کد خبر: 877092
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۰
محک ديگري براي سنجش عيار شبکه‌های آب، برق، تلفن و گاز شهرهای مازندران
طي 48 ساعت اخير، سازمان هواشناسي کشوراز پيدايش پديده جوي در شمال کشور خبر داده است. پديده اي که با کاهش دماي بيش از 15 درجه در استان هاي گلستان، گيلان و مازندران و احتمال وقوع طوفان شديد، تمام ارگان ها و سازمان هاي اين استان ها را در حالت آماده باش کامل قرار داده است. در حالي که تنها چند ساعت از اعلام هشدارها و پيش بيني سازمان هواشناسي گذشته به رغم ادعاي مسئولان اين استانها، برخي از شهرهاي استان مازندران و گيلان با قطع برق مواجه شده اند. ضمن اينکه از مازني ها خواسته شده اب مصرفي مورد نياز چند روزشان را هم ذخيره کنند! گويا طوفان استان هاي شمالي قرار است باري ديگر عيار توان شبکه هاي مختلف اب، برق، گازشهري و مخابرات اين استان ها را محک بزند. ازمايشي که سال هاي گذشته نتايج قابل قبولي به همراه نداشته است.

نويسنده: مريم احمدي

هر سال با فرارسيدن فصل سرما و شروع بارندگي در استانهاي پربارش کشور به رغم تمام هشدارها و پيش بيني ها، تاسيسات زيربنايي و شبکه هاي برق، آب، گاز و خطوط مخابراتي در استان هاي شمالي کشور به ويژه مازندارن تحت تاثير بارش ها خسارات قابل توجهي را متحمل مي شود. خساراتي که غالبا در غفلت حضور به موقع ستاد بحران دو چندان شده و تا چند روز پس از بارش، زندگي عادي ساکنان اين استان ها را با چالش روبرو مي کند.

حالا همزمان با شروع بارش هاي پاييزه اداره کل هواشناسی مازندران اعلام کرده از اواسط هفته جاري تا پايان هفته آينده ورود یک سامانه پرفشار به نوار ‏جنوبی دریای خزر سبب وزش باد خیلی شدید از سمت شمال و شمال غرب، همراه با رعد و ‏برق و رگبار باران در مناطق ساحلی و دور از ساحل خواهد شد و احتمال وقوع طوفان شديد را تقويت مي کند. از اين رو با افزايش احتمال قطع برق و آب و جلوگيري از خسارات وارده از مردم خواسته شده آب ذخيره کرده و وسايل روشنايي اضطراري را آماده کنند. ضمن اينکه تمامی اکیپ‌های امدادی و خدماتی در حالت آماده‌باش قرار گرفته اند. اقداماتي که اگرچه در شرايط بحراني ضروري به نظر مي رسد اما نمي تواند جايگزين راهکارهاي دائمي و اساسي براي مقابله با چنين شرايطي محسوب شود.

قطعي برق طبيعي است!

به رغم ادعاي هر ساله مسئولان مبني بر رفع خاموشي و تقويت شبکه توزيع برق در نواحي هاي شمالي به ويژه مازندران، اين استان در فصل هاي مختلف دوره هاي خاموشي چندين ساعته و گاه چندين روزه را تجربه مي کند. در تابستان، افزايش مصرف برق به عنوان عامل تحميل فشار بر شبکه توزيع و قطع برق عنوان مي شود و در زمستان قطعي برق پس از بارش برف و باران امري طبيعي و اجتناب ناپذير معرفي مي شود!

تا انجا که در بحبوحه بالا گرفتن هشدارها و اماده باش کامل استان هاي شمالي، مسئولان اين استانها مدعي شده اند " قطع برق بعد از بارش شديد طبيعي است" . ادعايي که بيشتر راه را براي توجيه اهمال کاري هاي احتمالي هموار مي کند تا کاهش نگراني و جلب رضايت خاطر شهروندان!

چرا که تجربه پيدايش چنين پديده هاي جوي در بسياري از استانها و حتي کشورهاي ديگر نشان داده با انديشيدن تمهيداتي در جهت افزايش قابليت تطابق شبکه هاي برق با افزايش وضعيت هاي بد آب و هوايي مي توان مانع قطعي و ايجاد اخلال در تاسيسات زيربنايي شد.

در حالي که سال گذشته در پي وقوع طوفان و ايجاد اختلال جدي در شبکه برق استان مازندارن شرکت توزیع برق مازندران از عزم جدي و مقاوم سازی سريع شبکه برق استان تا اواسط سال 96 خبر داده بود گزاراشات و شرايط روزهاي اخير نشان مي دهد اين طرح نيز همچون بسياري از پروژه هاي حياتي ديگر تنها در حد وعده مانده است.

علاوه بر اين از آنجا که خطوط هوایی، کابل‌های زیرزمینی،ترانسفورماتورها و ایستگاه‌های تقویت فشارعمده‌ترین بخش‌های شبکه‌های انتقال و توزیع هستند که تحت تاثیر شرایط جوی و آب و هوایی قرار می‌گیرند سالهاست موضوع استفاده از تاسیسات زیرزمینی به جاي خطوط هوایی شبکه توزيع برق به عنوان راهکاري براي مقابله با بي برقي و خاموشي فصلي در استان هاي شمالي مطرح شده اما گويا تاکنون اقدامي در اين خصوص انجام نشده تا هر سال بر ميزان خسارات ناشي از قطع ناگهاني و بي برنامه برق در فصول بارش پابرجا بماند .

علاج واقعه نه قبل و نه بعد از وقوع!

در حالي که هر ساله از سوي مسئولان شبکه توزيع برق مازندران کمبود اعتبار و منابع مالي به عنوان يکي از موانع ارتقاء تاسيسات زيربنايي وپايداري شبکه برق در استان مطرح مي شود، کارشناسان معتقدند خسارات ناشي از قطعي برق به مراتب بيشتر از نياز مالي براي پايداري شبکه برق است. خساراتي که غالبا تا فصل بارش سال اينده نيز جبران نمي شود. علاوه براين با بهبود پايداري شبکه توزيع مي توان هزينه توليد، انتقال و تزيع انرژي الکتريکي ار تا حد زيادي کاهش داد. چرا که خاموشي هاي بي برنامه و قطع و وصل هاي ناگهاني باعث خسارات غيرقابل جبراني به تاسيسات الکتريکي و وسايل خانگي و صنعتي وارد مي کند. ضمن اينکه از تبعات اجتماعي اين قطعي و خاموشي هاي گاه به گاه وعدم نارضايتي و ابراز نگراني شهروندان نيز نمي توان چشم پوشيد. ناگفته نماند که به دليل کمبود منابع مالي خسارات ناشي از سرماي سال گذشته که تاسيسات زيربنايي نواحي شهري و صنعتي استان را تحت الشعاع قرارداده بود تا به امروز پرداخت نشده است.موضوعي که عبدالله رضیان عضو مجمع نمایندگان مازندران طي روزهاي اخير ان را بارها مورد انتقاد قرار داده است. چرا که طبق گزارشات ، در اثر قطعي برف زمستان گذشته بسياري از تجهيزات واحدهاي صنعتي فعال در شهرک صنعتي با خسارت جدي روبرو شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار