کد خبر: 872946
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
با گذشت بيش از بيست سال از تاسيس شهرک پرديسان قم ، اين منطقه از داشتن شبکه فاضلاب شهري بي بهره است.
عدم مديريت پساب هاي خانگي و تعلل در اتصال به شبکه فاضلاب شهري در کنار بحث پسماندها و زباله ها از جمله دغدغه هاي زيست محيطي جديد بسياري از شهرهاي کوچک و بزرگ محسوب مي شود. معضلي که طي سالهاي اخيردر کلانشهرهايي چون قم در مقايسه با ديگر مناطق با سرعت غيرقابل تصوري از هشدار به چالش تبديل شده وحالا سلامت شهروندان را نشانه گرفته است.عدم اتصال خانه هاي مسکوني منطقه پرديسان قم به شبکه فاضلاب بعد از گذشت بيست سال ازتاسيس اين شهرک، ازجمله مشکلاتي است که اين روزها زندگي اهالي را با چالش جدي روبرو کرده و برخي ساکنان اين منطقه را به جابجايي وادار کرده است.

نويسنده: مريم احمدي

بيش ازدو دهه پيش منطقه پرديسان قم توسط وزارت مسکن و شهرسازي وقت تاسيس شد و اوايل دهه 90 با جمعيت 44هزار و 780 تن بدون اعمال زيرساخت هاي شهري از جمله شبکه تخلیه فاضلاب به منطقه هشت شهرداري قم تبديل شد!

با احداث و بهره برداري از واحدهاي مسکن مهر طي يک دهه اخير و افزايش تراکم جمعيتي اين منطقه نواقص و کمبودهاي زيرساختي اين منطقه بيشتر قد علم کرد. جاري شدن فاضلاب در خيابان ها و جوي ها در کنار بوي متعفن ناشي از اين پساب ها و تجمع حشرات و جانوران موذي وضعيت بهداشت و سلامت اين منطقه را با تهديد جدي روبرو کرده است.

راهکارهاي موقت جوابگو نيست

در حالي که از ابتداي تاسيس اين شهرک کارشناسان بر لزوم احداث فاضلاب تاکيد کرده بودند اما مسئولان شهر قم هر بار با توسل به بهانه هايي چون کمبود اعتبار به راه حل هاي موقت روي اوردند. حفر چاه هاي متعدد در نواحي مختلف شهرک و بهره گیری از پکیج در جهت رفع فاضلاب در منطقه پردیسان، از جمله راهکارهاي موقتي بود که جز تحميل هزينه هاي ميليوني به ساکنان منطقه که غالبا قشر کارگر و ضعيف جامعه از لحاظ درامدي هستند، نتيجه ديگري نداشت . حالا بعد از گذشت چندين سال نه تنها مشکل همچنان به وقت خود باقي است بلکه با ازدياد جمعيت در منطقه اوضاع وخيم تر هم شده است. تا انجا که حالا برخي مسئولان استان اذعان کرده اند راه اندازي تصفيه خانه تنها راه نجات پرديساني ها از بوي بد و فاضلاب هاي روان در معابر است .

اين در حالي است که چندي پيش معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به اينکه بايد تلاش شود تا سیستم اصلی فاضلاب شهری پردیسان هر چه زودتر راه اندازی شود اعلام کرد: به دلیل برخی موانع و مشکلات، فعلا مقرر شد، برای مکان های حاد و بحرانی به صورت طرح آزمایشی، سیستم متوسط محلی منطقه ای از نظر تصفیه در نظر گرفته شود.

اسماعیل احمدی زاده گفت: تنها در صورتی که خروجی فاضلاب و پساب طرح در حال اجرای فعلی، در خط استاندارد زیست محیطی قرار بگیرد ما آن را تایید می کنیم ولی اصل باید بر این باشد که سیستم اصلی و مرکزی شهرک پردیسان راه بیفتد و مشکلات شبکه و اعتبارات آن تامین شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر این راهکار موقت در حال انجام است و در جایی که فاضلاب جاری شود آلودگی های میکروبی و بیماری های زیادی را به همراه خود دارد و باید هرچه زودتر این معضل برطرف شود.

مسئولان زير بار نمي روند!

در حالي که انتظار مي رود شهرداري به عنوان متولي تامين امکانات و زيرساخت ها در خصوص رفع اين مشکل وارد عمل شود امیر سامع معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهرداری قم در اين خصوص مي گويد: مساله فاضلاب خام پردیسان مربوط به نهادهای دیگر است و شهرداری در این زمینه مسئولیتی ندارد. بنابه گفته سامع، شهرداری در زمینه تصفیه فاضلاب ها و استفاده از پساب ها برای آبیاری فضای سبز مسئولیت دارد ولی معضل اصلی فعلی را باید شرکت آب و فاضلاب استان قم برطرف کند!

اين در حالي است که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم هم مدعي شده رفع اين مشکل به تنهايي از عهده اين شکرت خارج بوده و همه نهادها بايد وارد عمل شوند!علیجان صادق پور گفت: هنوز زمین احداث شبکه فاضلاب پردیسان توسط راه و شهرسازی واگذار نشده و از طریق بخش خصوصی اقدام هایی انجام شده و سرمایه گذاری های صورت گرفته است ولی هیچ شخصی در استان حاضر نشد که پساب این فاضلاب را از سرمایه گذار خریداری کند!

صادق پور افزود: مسئولان در این رابطه وعده‌های بسیاری داده‌اند اما اقدام مناسبی در این رابطه صورت نگرفته است.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
roohoolah
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
0
0
متاسفانه مسئولین شهری فکری به حال فاضلاب نمی کنند که هیچ بلکه دیگر جایی برای زدن چاه در مجتمع ها نمانده و در آینده فاجعه هایی مانند پلاسکو رخ خواهد داد وزن زیاد بلوکها وسست شدن زمین خیلی خطر ناک است که آنوقت دیگر هیچ فایده ای ندارد

در کمال ناباوری شهرداری به مجتمع ها می گوید و اخطار می زند فاضلابها را جمع کنید وقتی دیگر جایی برای چاه زدن در مجتمع نمانده باید چه کرد ؟؟؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار