کد خبر: 877484
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۳

از همان روزي كه مردم انگليس راي به خروج از اتحاديه اروپا دادند مشخص بود كه اجراي اين تصميم بسيار سخت خواهد بود. زيرا از يك طرف اتحاديه به دنبال سخت ترين شرايط براي لندن بود تا با تنبه آن ديگر كشورهاي اروپايي حوس خروج به سرشان نزند از طرفي ديگر نيز ترزا مي، خواهان خروجي بود كه در ذهن شهروندانش به قهرماني بي بديل تبديل شود. با توجه به اينكه انتخابات هاي اخير در اروپا نشان مي دهد كه ملي گرايان و مخالفان اتحاديه در حال قدرت گيري و اقبال مردمي هستند، حاميان اتحاديه به شدت نگران شده و هيچ گونه تخفيفي براي انگليس قائل نيستند. به گونه اي كه دولتمردان و مردم اين كشور را نگران كرده است. در همين باره آمده است كه نتایج تازه ترین نظرسنجی موسسه «بی.جی.ام» نشان می دهد که سه چهارم مردم انگلیس بر این باور هستند که مذاکرات خروج کشورشان از اتحادیه اروپا روند مطلوبی را طی نمی کند.

این نظرسنجی که پیش از آغاز نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل آغاز شد، حاکی از آن است که مردم انگلیس سیاست نخست وزیر کشورشان را در روند خروج از اتحادیه اروپا شکست خورده می دانند. نیمی از مردم انگلیس بر اساس این نظرسنجی، بر این باورند که عدم توافق با اتحادیه اروپا به ضررشان خواهد بود و با توقف مذاکرات برگزیت مشروط به موافقت اتحادیه اروپا با آغاز مذاکرات تجاری تا پیش از پایان سال میلادی کاملاً مخالف هستند. این نظرسنجی نشان می دهد که اکثر مردم انگلیس خواهان تداوم مذاکرات برگزیت هستند، هرچند که به باور آن ها خروج از اتحادیه اروپا پیامدهای بدی را برای کشورشان به همراه خواهد داشت.

نتایج نظرسنجی یادشده پس ازآن منتشر می شود که پنجمین دور مذاکرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، به دلیل عدم تفاهم طرفین بر سر صورتحساب برگزیت به 'بن بست' خورده است. تضمین حقوق اتباع اروپایی ساکن انگلیس، مرزبندی دو ایرلند و هزینه تعهد مالی انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا از محورهای اصلی مذاکرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به شمار می رود اما تاکنون طرفین نتوانسته اند در این رابطه به توافق برسند.

ترزا می نخست وزیر انگلیس که برای شرکت در اجلاس سران اتحادیه اروپا به بروکسل سفرکرده بود، اذعان داشت که مذاکرات خروج کشورش با اتحادیه اروپا با مشکل مواجه شده و تلاش کرد تا موافقت طرف های اروپایی را در رابطه با مسائل مورد اختلاف کسب کند؛ با این حال شماری از نمایندگان حزب محافظه کار و طرفدار خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، در نامه ای از وی خواسته اند تا تمایل این کشور، به خروج بدون توافق با اتحادیه اروپا را اعلام کند.

در همين آنجلا مركل،‌ صدراعظم آلمان تاكيد كرد كه بزرگترین مانع برگزیت تعهدات مالی بریتانیا به اتحادیه اروپا است. صدراعظم آلمان اعلام کرد که اتحادیه اروپا فقط باید زمانی با ورود به مرحله بعدی مذاکرات برگزیت در دسامبر آینده موافقت کند که بریتانیا تضمین‌های لازم بدهد که تعهدات مالی خود را به اتحادیه اروپا می‌پردازد.

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، مرکل گفت که مشخص است که «ترزا می» به عنوان نخست‌وزیر بریتانیا باید بن‌بست موجود در مذاکرات را بشکند و وارد فاز بعدی مذاکرات برگزیت شود. وی افزود: «ما امیدواریم که تا دسامبر به اندازه کافی اقدام کرده باشیم تا بتوانیم وارد مرحله بعدی شویم و این موضوع به اقدامات بریتانیا بستگی دارد که انقدر تلاش کند تا ما بتوانیم بگوییم که برای ورود به فاز بعدی مناسب است.»

صدراعظم آلمان بزرگترین مانع در این زمینه را خودداری بریتانیا از اعلام آمادگی برای پرداخت تعهدات مالی این کشور به اتحادیه اروپا دانست. این رقم حدود 60 میلیارد یورو برآورد شده است. ترزا می سه هفته پیش در یک سخنرانی آشتی‌جویانه در فلورانس با هدف ازسرگیری مذاکرات برگزیت گفت، بریتانیا آماده است از قوانین اتحادیه اروپا تبعیت کرده و دو سال پس از خروج از اتحادیه در مارس 2019 بدهی خود به صندوق مشترک این اتحادیه را بپردازد.

مردم بریتانیا (انگلیس، اسکاتلند،‌ ولز، ایرلندشمالی) سال 2016 با شرکت در همه‌پرسی رای به خروج از اتحادیه اروپا داده بودند. مذاکرات دوساله خروج بین لندن و بروکسل در ماه مارس 2017 آغاز شد اما تا کنون با وجود برگزاری 5 دوره مذاکره، پیشرفت چندانی حال نشده و دو طرف بر سر مسایل متعددی از جمله هزینه مذاکرات و آینده روابط مالی با یکدیگر تفاهم ندارند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار