کد خبر: 876783
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
همه مي‌دانند اما تمرد مي‌كنند. درد جانكاهي است اينكه يك نفر با چشمان كاملاً باز، خود و ديگران را به دردسر انداخته و گاه به كام مرگ مي‌كشاند.
حسین فصیحی
همه مي‌دانند اما تمرد مي‌كنند. درد جانكاهي است اينكه يك نفر با چشمان كاملاً باز، خود و ديگران را به دردسر انداخته و گاه به كام مرگ مي‌كشاند. خبر تصادف، از آن دسته خبرهايي است كه هميشه نقل مجالس دورهمي‌است. كافي است يك نفر درباره حادثه‌اي كه برايش اتفاق افتاده حرفي بزند آن‌وقت است كه ديگران سرنخ را به دست گرفته و درباره سوانحي كه براي خودشان يا بستگانشان رقم خورده سخنوري مي‌كنند. حادثه كه اتفاق مي‌افتد ديگر كاري از دست كسي بر نمي‌آيد و آنچه مي‌ماند فقط افسوس است كه آن هم راه به جايي نمي‌برد.
 همه كساني كه داراي گواهينامه رانندگي هستند، دوره‌هاي آموزش و مهارت رانندگي را سپري كرده‌اند. آنها معني ورود ممنوع، چراغ قرمز، سرعت مجاز و غيرمجاز، انحرف به چپ، خستگي و خواب آلودگي، نقص فني خودر‌و و آموز‌ه‌هايي از اين دست را خوب مي‌دانند با اين حال چشمشان را روي همه اين آموزه‌ها مي‌بندند و به جاي رعايت كردن آن، پايشان را روي پدال گاز فشار مي‌دهند. 

اين عادت بد روزگار ما است كه افراد چشمان خود را به قانون بسته و مطابق خواسته خودش رفتار مي‌كند و تراژدي‌هاي مرگبار در كوچه‌ها، خيابان‌ها و جاده‌ها رقم مي‌خورد.
 عدم توجه به جلو، يكي از رفتارهايي است كه بايد توسط راننده صورت گيرد؛ به اين معني كه فردي كه پشت فرمان مي‌نشيند بايد تمركز خود را به آن چه در مقابلش در حال رقم خوردن است جلب كند، اما اين بي‌توجهي سبب بروز بسياري از سوانح مرگبار مي‌شود. 
آن‌گونه كه سرهنگ نادر رحماني، رئيس مركز كنترل ترافيك پليس راه اعلام كرده، 2هزار و ۶۴ فقره از تصادفات شهريور ماه يعني 32/6 درصد از سوانح به دليل عدم توجه به جلو هنگام رانندگي اتفاق افتاده است. 

رتبه دوم و سوم سوانح هم مربوط است به سرعت غيرمجاز با هزار و ۱۴۳ مورد يعني 18‌درصد و انحراف به چپ با ۹۵۲ مورد يعني 15 درصد است. عدم رعايت حق تقدم، خستگي و خواب آلودگي، تغيير مسير ناگهاني، عدم توانايي در كنترل وسيله نقليه، عدم رعايت فاصله طولي، حركت در خلاف جهت، نقص فني، نقض ماده ۴ آيين‌نامه راه‌ها و عبور از محل ممنوعه هم رتبه‌هاي بعدي علل وقوع تصادفات در شهريور است. مواردي كه به آن اشاره شد مصداقي كلي از سوانحي می‌باشد كه هر لحظه در حال رقم خوردن است. براي كاهش سوانح رانندگي در كشور تلاش‌هاي گسترده‌اي صورت گرفته است.  كاهش قربانيان سوانح هم نمونه‌اي از تلاش‌هاي صورت گرفته در اين بين است، اما قرباني شدن سالانه حدود 16 هزار نفر در جريان سوانح رانندگي كه آن هم بيشتر به علت قانون‌گريزي رقم مي‌خورد بيشتر به يك خودكشي جمعي شباهت دارد تا امري ديگر. وقتي ترامپ نام خليج همیشه فارس را با اسمي جعلي صدا مي‌كند غرورمان جريحه‌دار مي‌شود. در سه دهه گذشته صدها هزار نفر در سوانح کشته، میلیون‌ها نفر زخمی و خانواده‌های بی‌شماری متلاشی شده است. خوب است جريحه‌دار شدن اين غرور را به پايمال شدن قانون زير‌پاي رانندگان خطاكار هم تعميم دهيم. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار