کد خبر: 871285
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
در نشست ويژه سران كشورهاي اسلامي در قزاقستان تأكيد شد
سران شركت‌كننده در نشست علم و فناوري سازمان همكاري‌هاي اسلامي در نشستي فوق‌العاده وضعيت مسلمانان آسيب ديده و آوارگان ميانمار را بررسي و طي بيانيه‌اي بر ضرورت پايان بخشيدن به خشونت‌ها، ارسال كمك‌هاي انسان‌دوستانه و همچنين رسيدگي به وضعيت آسيب‌ديدگان و آوارگان ميانماري تأكيد كردند.
 
دكتر حسن روحاني در ديدار با رؤساي جمهوري تركيه، ونزوئلا، آذربايجان، قزاقستان و ازبكستان بر ضرورت توجه جدي جهان اسلام به وضعيت آسيب‌ديدگان مسلمان و آوارگان منطقه روهينگياي ميانمار تأكيد كرد.  بيانيه سران كشورهاي اسلامي حاضر در اجلاس علم و فناوري سازمان همكاري‌هاي اسلامي، ضمن ابراز نگراني شديد از جنايت و خشونت عليه مسلمانان منطقه روهينگيا در ميانمار، خواستار توقف فوري حمله به مسلمانان در اين منطقه شده است.
سران حاضر در اجلاس آستانه، همچنين بر ضرورت سازماندهي جمعي و همكاري كشورهاي اسلامي براي ارسال كمك‌هاي انساندوستانه به آسيب‌ديدگان و آوارگان تأكيد كردند.
   
نياز به همبستگي و اتحاد امت اسلامي در موضوع ميانمار
در همين حال رئيس‌جمهور در جريان سخنراني خود در جمع سران كشورهاي عضو سازمان همكاري اسلامي در آستانه قزاقستان با اشاره به بحران‌هاي متعددي كه جهان اسلام را به چالش كشيده، تأكيد كرد كه ادامه جنايات صهيونيست‌ها عليه مردم فلسطين، جنايات افراطيون در ميانمار عليه مسلمانان روهينگيا، فجايع انساني گروه‌هاي افراطي در سوريه و عراق، تداوم اقدامات نظامي عليه مردم يمن، نياز به همبستگي و اتحاد امت اسلامي را از هر زمان ديگر بيشتر كرده است.
 
رئيس‌جمهور همچنين در بخش ديگري از سخنان خود عنوان كرد كه همه ما بر اين مسئله اتفاق نظر داريم كه «جهان اسلام» بخشي مهم و مؤثر، در منظومة جهاني است و توانمندي، پيشرفت و ثبات آن، مايه توانمندي، پيشرفت و ثبات جهان خواهد بود. روشن است كه در ضعف، عقب‌ماندگي و از هم‌گسيختگي جهان اسلام نيز، صلح پايدار، توسعه همه جانبه و همگرايي مؤثر جهاني ناممكن مي‌شود. پس همرأيي و همراهي و همكاري ما اعضاي جهان بزرگ اسلام براي ورود به جهان توسعه يافته در واقع تلاشي مشترك، براي ساختن جهاني به دور از جهل، فقر، جنگ و خشونت است.
 
روحاني سپس با بيان اينكه اين اجلاس ظرفيت آن را دارد كه به نقطه عطفي در تاريخ همكاري‌هاي علمي جهان اسلام بدل شود، ادامه داد: بياييم به دور از تفرقه‌افكني‌هاي دشمنان اسلام و قدرت‌هاي جنگ‌طلب كه نفع خود را در دوري ما از همديگر مي‌بينند، عرصه‌هايي نو براي همكاري‌هاي علمي و فناورانه و براي نوسازي هرچه بيشتر كشورها باز كنيم. فضا‌هاي مشترك سياسي، اقتصادي و فرهنگي را در جهان اسلام تا آنجا كه مي‌توانيم توسعه دهيم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار