این افراد فقط به دنبال منافع خود هستند " هرجا منافع انان تامین شد " وطن شان همان جا می باشد " فقط این افراد دنبال یک مستمسک می گردند " تا انان را به هم اتصال دهد " تا از احساس واگرائی در وطن اجاره ای " دورشان کند " اکنون قرعه به نام کوروش افتاده ست " کوروش اگر شجاع بود " اگر اجازه تعدی به دشمن نمی داد " اگر احترام به همه ادیان گذاشت " اکنون ایران " کشور عزیز ما " در این برهه از زمان " در چنین شرایطی در منطقه قراردارد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
0
0
آقای به اصطلاح دکتر !! . ممکنه بفرمایید اونجا اگر مقبره کورش نیست پس چی هست. نکنه یه قهوه خونه سنتی
ناشناس
|
France
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
1
0
بسیار عالی بود ممنون ......بطور کلی فرهنگ ایران اسلامی معجون ممزوج شده ای است که جدا کردن عناصر آن ناممکن وفقط بهانه ای برای دشمنان نادان آنست.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
0
0
تکلیف تاریخ هردودت وگزنفون که قبل از میلاد مسیح در مورد ایران باستان وکورش نوشته شده چیست البته دشمن ازهرفرصتی که برایش براثر کوتاهی ویا سهل انگاری بوجوداید استفاده میکند واما باید ریشه یابی شود که چگونه تعداد کثیری درسخن ویا عملا روز هفت ابان را دنبال میکنند با علم کردن دشمن که قطعا هست نمیشود پیگیری ازموضوع گرایش به تاریخ وتمدن را نادیده گرفت عملکرد ما چگونه بوده که چنین
موضوعی بعداز چندین سال اینگونه دربین جوانان وسایرین ترویج شود لازمست نگاهی به سیاستهای فرهنگی خود بیندازیم وهرجا ضرورت داشت اصلاح شود
صالح
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
1
0
اقای کنجی از انجاییکه عده ای از این سالکرد ها و سالروز ها سو استفاده میکنند شکی نیست اما جنابعالی مناسفانه تاریخ را نمیدانید و تاریخ را فقط در 200 سال کد شته میبینید و میشناسید.
تاریخ موردی نیست که جنابعالی بخواهید ان را تحریف کنید
رمضانعلی محمدیان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
1
0
بسم الله.باسلام.الغریق یتشبث بکل حشیش.عده ای رانت خور مرفه بی دردکه نه توان عرض اندام در ساحات مختلف علوم اعم از فن اوری های مادی یا دیدگاههای معرفت شناختی بشری را دارند وبلکه برعکس از کدخدایان دستور مطابق میلشان دارند تاباالقاء پارادوکس در حوزه پیشرفت وتوسعه وعلی الخصوص تعالی جوامع استکبار ستیز سد راه حصول جوامع ظلم ستیز به مولفه های قدرت شوند در این میان ازکلاه شعبده بازی اربابانشان هر چه در اید اینها با بزرگنمایی فلسفه وجودی خودشان را فریاد میکشند.وطلب توجه بیشتر از بت هایشان میکنند.والسلام شهرک اندیشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۳
0
0
خوشا به حالت کوروش که مردی وتوافق ننگین برجام راندیدی.برجامی که ماندنش برای ما خسارت وبرای نتانیاهو وآمریکا منفعت است .بودنش ما رازمین گیر کرده وهیچ ثمره ای برای ما نداشته است .ودشمن با تیزهوشی دانسته که خروج ازبرجام برایش خسارت محض است .برجامی که فقط باید یکجانبه ازطرف ما به آن عمل شودوهر چند وقت یکبار با کوچکترین بهانه ای مثل چماق برسر ما فرود می آیددشمن باید کودن باشد که ازآن خارج شود.
صادق
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۳
0
0
سلام خدمت آقای گنجی
کورش گرایی و به دیدار مقبره کورش رفتن همچون زیارت حافظ و سعدی کاری خوبی است و باعث آگاهی ملی می‌شود، مشکل در این است که متاسفانه ما از ظرفیت ضد غربی ایران باستان در راستای استحکام سیاستی های خود استفاده نکردیم، اکنون کورش کبیر و ایران باستان که با غرب جدال فرهنگی نظامی و تمدنی هزار ساله داشتند، به ظرفی حاوی مفاهیمی چون دموکراسی و سکولاریسم و لیبرالیسم تبدیل شده اند که با روح تمدنی ایران باستان و نیز نظام مقدس ما در تضاداند. البته بنده هم دلم میخواهد بگویم کورش نبود و مقبره کورش نیست و تخت جمشید چرت و پرت است ولی این سخنان و در واقع تحریفهای تاریخی برعکس عمل می‌کند. نباید به جنگ ایران باستان رفت، زیرا سلطنت طلبان راحت میتوانند نظام را به عدم همسویی با تمدن ایرانی و ضدایرانی بودن، معرفی کنند، باید کورش و باستانگرایی که ریشه مبارزه با امپریالیسم است که نظام جمهوری اسلامی پرچم آن را بر دوش کشیده، با روش های خود به مردم معرفی کنیم.
هر گونه روش دیگر ناکارآمد است، تکرار میکنم ناکارآمد است و تاثیر بدی بر جای میگذارد.
والسلام
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار