کد خبر: 878001
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۷

نويسنده:‌مريم احمدي

در بسياري از خانه هاي روستايي و حتي شهري ايلام فرش و گليم نقش برجسته دست باف زينت بخش خانه هاست. هنري بومي و اصيل که به رغم اينکه کفه صادرات غيرنفتي کشور را سنگين کرده واز قدمت بالا و محبوبيت فراوان برخوردار است اما در سايه بي توجهي و نبود امکانات براي حفظ و نگه داري به نام استان هاي ديگر به فروش مي رسد!

***

در ميان فرش ها و زيراندازهاي دستباف بومي استان هاي مختلف کشور فرش دستباف ايلام به عنوان ريزبافت ترين فرش کشوربا استحکام فوق العاده و گليم نقش برجسته ايلام که تلفیقي از گلیم ساده و گره قالی است مهم‌ترین و اصیل‌ترین صنعت دستی اين استان است که نه تنها در کشور که در ان سوي مرزها هم محبويت يافته است.

تا آنجا که توليدات دستباف اين استان طي سالهاي اخير بيش از دو درصد صادرات فرش کشور را به خود اختصاص داده است. از مجموع ۳۵۹ میلیون دلار حجم صادرات فرش کشور، پنج میلیون دلار آن مربوط به فرش استان ایلام است که به۸۰ کشور آسیایی و اروپایی صادر مي شود. دستباف هايي که نقش و نگارش از طبیعت، آداب و رسوم محلی و سنتی گرفته شده و زنان ایلامی با مهارت اين نقش و نگارها را با پشم و نخ توليدي خودشان به هم مي بافند.

نه به نام و نه به کام ايلام!

به دليل نوع بافت برجسته و استفاده از مواد اوليه با کيفيت و مرغوب ماشین‌های فرش‌بافی امروزي قدرت رقابت با این هنر صنعت دستی و اصیل ایلامی را ندارند و همين مسئله ارزش معنوي و اقتصادي اين کالا را دو چندان کرده است. با اين وجود سالهاست فرش و گليم نقش برجسته ايلام در دام بي توجهي ها گرفتار شده و در کنار نبود پوشش بيمه قاليبافان، عدم اعطاي تهسيلات براي رونق کارگاه هاي بافندگي و بي توجهي به احداث تجهيزات صنعت فرش بافي از جمله امکانات شور و پرداخت فرش مدتهاست نه تنها سودي از اين صنعت به جيب بافندگان نمي رود بلکه گاهي حاصل دسترنج زنان ايلامي به نام استان هاي ديگر به فروش مي رسد .

متاسفانه به رغم تمام وعده هاي مسئولان در خصوص اجراي طرح پوشش بيمه اي قاليبافان و فعالان حوزه صنايع دستي در کشورهبه ويژه در نواحي محروم از تعداد ۱۴ هزار و ۳۰۰ بافنده فرش در استان تنها ۵ هزار و ۱۶۶ نفر انها تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند.علاه بر اين بافندگان فرش و گليم نقش برجسته به دليل عدم وجود کارگاه شور و پرداخت فرش ناچارند فرش هاي چله نخ، چله ابريشم، تابلو فرش و گليم هاي نقش برجسته خود را با نصف قيمت به واسطه هاي بفروشند تا پس از انجام شور و پرداخت به چند برابر قيمت وارد بازار کنند. در اين ميان برخي واسطه هاي از فرصت پيش امده استفاده کرده و دست بافته هاي ايلام را که یکی از اصیل‌ترین صنایع دستی استان است به نام منطقه خودشان به فروش مي رسانند! اقدامي که سبب شده هنر خاص و منحصر بفرد ايلامي ها آنگونه که بايد معرفي نشود.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار