کد خبر: 872110
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۷
کشور دچار بحران سرزمینی شده و متاسفانه بايد قبول کنيم که يک فاجعه ملي در راه است و در اين ميان بحران آب جدی است. موضوعی که هنوز براي بسياري از مديران و مسئولان پشت ميز نشين باورپذیر نشده و اين حقيقت را مي توان در صحبت هاي بي عمل و ارايه آمار و حتي بعضا انکار آن مشاهده کرد. با اين اوصاف بايد پذيرفت که بحران مديريت بيش از بحران آب در حال ضربه زدن به کشور است و اگر از همين امروز مديران لايق و کاردان جاي مديران حراف را نگيرند حتما شرايط بحراني تر و وقوع فاجعه حتمي خواهد بود.
نويسنده: محمدرضا هاديلو

وضعيت آبي کشور در شرايطي قرار دارد که به دغدغه اصلی تمام شهروندان تبديل شده است. اما با اين حال آنچه مي بينيم و مي خوانيم همه حرف است و شعار و يک مشت آمار و ارقام که هيچ کمکي به بهبود اين وضع نمي کند. با اينکه همگان مي دانند کاهش میزان مصرف آب یک ضرورت است و نه یک انتخاب و به گواه آمار میزان مصرف آب کشور باید از 100 میلیارد مترمکعب به 70 میلیارد مترمکعب کاهش یابد اما هنوز هيچ مسئول و مديري راهکار عملي و مناسبي براي براي رسيدن به آن ارايه نکرده و کماکان همه ترجيح مي دهند به همان توصيه ها و نصيحت ها بسنده کنند.

مديران آماري!

روز گذشته دوباره معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفا وزارت نیرو مثل ديگر مديران آمار و ارقامي را اعلام کرد که هيچ راهکاري براي بهبود آنها وجود نداشت.

هدایت فهمی از وجود 8 عامل اصلی بحران آب در کشور خبر داد و گفت که در حال حاضر 25 درصد آب و منابع آبی کشور بدون منبع درآمدی بوده و این درحالی است که باید این عدد زیر 15 درصد باشد.

اين مسئول با بیان اینکه میزان بهره‌وری در مسئله آب پائین بوده که باید ارتقاء داده شود، ادامه داده: " میزان هدررفت ضایعات آب در سطح کشور بین 30 تا 35 درصد بوده و این بدان ‌معنا است که بالغ بر 24 میلیارد مترمکعب آب آن هم در شرایطی که با بحران و تنش آبی مواجه هستیم دور ریخته می‌شود."

جالب است، 24 ميليارد مترمکعب آب در کشور هدر مي رود و مسئولان محترم چنان اين آمار و ارقام را عنوان مي کنند که گويي هيچ نقش و مسئوليتي در قبال جلوگيري از آن ندارند.

هم اکنون و با 10 درصد بارش مستمر در طول سال منجر به تامین 20 تا 25 درصد آب و منابع آبی مورد نیاز کشور می‌شود و میزان آب تجدیدپذیر در سطح کشور 114 میلیارد مترمکعب بوده و از مجموع آب مصرفی در کشور 90 درصد آن در روستاها مصرف می‌شود و 94 درصد از اشتغال‌های مستقیم و غیرمستقیم کشور هم مرتبط با بخش کشاورزی است.

با اين حال و با تصور اينکه جلوي هدر رفت 24 ميليارد متر مکعب گرفته شود مي توان نتيجه گرفت که آنقدر ها هم مشکل آب نداريم و هر آنچه هست معضل وجود مدير لايق است.

از طرف ديگر خاک ايران در حوزه فرسایش جایگاه نخست جهانی را دارد و در مقابل آن ، کشور در نظام مدیریتی و بهره‌وری به علت ضعف شديد ضمن ‌نابودکردن نظام‌های گذشته، نتوانسته‌ جایگزینی مناسب برای آن ايجاد کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار