کد خبر: 877079
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۹

نويسنده: محمدرضا هاديلو

در حالی که سازمان جهانی توسعه، شاخص «توانمند سازی» زنان درعرصه اشتغال و کارآفرینی روستایی را یکی از شاخص‌های توسعه هر کشوری معرفی می کند اما باید گفت که توانمند سازی تنها به معنای «مهارت آفرینی» و «اشتغالزایی» برای آنان نیست بلکه زنان باید همگام با تغییر سبک زندگی روستایی در عرصه مدیریتی نظیر دهیاری‌ها و شورایاری ها حضور یابند؛ مدیریتی که آمارها حاکی از رشد 14 برابری آن دارد اما در عمل هنوز زنان روستايي همان هستند و مشکلاتشان همچنان پابرجا.

آمارهاي دل خوش کن!

بر اساس آمارها بيش از 5 ميليون زن روستايي آمادگي بالقوه براي شاغل شدن دارند. بر همين اساس و به گفته مدیرکل دفتر امور زنان روستایی و عشایری جهاد کشاورزی در سال 96توسعه اشتغال زنان روستایی و عشایری از دو طریق در دستور کار قراردارد. نخست توسعه آموزش‌های کاربردی متناسب با ظرفیت‌های محلی و منطقه‌ای و دیگر تکمیل زنجیره تولید در زمینه گیاهان دارویی از مرحله کاشت، داشت و برداشت و فرآورده‌های دامی و بازاریابی.

فروغ‌السادات بنی‌هاشم با اشاره به فعالیت‌های شاخص دفتر امور زنان روستایی و عشایری در سال ۹۵ مي گويد: "مهم‌ترین فعالیت دفتر در سال گذشته توسعه تشکل‌های مردم‌نهاد در قالب صندوق‌های اعتبارات خرد زنان بود، به‌طوری که با افتتاح و بهره‌برداری از ۶۰۰ صندوق، افزایش ۱۰۰ درصدی نسبت به سال ۹۴ صورت گرفت."

وی با بیان اینکه بیشتر این صندوق‌ها در ۱۵ استان محروم و مرزی کشور به بهره‌برداری و مرحله وام‌دهی رسیده ، ادامه مي دهد: " بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای بهره‌برداری از این تعداد صندوق از سوی صندوق کارآفرینی امید پرداخت شد و کار برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت بر آنها توسط دفتر امور زنان روستایی و عشایری انجام یافت."

مدیرکل دفتر امور زنان روستایی و عشایری با بیان اینکه زنان روستایی و عشایری به‌خوبی از عهده کاشت و برداشت گیاهان داروی برمی‌آیند، مي گويد: " آموزش‌هایی در زمینه بسته‌بندی از سوی جهاد کشاورزی در اختیار زنان روستایی و عشایری قرار می‌گیرد تا آنان به بازارهای بزرگ‌تر ملی و منطقه‌ای دسترسی پیدا کنند."

زنان روستايي و پست هاي مديريتي

حقيقتي وجود دارد مبني بر اينکه وقتي مسئولان صحبت مي کنند فقط به ارايه آمار مي پردازند و در عمل نه کاري انجام مي دهند، نه اتفاق خاصي رخ مي دهد.

در زمينه اشتغال زنان روستايي هم بايد گفت مهمترین استراتژی برای تحول جایگاه زنان، توانمند سازی آنان است، اما توانمند سازی زنان تنها به معنای « مهارت آفرینی» و « اشتغالزایی» برای آنان نیست. بلکه زنان باید همگام با تغییر سبک زندگی روستایی در عرصه مدیریتی روستا، نظیر دهیاری ها و شورایاری ها حضور یابند.

بر همين اساس « توانمندسازی» زنان به معنای حضور آنان در همه حوزه های مدیریتی، فعالیت های محیطی و مشارکت های اجتماعی است. زنان روستایی باید تلاش کنند با وجود محدودیت هایی که وجود دارد در شورایاری ها و دهیاری ها حضور یابند و با احیای فضای روستا از اضمحلال یکی از مهمترین عرصه های تولید در کشور که در سالهای اخیر مورد غفلت قرار گرفته است جلوگیری کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار