کد خبر: 876629
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۷
آفت سفيدک که سال گذشته 98 درصد انگور خراسان شمالي را آلوده کرد امسال هم تاکستان‌ها را تهديد مي‌کند
طي يک دهه اخير نام خراسان شمالي در صدر استان هاي حادثه خيز کشور جا گرفته است. استاني که به دليل موقعيت جغرافيايي و شرايط توپوگرافي به طور مکرر هدف حوادث طبيعي چون سيل و طوفان، زلزله، خشکسالي، رانش زمين و سرمازدگي مي شود .در اين ميان صنعت کشاورزي و باغداري استان بيشتر از اين حوادث متاثر شده تا آنجا که ساکنان بسياري از روستاهاي اين منطقه طي سالهاي اخير به دليل عدم توانايي در تامين معيشت خانوارهايشان ناچار به ترک روستاها شده اند و بنابه اعلام دفتر امور روستایی استانداری خراسان شمالی طي پنج سال اخير بيش از 12 روستاي استان خالي از سکنه شده است! وضعيتي که عدم حمايت هاي مسئولان از کشاورزان و باغداران اين استان در مقابل حوادث طبيعي در ايجاد آن نقش چشمگيري داشته است.

نويسنده: مريم احمدي

طبق گزارشات اداره مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی بیشترین حوادث طبیعی در این استان به ترتیب شامل سیل، زلزله، خشکسالی، رانش زمین و سرمازدگی است که سبب شده نام اين استان طي يک دهه اخير در بين ده استان نخست حادثه خيز کشور قرار بگيرد و هر سال نواحي مختلف خراسان شمالي به ويژه صنعت کشاورزي و باغداري اين استان متحمل خسارات غير قابل جبراني شود. تا آنجا که طي يک دهه اخير آمار تخليه روستاهاي خراسان شمالي با سرعت غيرقابل تصوري به صدر جدول استانها رسيده است.

به رغم تکرار اين مشکلات چند ساله عدم حمايت از کشاورزان اين منطقه براي مقابله با افت هاي هر ساله از جمله سفيدک و سرمازدگي سبب شده روند مهاجرت روستاييان امسال هم با شتاب ادامه داشته باشد . با اين تفاسير نه تنها نمي توان به تحقق طرح مهاجرت معکوس به عنوان يکي از اهداف توسعه روستايي در اين استان اميدوار بود بلکه در صورت تداوم روند کنوني تا چند سال اتي مکاني به نام روستا در خراسان شمالي باقي نمي ماند!

تيرخلاص به کشاورزي خراسان

در حالي که بنابه گفته رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش خسارت‌های بخش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از ابتداي سال جاري تا مرداد ماه حوادث طبيعي به ويژه سرمازدگي بيش از 2 هزار و 376 میلیارد ریال به بخش‌های مختلف کشاورزی استان خسارت وارد کرده، طي روزهاي اخير اخباري متعددي از نابودي بخش قابل توجهي از باغات انگور اين استان در اثر افت سفيدک منتشر شده است. از انجا که سال گذشته پيدايش اين افت بيش از 98 درصد محصول تاکستان هاي استان را آلوده کرد و ميلياردها تومان خسارت به جاي گذاشت ، پيدايش مجدد اين عامل نابودکننده در باغات و مزارع براي تداوم فعاليت باغداران و کشاورزان و حيات روستاها حکم تير خلاص را دارد .

طي سالهاي اخير بيش از 11 درصد درآمد استان 863 هزار نفری خراسان شمالی از محل تولید انگور و فعاليت تاکداران در روستاهاي استان به دست می آید و توليدات باغي روستاهاي اين استان نياز بازار بيش از 10 استان کشور را تامين مي کند از اين رو انتظار مي رفت در اسرع وقت مسئولان استان و حتي کشوري براي مقابله با عوامل نابودگر اين سرمايه وارد عمل شوند اما متاسفانه اهمال کاري مسئولان ومتوليان مربوطه سبب شده سرمايه روستاهاي خراسان شمالي به مرز نابودي کامل برسد. آفت سفیدک و سرمازدگی دو سال است محصول تاکستان‌های خراسان شمالی را به یغما برده و باغداران و کشاورزان هنوز به دست حمايتگر مسئولان چشم دوخته اند. سفيدک یکی از بزرگ‌ترین آفت‌ها است که بنابر گفته کارشناسان در صورت عدم مبارزه و آگاهی کشاورزان و باغداران٬ می‌تواند به سرعت تاکستان هاي خراسان شمالی را به نابودی مطلق بکشاند .

از اين رو انتظار مي رفت سال گذشته با شيوع اين افت در باغات روستاهاي استان اقدام موثري براي مقابله با آن انجام شود اما بنا به دلايل نامعلومي مسئولان مربوطه دست روي دست گذاشتند تا امسال هم شيوع مجدد اين آفت در کنار سرمازدگي ريشه صنعت کشاورزي خراسان شمالي را بخشکاند.

کشاورزان به حال خود رها شده اند!

با شيوع افت سفيدک در باغات خراسان شمالي در سال گذشته بيش از 98 درصد انگوراستان الوده و خسارات مالي هنگفتي به کشاورزان اين منطقه وارد شد. در کنار اين آفت، سرمازدگي نيز مابقي دسترنج باغداران را به تاراج برد. از اين رو طبق وعده هاي نمايندگان مردم اين منطقه در مجلس شوراي اسلامي مقرر شد براي جبران اين خسارات و مقابله بااين افت ويرانگر 5 ميليارد تومان تسهيلات به باغداران پرداخت شود . ضمن اينکه اموزش کشاورزان و باغداران براي مقابله با افت سفيدک و کاهش اثرات سرمازدگي ناگهاني به عوان اقداماتي حياتي براي نجان کشاورز يو باغداري استان در دستور کار قرار گرفت. وعده هايي که محقق نشد و امسال در فصل برداشت انگور فاجعه ديگري را رقم زد .

اين در شرايطي است که بنابه گفته کارشناسان افت سفيدک و سرمازدگي به شکل غير قابل تصوري طي دو سال اخير توان توليد انگور خراسان شمالي را سالي بيست درصد کاهش داده و تداوم روند فعلي به معناي نابودي کامل اين محصول استان طي دو سه سال آينده است!

ناگفته نماند که رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی طي روزهاي اخير مدعي شده امسال سطح مبارزه با بیماری سفیدک انگور در سطح باغات انگور با موفقیت انجام و از طغیان این آفت جلوگیری شده است! محمد جواد تشکری دليل شرايط ايجاد شده براي باغداران منطقه در ماه هاي اخير را سرمازدگی شدید در ابتدای آذرماه سال گذشته و اردیبهشت‌ماه امسال عنوان کرد!

از جمله ديگر مشکلاتي که طي سال هاي اخير معيشت تاکداران را به شدت تحت الشعاع قرار داده عدم حمايت دولت در فروش دسترنج باغداران است تا انجا که سال گذشته ده ها هزار تن انگور کلاه داری خراسان شمالی به علت نبود خریدار روی دست تاکداران ماند و آنان را در دو راهی جمع آوری محصول و یا رها کردن آن سرگردان کرد! چرا که قيمت خريد محصول توسط واسطه ها و دلالان يک دهم هزينه هاي توليد را هم جبران نکرده و به دليل نبود صنايع تبديلي در اين استان تاکداران چاره اي جز حراج محصولشان براي مصرف تازه خوري ندارند!

با اين تفاسير با از بين رفتن يکي از مولفه هاي اصلي اقتصاد روستايي خراسان شمالي خالي شدن تمام روستاهاي استان طي سالهاي نزديک دور از ذهن نيست .

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار