کد خبر: 876680
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱
سرما آمد اما کانکس ها نرفتند
لازم نيست فصل سرما از راه برسد تا بخواهيم از سوز برف و يخبندان در اردبيل حرف بزنيم. همينکه تابستان تصميم بگيرد بار و بنديل خود را جمع کند، زمستان چنان از راه مي رسد که گويي اردبيل فرصت تجربه پاييز را ندارد.

نويسنده: محمدرضا هاديلو

لازم نيست فصل سرما از راه برسد تا بخواهيم از سوز برف و يخبندان در اردبيل حرف بزنيم. همينکه تابستان تصميم بگيرد بار و بنديل خود را جمع کند، زمستان چنان از راه مي رسد که گويي اردبيل فرصت تجربه پاييز را ندارد. در اين ميان مدارسي که هنوز داراي امکانات و تجهيزات گرمايشي نيستند بيش از هر نقطه ديگري فرا رسيدن سرما را به تن رنجور و نحيف دانش آموزان خبر مي دهند. در اين ميان مدارس کانکسي به خاطر سازه و بدنه فلزي خود به محيطي داغ در تابستانها و سرد در زمستانها تبديل مي شوند. شرايطي که به گفته دانش آموزان حاضرند بيرون از اين 4 ديواري هاي فلزي بمانند تا کمتر رنج اين گرما و سرما را تجربه کنند.

***

طرح حذف بخاری های نفتی در مدارس اردبیل در حالی از سالی به سال دیگر می رسد که ایمنی پایین آن در کنار کیفیت پایین گرمایش یکی از دغدغه های دانش آموزان و مربیان آموزشی استان اردبيل شده است.

يکبار ديگر، "مهر" در حالی درهاي مدارس اردبیل را به روی دانش آموزان گشود که در تجهیز سیستم های گرمایشی خود حرف جدیدی برای گفتن نداشت و دانش آموزان مناطق محروم و روستایی منتظر تکرار تجربه تلخ زمستان سال هاي گذشته و افت قابل توجه دما هستند.

· باز هم وعده ها به مدارس نرسيد

در ميان مدارسي که از بافت فرسوده رنج مي برند و تجهيزات گرمايشي آنها قابل دفاع نيست، مدارسي وجود دارند که کلا از بازي سيستم آموزشي خارج هستند. اينها مدارس کانکسي هستند.

با وجود اینکه گرمایش مدارس کانکسی دغدغه همه ساله در زمستان‌های سرد اردبیل به شمار مي ايد، اما همچنان ۳۷ مدرسه کانکسی در این استان دایر است.

مدارس کانکسی در اردبیل اغلب در روستاهای صعب‌العبور، روستاهای کم جمعیت و با هدف تدارک فضای آموزشی برای دانش آموزان عشایر دایر شده است.

این سازه های فلزی هر چند می‌تواند بخشی از دغدغه تامین فضای آموزشی را پاسخ گوید اما همواره تابستان گرم، زمستان سرد و همچنین تندبادها که بخشی از ویژگی‌های اقلیم اردبیل است، به تهدید کانکس ها آمده و در برخی مواقع نیز اخباری از نارضایتی روستاییان به گوش می‌رسد.

هر چند زمستان به سازه های فلزی زودتر می‌رسد اما مدیر کل آموزش‌وپرورش استان اردبیل وجود مدارس کانکسی را گریز ناپذیر و بخشی از ضرورت تامین فضاهای آموزشی عنوان مي کند.

احمد ناصری مي گويد: "کانکس یا سازه های از پیش ساخته شده به دلیل رفع سریع نیاز به فضای آموزشی مورد استفاده است."

وي ادامه مي دهد: "در مناطقی که امکان احداث ساختمان آموزشی وجود ندارد و یا جمعیت دانش‌آموزی به شدت پایین است می‌توان از کانکس برای آموزش استفاده کرد."

اين مسئول با بیان اینکه کانکس بیشتر در روستاهای صعب‌العبور و کم جمعیت استفاده می‌شود، تاکيد مي کند: " در مناطقی که احداث ساختمان صرفه ندارد و می‌توان کانکسی دایر کرد از سازه های آماده استفاده می‌کنیم."

به گفته ناصری در وضعیت فعلی ۳۷ مدرسه کانکسی در استان داریم که برای گرمایش آن نیز از بخاری‌های استاندارد استفاده می‌شود."

وی مي گويد: " در حال حاضر در ۳۸۸ مدرسه بخاری گازی، ۷۰۹ مورد بخاری نفتی، ۲۴۲ مورد بخاری تابشی و ۷۵۷ مورد حرارت مرکزی مورد استفاده است."

ناصری علت استفاده از بخاری نفتی در برخی مدارس را نبود لوله‌کشی گاز یا علمک گاز در منطقه دانسته و مي افزايد: "استانداردسازی سیستم گرمایشی ۶۷۳ مدرسه در دست اجرا است که ۲۲۰ مورد به پیمانکار واگذارشده است."


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار