کد خبر: 874707
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
يادكردي از شهيد جانباز مجيد نورتقي از فعالان هيئات مذهبي جنوب تهران
جانباز شهيد حاج مجيد نورتقي از جانبازان شناخته‌شده منطقه 17 تهران بود. منطقه‌اي كه به دليل 4 هزار شهيدش به دارالشهداي تهران مشهور است. حاج مجيد از مؤسسان و فعالان پايگاه شهيد عبدالهادي بود.
 عليرضا محمدي
جانباز شهيد حاج مجيد نورتقي از جانبازان شناخته‌شده منطقه 17 تهران بود. منطقه‌اي كه به دليل 4 هزار شهيدش به دارالشهداي تهران مشهور است. حاج مجيد از مؤسسان و فعالان پايگاه شهيد عبدالهادي بود. هر بار كه از كنار مسجد امام زمان(عج) مي‌گذشتم، با شور و غوغاي بسيجي‌هاي اين پايگاه رو به رو مي‌شدم. خصوصاً در ايام محرم كه حاج مجيد گل سرسبد عزاداران اين مسجد مي‌شد و هيئت عاشقان قمربني هاشم(ع) را هدايت مي‌كرد؛ هيئتي كه مؤسس آن خود اين شهيد بزرگوار است و اكنون نيز با قدرت به كار خود ادامه مي‌دهد.
 اربعين 91
چند سالي مي‌شود كه حاج مجيد ديگر در كنار دسته عزاداران مسجد امام زمان(عج) حضور ندارد. اربعين سال 91 خبر شهادت جانباز مجيد نورتقي در سراسر منطقه پيچيد و بسياري از اهالي را داغدار كرد. شهيد نورتقي چهره محبوبي در محله فلاح تهران به شمار مي‌رفت و در كارهاي خير پيشقدم مي‌شد. مردي 44 ساله كه سال 1347 به دنيا آمد و مقارن با اربعين 1391 بر اثر عوارض جانبازي‌اش به قافله شهدا پيوست.
 جواني كه پير شد
حاج مجيد را بارها در مسجد امام زمان(عج) ديده بودم. به گمانم حداقل 55 سال داشت. اما بعدها فهميدم كه عوارض جانبازي باعث تحليل رفتن قواي جسمي وي شده و بزرگ‌تر از سن واقعي‌اش به نظر مي‌رسد. حاج مجيد در مسجدي فعاليت مي‌كرد كه هميشه يكي از باشكوه‌ترين و باصفاترين مراسم عزاداري اباعبدالله‌الحسين(ع) را برگزار مي‌كند. اين مسجد ميزبان پايگاهي به نام شهيد عبدالهادي است كه از برترين پايگاه‌هاي مقاومت تهران و حتي ايران به شمار مي‌رود. بسيجيان پرتعداد اين پايگاه طرح‌هاي ابتكاري و هنري بسياري را در ايام محرم به اجرا مي‌گذارند كه صحنه‌آرايي در خيابان اصلي مسجد (خيابان برادران شهيد آقاياري) و برپايي نمايشگاه‌ كربلائيان از جمله اين طرح‌هاست. همين طور اين پايگاه طرح 72 ديگ هليم را اجرا مي‌كرد كه در سراسر منطقه 17 و حتي مناطق اطراف كم‌نظير بود.
 هيئت نونهالان
امسال وقتي در ايام محرم به مسجد امام زمان(عج) رفتم، خبري از حاج مجيد نبود. تنها تصوير بزرگ بنري او در كنار مسجد ديده مي‌شد. اما ياد حاجي هنوز در دل بچه‌هاي مسجد و مردم محله زنده است و تلاش‌هاي خالصانه اين عاشق اهل بيت(ع) را به ياد دارند. شهيد نورتقي به همراه جانباز اكبر مقدم كه اكنون فرماندهي پايگاه شهيد عبدالهادي را برعهده دارد، به اتفاق پايگاه و هيئت مسجد را اداره مي‌كردند. اكبر مقدم مي‌گويد: چند سال قبل همراه شهيد نورتقي هيئت عاشقان قمربني هاشم(ع) را در مسجد امام زمان(عج) راه‌اندازي كرديم. همزمان هيئت عاشقان ولايت را در مسجد موسي بن جعفر(ع) راه‌اندازي كرديم كه كمي بعد اداره اين هيئت را به عهده بسيجيان همان مسجد گذاشتيم. حاج مجيد چون خودش را نوكر امام حسين(ع) مي‌دانست و از اثرات مثبت خدمت در دستگاه سيدالشهدا(ع) به خوبي واقف بود، سعي مي‌كرد بچه‌ها و جوان‌هاي اين محله را از كودكي با نام و راه حسين(ع) آشنا كند. به همين خاطر يك هيئت براي نونهالان به نام هيئت عبدالله بن‌حسن(ع) راه‌اندازي كرد.
حاج مجيد نورتقي در سال 91 به قافله كربلائيان پيوست. او از رزمندگان پاي كار دوران دفاع مقدس بود كه بارها و بارها در جبهه‌ها حاضر شد و چندين بار نيز به مقام جانبازي نائل آمد. مجيد نورتقي كه در امر تفحص پيكر شهدا نيز فعال بود، به غير از مجروحيت از ناحيه پا، شكم، سينه و... دچار عوارض شيميايي نيز بود كه همين عارضه در كنار جراحت‌هاي ديگرش اسباب شهادت او را فراهم آورد.
 اكبر مقدم مي‌گويد: امثال حاج مجيدها با مرگشان تمام نمي‌شوند. آنها آنقدر كارهاي ماندگار انجام داده‌اند كه اثراتش تا سال‌ها بعد همچنان وجود داشته باشد. حاج مجيد مؤسس چند هيئت بود. خيلي از بچه‌هاي محله را با راه و مرام امام حسين(ع) آشنا كرد و حالا همين بچه‌ها خودشان هيئت‌دار هستند و ديگران را با مرام عاشورائيان آشنا مي‌سازند. حالا چند سالي مي‌شود كه به جاي حاج مجيد، تصويرش از روي بنر بزرگي نظاره‌گر دسته‌هاي عزاداري محله فلاح تهران است. زير اين تصوير جوان‌هايي در حال سينه‌زني هستند كه از كودكي پاي درس شهيدي چون حاج مجيد نورتقي بودند. جانبازي كه هرگز جراحت‌هاي متعددش باعث خانه‌نشيني و كناره گرفتنش از امور اجتماعي و فرهنگي نشد و تا وقتي كه جان در بدن داشت
 «يا حسين» گفت و عاقبت خود با قافله كربلائيان همراه شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار