کد خبر: 877468
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۵
دغدغه دولتي ها از خزانه ، بي نصيب ماند
در حالي که احياي درياچه اروميه بارها به عنوان يکي از دغدغه هاي دولت يازدهم مطرح شده و پس از روي کار آمدن دولت دوازدهم هم همچنان در صدر اولويت ها پابرجا ماند، طي روزهاي اخير نمايندگان مردم آذربايجان شرقي در مجلس شوراي اسلامي با انتقاد از بدتر شدن وضعيت درياچه نسبت به سال گذشته علت اين امر را عدم تخصيص اعتبارات مالي از سوي سازمان برنامه و بودجه کشور عنوان کردند. اين در شرايطي است که طي ماه هاي اخير معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور بارها اعلام کرده دریاچه ارومیه را از پای مرگ برگردانده ايم و اگر فعاليت دولت نبود تا به امروز زندگي ميليون ها نفر از مردم 14 استان با خشکي اين درياچه به مخاطره افتاده بود

نويسنده: مريم احمدي

با روي کار آمدن دولت يازدهم رايزني ها براي احياي دريچه اروميه به عنوان بزرگترين درياچه جهان آغاز شد و سازمان محيط زيست کشور به عنوان متولي نجات اکوسيستم ها و ذخاير طبيعي کشور با تمام قوا پاي کار آمد و حتي بحث رايزني با کشورهاي ديگربراي رفع معضل درياچه مذکور نيز به ميان آمد.

ضمن اينکه دولت با تشکيل ستاد احیا و برگزاري و کنفرانس و همایش از همان ابتداي کار سعي کرد پايبندي تعهداتش براي احياي درياچه را عيان کند. در اين مايان اقداماتي نيز براي قطره اي کردن ابيري زمني هاي کشاورزي نواحي اطراف درياچه، اجراي طرح اصلاح الگوي کشت و همچنين مقابله جدي با حفر چاه هاي غيرمجاز را در اجرايي کرد. بماند که برخي کارشناسان معتقدند نجات دريچه اروميه به اقدامات تخصصي تري نياز داشت.

سازمان برنامه و بودجه همکاري نمي کند!

اوايل سال جاري معصومه ابتکار در پاسخ به اين گونه اظهارات مخالفت آميز گفت: براي احياي اين درياچه از ابتداي دولت يازدهم توسط مراکز دانشگاهی و مشاوران بین المللی مطالعاتي انجام شد و یک طرح جامع و فرابخشی و بلند مدت براي اين منظور شکل گرفته که امروز با گذشت بيش از سه سال بر اساس شاخص ها ارزیابی وضعیت بهبود دریاچه رو به پیشرفت است! رييس سازمان محيط زيست کشور بهبود وضعيت درياچه اروميه را در گرو ادامه برنامه ها و فعاليت هاي جاري دانست.

اين در حالي است که تا پيش از اين دولت براي احياي اين اکوسيستم رديف اعتباري را تعيين کرده بود که ظاهرا امسال ديگر خبري از منابع مالي مذکور نيست. موضوعي که طي روزهاي اخير موردانتقاد نمايندگان مجلس قرار گرفته است.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم تخصيص اعتبار به درياچه اروميه مي گويد: نمایندگان آذربایجان شرقی و غربی در مجلس تذکر شفاهی و کتبی خود را در خصوص دریاچه ارومیه ارائه کرده‌اند و این تذکرات در جلسات مختلف نیز مطرح شده و حرف اول و آخر سازمان برنامه‌ریزی و بودجه کشور این است که اعتبار نداریم! همین گفته این مسئول نشان‌دهنده این است که دولت دریاچه ارومیه را جزو اولویت‌ها نمی‌داند.

محمد اسماعیل سعیدی با بيان اينکه وعده احیای دریاچه ارومیه‌ را خود رئیس‌جمهور به مردم داده بود، مي افزايد: نه‌تنها در این خصوص اقدامی انجام‌نشده بلکه احساس نگرانی مردم در خصوص خشکی دریاچه ارومیه بالا رفته و دولت باید به این موضوع محیط زیستی توجه جدی داشته باشد.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار