کد خبر: 873812
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵

نويسنده: محمدرضا هاديلو

جلبک ها از جمله گياهان مضر براي دريا به شمار مي آيند که مي توانند در کمترين زمان سطح بزرگي را آلوده و حتي نابود کنند. اما نکته حائز اهميت اين است که یکی از مهمترین دلیل بروز شکوفایی مضر جلبکی تخلیه فاضلاب و پسابهای شهری به اکوسیستم های دریایی است. افزایش مقادیر فسفات و نیترات ناشی از ورود آلودگی های آلی و فاضلابهای شهری به محیط های دریایی موجب افزایش بیومس گونه های مولد شکوفایی مضر جلبکی و پدیده مرگ و میر آبزیان می شود.

دفاع از دريا فقط در حرف

با توجه به اینکه فیتوپلانکتونهای مولد شکوفایی مضر جلبکی که در آبهای استان شناسایی شده قابلیت تولید سموم جلبکی دارد، لذا احتمال بروز بحران کشند در تمام نقاط دريا و حتي در تنگه هرمز هم دور از ذهن نبود.

آمارها نشان مي دهند از سال ۱۳۸۷ تاکنون تعداد زیادی رخداد شکوفایی مضر جلبکی در آبهای استان رخ داده است. شدید ترین رخداد از مهر ۸۷ لغایت شهریور ۸۸ ثبت شده است. با توجه به وضعیت نیمه بسته بودن خلیج فارس و وجود منابع آلاینده بسیار در حاشیه این خلیج، احتمال بروز مجدد شکوفایی مضر جلبکی وجود داشت.

اين اتفاقات در شرايطي رخ مي دهند که هر روز خبرهايي در مورد ساخت و راه اندازي تصفيه خانه براي شهرهاي هرمزگان به گوش مي رسد اما معلوم نيست چرا از حجم پسابها و فاضلابها کاسته نمي شود.

هم اکنون برای مسکن مهر بندرعباس تصفیه خانه موردی در نظر گرفته شده که باید مکان آن تغییر یابد. همچنين تصفیه خانه بندرعباس به دلیل حجم کم و فرسودگی گنجایش مرکز استان را ندارد.

البته ۱۷۰ اب شیرین کن فعال مجاز نيز در استان وجود دارد که از طریق آنها ۱۵۶ هزار مترمکعب آب در روز، آب صنایع استان​ را تامین می کند که باید مسائل زیست محیطی آنها هم مد نظر قرار گیرد.

نفوذ صاحب قدرتها براي از بين بردن محيط زيست

رعايت حريم در سواحل بندر عباس از جمله مسائلي است که مي تواند در سالم ماندن آن کمک شاياني بکند. هم اکنون فاصله ۶۰ متری به معنای رعایت حدود ۶۰ متری از مد دریاست. دستگاه متولی در رعایت حریم ۶۰ متری، آب منطقه ای و هر گونه ساخت و ساز در حریم دریا نیازمند مجوز سازمان بنادر و دریانوردی است.

با اين تفاسير اسکله صیادی هرمز، پلاژ بانوان، بازار ماهی فروشان، آکواریوم کپشکن و یادمان شهدای ایرباس مشکل زیست محیطی دارند. البته چند سالي است که در اين رابطه و در مورد این ساخت و سازها مطالب زيادي گفته شده است اما متاسفانه هنوز اقدامي موثر صورت نگرفته و گويي عده اي صاحب قدرت مي توانند هر بلايي بر سر محيط زيست و درياي جنوب بياورند، بدون اينکه بازخواست شوند.

در همين راستا مجتمع گردشگری هخامنش، موج شکن جنوب فرمانداری، پلاژ بانوان سورو و اسکله تخریبی قدیمی هرمز(نخل ناخدا) با تاکید سازمان محیط زیست در لیست ۵۵ نقطه غیرمجاز قرار دارند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار