کد خبر: 873001
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۱
آمريکايي ها در هفتاد و دومين مجمع عمومي توانسته اند بخشي از اهداف مهم در قابل جمهوري اسلامي ايران را دست يافته اند...
باج گيري آمريکايي ها از برجام واکنش مناسب مي خواهدآمريکايي ها در هفتاد و دومين مجمع عمومي توانسته اند بخشي از اهداف مهم در قابل جمهوري اسلامي ايران را دست يافته اند به گونه اي که از تريبون رسمي مجمع عمومي سازمان ملل که به سخنراني دونالد ترامپ اختصاص داشته گرفته تا ديدار دو چند جانبه با مقامات و سياستمداران ساير کشور ايران را تهديدي براي صلح و امنيت جهاني معرفي کرده و برجام را سکوي پرتاب ايران براي افزايش اقدامات خود در تحولات منطقه اي عنوان مي کنند.
آنچه از تحرکات مقامات مختلف ايالات متحده در هفتاد و دومين مجمع عمومي سازمان ملل به وضوح مشاهده مي شود اين مسئله است که محور رايزني و موضع گيري آنها بايد حول «ناقض روح برجام معرفي کردن ايران» و «معرفي ايران به عنوان برهم زننده صلح و ثبات و امنيت جهاني»است کما اينکه اکثر گفته هاي مقامات اين کشور طي4روز اخير درباره ايران و برجام بوده است.
 
بازخواني برخي از مواضع دولتمردان آمريکايي دقيقا همين مسئله را نشان مي دهد که به صورت متراکم و فشرده در اين دور از نشست مجمع عمومي سازمان ملل ،ايران بايد به عنوان يک تهديد جهاني معرفي و برجام به عنوان سندي که مسير دست اندازي در صلح بين المللي را براي ايران هموار کرده، به جامعه جهاني القا شود به گونه اي که تيلرسون وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با فاکس نیوز و  در حاشيه مجمع عمومي سازمان بيان مي کند:« اگر در بعضی از بندهای برجام تغییراتی انجام نشود واشنگتن از آن خارج خواهد شد.رئیس‌جمهور واقعاً خواستار تغییر توافق است. او می‌گوید که مجدداً مذاکره انجام شود.اگر ایران توافق را پاره کند یا از آن عقب‌نشینی کند، سپس طبق شروط توافق، تمامی تحریم‌ها، خواه تحریم‌های آمریکا و خواه تحریم‌های اروپا، به جای خود بازمی‌گردد».
 
وي همچنين در يکي از ديدارهاي رسمي خود نيز بيان مي کند:«اگر برجام اصلاح نشود آمریکا از آن خارج می‌شود. وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با فاکس نیوز گفت که اگر در بعضی از بندهای برجام تغییراتی انجام نشود واشنگتن از آن خارج خواهد».
يا دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در سخنراني خود در مجمع عمومي سازمان ملل نيز بيان مي کند:«ایران صادرکننده «ناآرامی، ترور و خونریزی» است!تهران علنا «مرگ بر آمریکا» می‌گوید و از نابودی اسرائیل صحبت می‌کند.نمی‌توانیم اجازه دهیم ایران به گسترش بی‌ثباتی ادامه دهد.اگر توافقی بخواهد پوششی برای اقدامات ثبات‌زدای ایران باشد، نمی‌توانیم به آن پایبند باشیم.توافق هسته‌ای مایه شرم ایالات متحده است».
 
گوترش دبیر کل سازمان ملل نيز به تاسي از مقامات آمريکايي با عنوان« برجام عامل ثبات است و باید حفظ شود» ياد مي کند به اين معنا که رفتار و رويکرد ايران قبل از برجام صلح منطقه اي و جهاني بوده و با برجام ايران متعهد شده است که بر خلاف گذشته در جهت برهم زدن امنيت جهاني قدم برندارد!
 
 
نفوذ ايالات متحده آمريکا در سازمان هاي بين المللي از جمله سازمان ملل و شخص دبيرکل اين سازمان تا حدي است که وي در ادامه اظهارات خود در ادبياتي خنثي که کمترين اشاره اي به نقض برجام توسط آمريکايي ها نمي کند، در ادبياتي دوپهلو ادعا مي کند:«برجام، توافقی بسیار مهم است و به نظر من، در تنش‌زدایی نقش داشت. این توافق، عامل ثبات است و نظر من این است که همه طرف‌ها بایستی تمامی اقدامات لازم برای پابرجا ماندن این توافق را انجام دهند».
 
موازي با دولتمردان آمريکا ،رئيس جمهور فرانسه نيز در اظهارات بحث برانگيز و يک جانبه مي خواهد تا محدوديت ايران در حوزه هسته اي مادام العمر شده و در ساير موضوعات نظير بحث موشکي و حمايت از جنبش هاي آزادي بخش ملي نيز ايران پاي ميز مذاکره با کشورهاي غربي بنشيند.
اين اظهارات در حالي است که يکي از دستاوردهاي برجام در طول 2سال گذشته ،مقطعي بودن برخي از محدوديت هاي فني پذيرفته شده توسط ايران نظير حجم غني سازي و درصد غني سازي بود که با اظهارات ماکرون رئيس جمهور فرانسه بايد اين انتظار معقول را از دستگاه سياست خارجه داشت که به اين اظهارات پاسخ داده و تاکيد کنند که مذاکره مجدد درباره برجام و مفاد آن غير قابل تحقق است.
 
البته پيش از ماکرون مکررا مقامات آمريکايي تاکيد کرده اند که اين کشور خواهان مذاکرات مجدد درباره مفاد برجام است وتمايل دارد تا ايران نيز به چنين خواسته اي تن در داده و محدوديت هاي بيشتري را در حوزه هسته اي بپذيرد و البته چنين مواضعي هيچ گاه با پاسخ مبسوط و متوازن دولتمردان کشورمان مواجهه نشده است و تنها شاهد پاسخ دهي مقامات دستگاه سياست خارجه آنهم به صورت کوتاه و غيرقاطع بوده ايم.
 
آنچه در خروجي رسانه هاي معتبر قرار گرفت اين مسئله بود که ماکرون رئیس‌جمهور چشم‌انداز مذاکرات هسته‌ای جدید با ایران بعد از سال ۲۰۲۵ را در حین مذاکرات دو جانبه با حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران مطرح مي کند و به روحانی هشدار داده است تهران می‌بایست تحریک آمریکا از طریق فعالیت‌های منطقه‌ای اش را متوقف کند!وي در بخشي از سخنان خود بيان مي کند:«ما احساس می‌کنیم که موضوع پسا ۲۰۲۵ یک خط قرمز است اما رئیس‌جمهور ما این مسئله را مطرح کرد زیرا یکی از نگرانی‌ها است و در واقع یک درخواست قانونی است که ما می‌بایست مطرح کنیم.۲۰۲۵خیلی سریع از راه می‌رسد و ما می‌بایست قبل از اول ژانویه ۲۰۲۵ آماده باشیم بنابراین او خواسته تا با یکدیگر درباره چگونگی کار بر روی این مسئله فکر کنیم».
 
جالب اينجاست که هيچ خبرگزاري و رسانه مکتوبي درج نکرده است که حسن روحاني پاسخ مناسبي به درخواست هاي ماکرون داده باشد و به عنوان مثال تاکيد کند که برجام غيرقابل مذاکره مجدد است و ايران نمي تواند رفتارهاي منطقه اي خود را باب ميل آمريکايي ها تنظيم کند.
آمريکايي ها به همراه ساير شرکاي بين المللي خود و مسئولان ارشد سازمان بين المللي تمايل دارند تا فشارهاي خود به ايران را با هدف «وادار کردن ايران به مذاکرات مجدد درباره برجام» ، «کشاندن ايران به پاي ميز مذاکره جهت تضعيف عناصرقدرت مانند صنعت موشکي»و « تجديدنظر ايران درباره رفتارهاي منطقه اي و بين المللي» محقق کند و اين در حالي است که واکنش دولتمردان به تحرکات اينچنيني در مجمع عمومي سازمان و حواشي آن اغماض بوده ، اغماضي که مي تواند منافع ايران را به خطر انداخته و مسير ريل گذاري آمريکايي ها در جهت معرفي ايران به عنوان يک کشور ضد صلح و امنيت جهاني را هموار کند.
 
براستي نبايد در شرايطي که سخنگوی کاخ سفید روز گذشته اعلام مي کند که رئیس جمهوری آمریکا احتمالاً به زودی تغییراتی در توافق هسته‌ای اعمال می کند،پاسخ داد که جمهوري اسلامي ايران قائل به آن نيست که کمترين امتياز يک طرفه اي به آمريکايي ها نخواهد بود؟آنهم در شرايطي که آمريکايي ها به ويژه در چند روز اخير تاکيد دارند که 2 هدف مهم «ناقض روح برجام معرفي کردن ايران» و «معرفي ايران به عنوان برهم زننده صلح و ثبات و امنيت جهاني» را پيگيري کنند.
 
جالب اينجاست که لورا روزن مشاور ترامپ نيز زماني که خواست آمریکا را تغییر رفتار ایران و نه تغییر رژیم عنوان مي کند نيز توسط مقامات رسمي دولت دوازدهم پاسخ مناسبي دريافت نمي کند آنهم در حالي که آمريکا در حال تفسير موسع از متن برجام با اين دنبال گيري اين مسئله است که ايران ناقض روح برجام که همان حفظ صلح و ثبات منطقه اي مي باشد.
آنچه مبرهن مي باشد اين مسئله است که براي مقابله با سياست هاي آمريکايي ها ، حداقل در چند روز اخير که تريبون هاي سازمان ملل پايگاه پگيري اهداف خصمانه آمريکايي عليه ايران است ،دولت بايد به صورت مصداقي پاسخ مناسبي به ادعاهاي واهي و متناقض با متن و روح برجام و قطعنامه 2231 دهد تا تفسير آمريکايي ها به عنوان مرجع تشخيص  ناقض برجام مطرح نشود؛ کمااينکه در 2سال گذشته که در برابر نقض چندباره برجام توسط آمريکايي ها سکوت توام با اغماض شد،آمريکايي ها نه تنها اجراي تعهدات خود را محقق نکردند بلکه در حالتي تهاجمي قرار گرفته و مدعي نقض برجام توسط ايران شده اند!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار