کد خبر: 878279
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۰
كلاف ستاره خليج‌فارس پيچيده‌تر از گذشته شد
تغييرات پي‌در‌پي مديريتي در پالايشگاه ستاره خليج‌فارس، كام دلالان بنزين را شيرين كرده است
وحید حاجی‌پور

پالايشگاه ستاره خليج‌فارس باز هم دچار حاشيه شد و نشان داد كشمكش‌ها براي به بهره‌برداري رسيدن اين پالايشگاه همچنان ادامه دارد؛ پالايشگاهي كه سال‌هاست قرار است ايران را از واردات بنزين بي‌نياز كند. 
به گزارش «جوان»، يكي از برنامه‌هاي اصلي وزير نفت به بهره‌برداري رساندن پالايشگاه ستاره خليج‌فارس بود؛ پالايشگاهي كه در شهريور 92 بيش از 60 درصد پيشرفت فيزيكي داشت و اميد بسياري بود تا سال 95 به بهره‌برداري كامل برسد. وزير نفت و مديرعامل وقت شركت ملي پالايش و پخش هم بارها از راه‌اندازي اين پالايشگاه در سال 94 و سپس در سال 95 خبر دادند، اما همه اين وعده‌ها به افتتاح نمايشي فاز نخست پالايشگاه سه فازي ستاره خليج‌فارس منجر شد. 

گفته شد از ارديبهشت 96 ميزان توليد بنزين كشور 12‌ميليون ليتر افزايش مي‌يابد، ولي در نهايت حدود 3‌ميليون ليتر به ميزان بنزين كشور افزوده شد. بعدها وزير نفت و مديرعامل پالايش و پخش اعلام كردند فاز نخست اين پالايشگاه تا پايان سال 96 تكميل شده و دو فاز ديگر در سال 97 تكميل مي‌شود. 

ماه عسلي كه براي دلالان بنزين به پا شده بود همچنان ادامه داشت، وزير نفت هم براي تسريع در تكميل اين پالايشگاه خواستار بركناري تيم مديريتي اين پالايشگاه شد، لذا اين تيم تغيير كرد و تيمي كه از نزديكان وزير نفت بودند به مديريت منصوب شدند. مرتضي امامي، مديرعامل ستاره خليج‌فارس شد و در يك نشست خبري از كمبود منابع مالي و بي‌تفاوتي سهامداران اين پروژه گفت. او به طور تلويحي اعلام كرد تا منابع مالي تزريق نشود، نمي‌توان انتظار معجزه داشت. 
   
تيم جديد پالايشي
وزير نفت چند هفته پيش تصميم گرفت يكي از شاگردان خود به نام عليرضا صادق‌آبادي را به معاونت وزير و مديريت شركت ملي پالايش و پخش منصوب كند. صادق‌آبادي جوان كه پيشتر مديريت پالايشگاه‌هاي سيراف را بر عهده داشت و طي سه سال تنها به خاكبرداري از اين پروژه و چند كار ابتدايي مشغول بود و انتقادات زيادي را مي‌شنيد، به فاصله چند روز از حضور در سمت جديد خود روز پنج‌شنبه هفته گذشته به بندرعباس رفت و با تغيير اعضاي هيئت مديره و مديرعامل اين شركت، كساني را به اين پروژه بازگرداند كه مورد انتقاد وزير نفت قرار داشتند. در واقع كساني كه طي چهار سال فعاليت نتوانسته بودند حتي يك فاز از سه فاز اين پالايشگاه را به پايان برسانند، دوباره مورد اعتماد قرار گرفتند. 
   
اعتراض سهامداران
49 درصد سهام اين پالايشگاه متعلق به تاپيكو – زير مجموعه شستا - و 51 درصد آن براي شركت ملي پالايش و پخش و صندوق بازنشستگي صنعت نفت است كه سهام پالايش و پخش كمتر از 20 درصد است. به بيان ديگر تاپيكو سهامدار عمده اين پالايشگاه است، ولي مديران اين مجموعه هيچ اطلاعي از تغييرات نداشتند. مرتضي امامي از طرف تاپيكو عضو هيئت مديره ستاره خليج‌فارس بود و با تصميم هيئت مديره جدید از مدیرعاملی عزل شد،  با تصميم وزارت نفت باز هم تاپيكو كنار گذاشته شد تا راهبري با خود وزارت نفت باشد. 
چنين اتفاقي موجب انتقاد شستا از وزارت نفت شد كه چرا با آنها هيچگونه هماهنگي نشده است ولو يك تماس ساده؛ در نهايت اكبرتركان، رئيس هيئت مديره شستا طي نامه‌اي به وزير نفت به اين تصميم معاون خيلي جوان وي انتقاد مي‌كند. محمدحسن پيوندي، مديرعامل تاپيكو درباره اين اتفاقات گفت: روز جمعه از طريق يكي از سايت‌هاي خبري متوجه شدم آقاي صادق‌آبادي، مدير عامل شركت پالايش و پخش در سفري به بندر‌عباس علاوه بر مدير‌عامل دو عضو هيئت مديره پالايشگاه ستاره خليج‌فارس را تغيير داده است. 

وي گفت: صادق‌آبادي بعد از بازديد از پالايشگاه با حضور سه عضو هيئت مديره از پنج عضو تشكيل جلسه داده و آقاي امامي مدير‌عامل پالايشگاه را از كار بركنار و آقاي دادور را به سمت مدير‌عاملي اين پالايشگاه منصوب كرده است. 
پيوندي ادامه داد: دو ماه پيش بود كه پس از راه‌اندازي فاز يك پالايشگاه به خواست خود وزارت نفت تيم قبلي مديريت پالايشگاه ستاره خليج‌فارس تغيير كرد و آقاي امامي، از مجريان منطقه پارس‌جنوبي و مورد وثوق وزارت نفت به عنوان مدير‌عامل معرفي شد. براي تغيير مدير‌عامل پالايشگاه ستاره خليج‌فارس از تأمين اجتماعي به عنوان سهامدار 49 درصدي اين پالايشگاه استعلامي نشد و ما هيچ اطلاعي از اين تغييرات نداشتيم. 
مدير‌عامل شركت سرمايه‌گذاري نفت، گاز و پتروشيمي تأمين (تاپيكو) گفت: اين اتفاق براي ما عجيب است؛ چراكه تاكنون همراهي خوبي با وزارت نفت در تأمين مالي پالايشگاه داشتيم و چيزي كه باعث گله‌مندي ما شده اين است كه حتي يك تلفن در اين زمينه به ما نشد. 
وي گفت: ما با سهامداران ديگر در اين پالايشگاه همكاري كاملي داشتيم و بخش قابل‌توجهي از انرژي خود را صرف اين موضوع كرديم، آقاي امامي هم كه به اصرار خود وزارت نفت در شهريور‌ماه منصوب شد با آماده كردن گزارش‌هايي در دو ماه اخير تلاش خوبي داشت. 
   
وضعيت فعلي چگونه است؟
با اقدام غيرعرف و غيرقانوني وزارت نفت، پالايشگاه ستاره دچار حاشيه شده است؛ وزارت نفت كه هرگاه درباره تأخيرهاي ستاره با سؤال و انتقاد همراه مي‌شد توپ را به زمين تاپيكو شوت مي‌كرد، اينبار خود به ميان آمده است ولي به طور رسمي‌تر. مشكل اصلي ستاره خليج‌فارس مشكلات مالي و نياز به حدود 2‌ميليارد دلار منابع مالي است، مشكلي كه حالا با اين اقدام از شستا برداشته شده و حالا وزارت نفت بايد پاسخگوي هر انتقادي از روند تكميل پالايشگاه ستاره خليج‌فارس باشد. در اين ميان تنها كساني كه سود مي‌كنند دلالان واردات بنزين هستند كه دست بر دست مي‌مالند. 
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
0
0
ایهالناس!‌این فرد(...) که تاکنون طی این ۵ سال،‌ میلیاردها دلار به کشور خسارت وارده کرده، چگونه بگوید که اجازه نخواهد داد که نه تنها ستاره خلیج فارس، بلکه هیچ پالایشگاهی ایجاد شود؟!! به چه زبانی بگوید به تولید ملی مخالفت است، و اصرارش بر واردات است؟!!! دهان... را هم با وعده‌ استخدام نمایندگان و فرزندانشان،‌بسته!!! در عجبم نهادهای نظارتی و بازرسی چرا خود را به خواب میزنند؟!!!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار