کد خبر: 874328
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۷

نويسنده: مريم احمدي

بيش از 80 سقاخانه با قدمتي در حدود 400 سال در گوشه گوشه شهر تاريخي اصفهان جا گرفته اند. مکان هايي که ان زمان در نظر عامه مردم به دلیل تفکر شیعی و تشنه لب بودن امام حسین (ع) و واقعه عاشورا مکاني مقدس تلقي مي شد. مکاني که با سيراب کردن تشنگان نمادي از واقعه عاشورا محسوب مي شد. از اين رو بسياري از تاريخ شناسان امروز معتقدند حفظ اين اماکن با معماري خاصشان به دليل پيشينه تاريخي و مذهبي که در فرهنگ ايرانيان جا گرفته ضروري است و بايد همچون ديگر ميراث فرهنگي کشور محافظت شود.

اين در حالي است که طي سالهاي اخير سقاخانه ها مغلوب تغيير الگوي سبک زندگي جديد شده اند و به دليل وجود اب لوله کشي شهري و عدم استفاده از اين مکان ها در سيراب کردن مردم، به دست فراموشي سپرده شده اند!

70درصد سقاخانه ها در استانه تخريب کامل

بنا به گفته کارشناسان ميراث فرهنگي در حالي که سقاخانه هاي اصفهان به دليل سبک معماري خاص و اشعار و تصاوير مربوط به واقعه کربلا فرهنگ زيباي مذهبي ايرانيان را به نمايش مي گذارد و مي تواند اينه روشني براي نشان دادن سنت هاي قديمي و باورهاي مذهبي ايرانيان به گردشگران خارجي باشد اما براي حفظ ساختار اين مکان هاي فرهنگي اقدامي صورت نمي گيرد . تا انجا که حالا بيش از 60 سقاخانه اصفهان به مخروبه اي تبديل شده که به چشم هيچ عابري هم نمي آيد! حتي ديگر ان کارکرد قديمي فضايي براي روشن کردن شمع و نذر و نياز يا سيراب کردن رهگذران تشنه را نيز ندارد.

ضمن اينکه گفته شده برخي سنگاب باقی مانده از اين سقاخانه هاي مخروبه به موزه سنگها در باغ چهلستون برده شده و به علت عدم محافظت مناسب و قرار گرفتن در فضايي بدون سرپناه چيزي از زيبايي انها باقي نمانده است. ان هم در شرايطي که در ساخت بسياري از اين سقاخانه ها از کاشیکاری" و" آجر و کاشی" خاصي استفاده شده با پنجرهها و اينه هايي که نمادی از هنر صنعت اصفهانیها است و از نظر باستان شناسي ارزش معماری و میراثی فراوان دارد.

در طي چند سال اخير تعلل مسئولان ميراث فرهنگي در احياي اين سقاخانه ها به عنوان نماد تاريخي وفرهنگ مذهبي وعاشورايي ايران طي سالهاي اخيربارها موجب اعتراض کارشناسان و دوستدارن ميراث فرهنگي و تاريخ شناسان قرار گرفت اما عملا هيچ مسئولي دراين خصوص پاسخي نداد تا اينکه بالاخره چند روز پيش مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان از احیای سقاخانه‌های اصفهان خبر داد و اعلام کرد: قرار است در برنامه‌هایی که برای احیا و مرمت بافت های تاریخی داریم سقاخانه‌ها نیز به عنوان عناصر درون بافت‌ها مرمت شوند.

اگرچه اين خبر مي تواند تا حدي روزنه اميد احياء و حفظ اين اثار ارزشمند تاريخي و فرهنگي را روشن نگه دارد اما با توجه به شدت تخريب اين مکان ها و البته بودجه هاي قطره چکاني و اقدامات مدت دار در احياي بافت هاي تاريخي اصفهان انتظار مي رود اين وعده برخلاف ديگر وعده هاي مشابه مسئولان سازمان ميراث فرهنگي استان در حداقل زمان ممکن رنگ تحقق بگيرد و سقاخانه ها به سرنوشت مسجد هزار ساله هفتشويه، اتشگاه مهربين، خانقاه علي بن سهل و صدها بناي تاريخي فراموش شده اصفهان دچار نشود.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار