کد خبر: 877297
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۸

كردهاي سوريه موسوم به نيروهاي «دموکراتيک سوريه» پس از اينكه بر شهر رقه مسلط شدند، طي جشني آينده سياسي اين منطقه و خود را اعلام كردند. اين گروه كه تحت حمايت و هدايت امريكا قرار دارند اعلام كرده اند كه اين منطقه به شكل خودمختار اداره خواهد شد. رويكردي كه نشان مي دهد همان مسئله اي كه بارزاني براي اقليم كردستان عراق فراهم كرده حال در سوريه در حال پيدا شدن است. يعني تسلط كامل منطقه پس از خارج كردن داعش از آن.

نيروهاي سوريه دموکراتيک که عمدتا متشکل از شبه‌نظاميان کرد است، در اين کنفرانس مطبوعاتي اعلام کردند: قرار است مردم شهر و استان رقه "در چهارچوب يک سوريه دموکراتيک فدرالي و تمرکززدايي شده" آينده خود را تعيين کنند. در بيانيه‌اي که از جانب سخنگوي نيروهاي سوريه دموکراتيک در مرکز شهر رقه قرائت شد، آمده است: پاسداري از شهر و استان همچنان بر عهده نيروهاي سوريه دموکراتيک خواهد بود و ما متعهد مي‌شويم که مرزهاي اين استان در مقابل همه تهديدهاي خارجي محافظت کنيم.

شهر رقه روز سه‌شنبه گذشته بعد از ماه‌ها درگيري در نهايت به تصرف نيروهاي سوريه دموکراتيک درآمد. کردهاي سوريه در بخش‌هاي شمالي اين کشور نيز از طرح‌هايشان براي ايجاد نظام فدرالي در مناطقي که در کنترل دارند، خبر داده‌اند. آنها ماه گذشته ميلادي يک طرح سه مرحله‌اي انتخابات در مناطق کردنشين سوريه را کليد زدند. اين طرح ايجاد مناطق خودمختار در شمال سوريه با مخالفت آمريکا، ترکيه و دولت سوريه مواجه شده است.

نيروهاي سوريه دموکراتيک که عمدتا متشکل از شبه نظاميان کرد يگان‌هاي مدافع خلق است، گفته که قصد دارد کنترل شهر رقه را تحويل يک شوراي غيرنظامي و يک نيروي پليس که با حمايت ائتلاف تحت رهبري آمريکا تحت نظارت اين گروه تشکيل مي‌شود، بدهد. نيروهاي سوريه دموکراتيک در بيانيه‌ي رسمي خود اعلام کردند: ما موفق شديم به طور کامل کنترل شهر رقه را به دست بگيريم. 450 هزار غير نظامي از رقه خارج شدند. آنها همچنين از سازمان‌ ملل و جامعه جهاني خواستند که در بازسازي شهر رقه کمک کنند و تاکيد کردند که آينده رقه به دست اهالي آن رقم مي‌خورد.

اين در حالي است كه همزمان با شكست داعش در رقه منابع عربی از سفر ثامر السبهان وزیر جنجالی دربار آل سعود به رقه به همراه یک فرمانده آمریکایی پس از آزادی آن پرده برداشتند. حضور این وزیر جنجالی سعودی به همراه «برایت مک گورگ» نماینده رئیس جمهور آمریکا در ائتلاف بین المللی ادعایی مبارزه با داعش، در شهرک عین عرب سوریه در حومه الرقه اولین ظهور علنی یک مقام سعودی در منطقه تحت سیطره گروه‌های مسلح کُردی در سوریه قلمداد می‌شود.

در همين حال محمد حجازی، نایب رئیس شورای استانداری رقه در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک، گفت که سیطره نیروهای دموکراتیک سوریه بر شهر رقه، یک اشغالگری جدید به جای گروه تروریستی محسوب می‌شود که با اراده آمریکا صورت گرفته است.

وی افزود: ما اهالی استان رقه، معتقدیم که رقه از دست یک اشغالگر خارج و به دست اشغالگر دیگری افتاده است و نصب تصویر عبدالله اوجالان، رهبر حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک)، در میدان النعیم استان رقه، یادآور خوشحالی داعشی‌ها زمان در زمان اشغال رقه است.

این مسئول سوری گفت که هدف آمریکا، تخریب رقه و تحویل ویرانه‌ای به جدایی طلبان کرد است. حجازی چند روز قبل نیز در اظهار نظری درباره سرنوشت رقه پس از تسلط نیروهای کُرد بر آن، تأکید کرد که دمشق اجازه «اشغال» آن را نمی‌دهد و مسئولان سوریه از اقداماتی که به سمت تجزیه این کشور صورت می‌گیرد، بیم دارند.

همزمان با بحث رقه و ايجاد فتنه اي جديد در منطقه اختلافات در كردستان عراق ادامه دارد. مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در سخنانی در واکنش به حکم بازداشت کوسرت رسول علی، معاون رئیس اقلیم و جانشین دبیرکل حزب اتحادیه میهنی کردستان گفت: بگذارید مسئولان بغداد آزاد باشند و هر دستوری می‌خواهند صادر کنند اما باید بدانند که هرگز نخواهند توانست کوسرت رسول، معاونم و مبارزان دیگر را بازداشت کنند.

وی افزود: تصمیم دادگاه عراق یک تصمیم سیاسی است که به وضوح ذهنیت حاکم در بغداد را نشان می‌دهد. آن‌ها معتقدند که اگر مردمی نظر خود را به صورت مسالمت آمیز بیان کردند باید تحریم‌های دسته جمعی علیه آن‌ها اعمال شود و اگر فردی نظر خود را گفت باید بازداشت شود. این ذهنیتی است که باعث می‌شود هیچ کسی نتواند با آن‌ها همزیستی داشته باشد. دادگاه الرصافه بغداد روز پنجشنبه دستور بازداشت کوسرت رسول علی را صادر کرد. رسول علی نیروهای دولتی عراق در کرکوک را اشغالگر خوانده بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار