کد خبر: 875925
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۰
در نشست غيرعلني مجلس سناريوهاي ايران براي نقض برجام تشريح شد
در آستانه اعلام تصميم ترامپ در خصوص عملكرد امريكا پيرامون برجام محمدجواد ظريف وزير امورخارجه كشورمان به همراه معاونان خود به مجلس شوراي اسلامي رفت...
جعفر تكبيري

در آستانه اعلام تصميم ترامپ در خصوص عملكرد امريكا پيرامون برجام  محمدجواد ظريف وزير امورخارجه كشورمان به همراه معاونان خود به مجلس شوراي اسلامي رفت تا در يك نشست غيرعلني گزارشي از اقدامات احتمالي كشورمان در مقابله با تصمیم‌های احتمالی ارائه دهد. در اين نشست غيرعلني دكتر ظريف توضيحاتي را نيز پيرامون مهم‌ترين مسائل منطقه از جمله وضعيت سوريه و طرح صهيونيستي تجزيه عراق ارائه داد؛ گفته‌هايي كه در نهايت با استقبال نمايندگان همراه شد، به گونه‌اي كه در پايان اين جلسه كريمي‌قدوسي از منتقدان عملكرد تيم ديپلماسي دولت، به سمت ظريف مي‌رود و از موضع‌گيري‌هاي ظريف در اين نشست تمجيد مي‌كند؛ اتفاقي كه با تعجب محمدجواد ظريف همراه مي‌شود. 
    
محورهاي مهم سخنان ظريف
در پايان نشست غيرعلني دیروز مجلس، نمايندگان مجلس در گفت‌وگوهايي جداگانه‌ با رسانه‌ها بخش‌هايي از اظهارات وزير امورخارجه در اين نشست را بازگو كردند. 
بهروز نعمتي سخنگوي هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي پيرامون جزئيات مطرح شده در نشست غيرعلني روز چهارشنبه با وزير امور خارجه عنوان كرد: با تصميمي كه هيئت رئيسه گرفته بود و از قبل تعيين كرده بوديم آقاي ظريف و معاونانش در جلسه غيرعلني ديروز مجلس حضور يافتند و درباره سه موضوع مواردي را مطرح كردند؛ يكي بحث اتفاقاتي كه در سوريه افتاده بود، موضوع همه‌پرسي عراق و حواشي و جوانب آن و موضوع بعدي هم بحث برجام بود كه مطرح شد. 

براساس آنچه نعمتي از اين جلسه عنوان كرد، ظريف با اشاره به موضوعات مربوط به كشور سوريه و حضور نيروهاي دولتي اين كشور در ديرالزور تأكيد كرد: عكس‌العمل‌هايي كه برخي دشمنان سوريه داشتند ثابت كرد كه حقانيت مردم سوريه پابرجاست، البته در اين موضوع بحث‌هاي مختلفي هم مطرح شد از جمله اينكه در فضاي موجود و با توجه به موضوعات مربوط به آستانه، ماندن آقاي بشار اسد براي همه به اثبات رسيد. ظريف همچنين به موضوعات مربوط به همه‌پرسي اقليم كردستان در عراق اشاره و تأكيد كرده است: «در اين رابطه مذاكرات سه‌جانبه بين ايران، عراق و تركيه برقرار است و همچنين به غير از اين مذاكرات، مذاكرات چندجانبه هم ادامه دارد. مردم كردستان عراق به خوبي مي‌دانند كه نزديك‌ترين دوست و برادرشان ما هستيم و در مقطعي هم كه داعش به عراق حمله كرد هيچ كس به داد مردم كرد عراق نرسيد.»

ظريف همچنين عنوان كرده كه نظام جمهوري اسلامي ايران به دنبال حاكميت دولت عراق بر اساس قانون اساسي است و ما به مرزهاي قانوني عراق احترام مي‌گذاريم. 
ظريف در بخش ديگري از سخنان خود به مسائل مربوط به برجام اشاره كرده و مدعي شده: پيرو مطالبي كه ترامپ در سازمان ملل مطرح كرده موضوعات مورد بررسي قرار گرفته و سناريوهاي مختلفي كه ممكن است ترامپ، سنا و كنگره امريكا مدنظر داشته باشند، بررسي شده است و ما هم در اين راستا سناريوهاي مختلفي را به صورت اقدامي و عملي خواهيم داشت. نعمتي در ادامه با اشاره به موضوع كاتسا و مذاكرات روي اين مسئله در جلسه غيرعلني اظهار كرد: «ما بايد به اين نكته اذعان كنيم كه سپاه متعلق به همه مردم ايران است، لذا ما هيچ خانواده‌اي را در ايران پيدا نمي‌كنيم كه بسيجي يا پاسدار نداشته باشد، بنابراين آنها نمي‌توانند از روي احساس مواردي را مطرح كنند چراكه همه مردم ايران پاسدار و بسيجي هستند و اين موضوع موضوعي نيست كه امريكايي‌ها بخواهند با آن سپاه را مورد تحريم قرار دهند چراكه اگر اين كار را بكنند همه ملت ايران را تحريم كرده‌اند.»

سخنگوي هيئت رئيسه مجلس سپس به بخش ديگري از اظهارات ظريف در خصوص موضوع برجام اشاره كرد و ادامه داد: «اگر قرار باشد امريكايي‌ها از برجام خروج كنند، بايد هزينه آن را بپردازند، بنابراين اگر آنها بخواهند اين كار را انجام دهند طبيعتاً مجامع بين‌المللي و اتحاديه اروپا و 1+5 بايد هزينه‌هاي آن را متقبل شوند، ضمن اينكه اگر در كنار اين موضوعات ما شاهد سكوت مجامع بين‌المللي باشيم، حتماً اقدامات خود را انجام خواهيم داد.» ظريف همچنين گفته است: «در مقابل هر سه سناريويي كه امريكايي‌ها مدنظر دارند ما هم سناريوهايي را مدنظر داريم.»
    
مذاكره مجدد نخواهيم داشت
در همين حال زهرا سعيدي نماينده مردم مباركه در مجلس هم بخش مهم ديگري از سخنان ظريف پيرامون موضوع برجام را بازتاب داد كه در آنجا ظريف به صراحت عنوان كرده: «ما همچنان روي صحبت خود هستيم و روي اينكه گفتيم ديگر مذاكره نخواهيم داشت، مصمم هستيم. ما هرگز به صورت مجدد مذاكره هسته‌اي نخواهيم داشت. براي اين تصميم مصمم هستيم و آنچه در حال حاضر نيز مورد بحث است در حقيقت همان مذاكره اول است و مذاكره جديدي صورت نخواهد گرفت.»
    
عصبانيت ترامپ از اقتدار ايران
همچنين محمدجواد جمالي نوبندگاني نيز پيرامون گفته‌هاي ظريف در نشست غيرعلني روز گذشته مجلس عنوان كرد: قرار بود جلسه حول محور بررسي همه‌پرسي اقليم كردستان عراق برگزار شود كه با توجه به سخنراني پيش روي آقاي ترامپ بيشتر بحث جلسه به موضوع برجام و تصميمات احتمالي رئيس‌جمهور امريكا اختصاص يافت. 
بر اساس گفته‌هاي جمالي‌نوبندگاني در جلسه روز گذشته مجلس ظريف درباره تصميمات احتمالي ترامپ پيرامون برجام صحبت كرده و در عين حال گفت: هر كدام از اين موارد ممكن است به صورت صد در صد رخ ندهد، پس نمي‌توان قاطعانه گفت كه هركدام از تصميمات احتمالي پيش ‌روي ترامپ اجرايي مي‌شود يا خير. 

ظريف همچنين مدعي شده: «ممكن است ترامپ در سخنراني خود ادعا كند ايران به تعهداتش در برجام عمل نكرده يا اينكه روح برجام را نقض كرده است، البته اين گمانه‌زني‌ها را براساس صحبت‌هايي كه از گوشه و كنار شنيده مي‌شود مي‌توان مطرح كرد.» ظريف در بخش ديگري از سخنانش دلايل ناراحتي و عصبانيت ترامپ را اقتدار جمهوري اسلامي ايران در سطح منطقه دانسته است. 

ظريف تأكيد داشته كه همه اركان نظام جمهوري اسلامي ايران براي هر گونه تصميم امريكا متعهد بوده و آمادگي دارد، بررسي‌هاي لازم نيز صورت گرفته و نگراني وجود ندارد. جمالي همچنين مدعي شد: ظريف عنوان كرده كه ايران در مورد هر كدام از تصميمات احتمالي اعلامي امريكا برنامه‌ بالقوه‌اي دارد كه بتواند واكنش مناسب داشته باشد. 
    
اروپا با امريكا همگام نيست
شهباز حسن‌پور نماينده مردم سيرجان در مجلس نيز بخش‌هاي ديگري از گفته‌هاي ظريف در اين نشست را منتشر كرد و از قول ظريف گفت: «اروپايي‌ها به هيچ عنوان در راستاي برجام همگام با امريكا نيستند و نظرات امريكايي‌ها مبني بر لغو برجام را قبول ندارند. همچنين در نشستي كه با 1+5 در نيويورك برگزار شد، همه اعضا بر حمايت همه‌جانبه از برجام تأكيد كردند و برجام را توافق جهاني دانستند كه بايد محترم شمرده شود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار

ر