ایزد مهرآفرین
با وجود اينكه بازار نوشتافزار كشور ظرفيت 150ميليون جلد دفاتر تحصيلي را با گردش 4 هزار ميليارد تومان داراست، ظاهراً در خوشبينانهترين حالت 5 تا 10 درصد بازار در اختيار محصولات ايراني ـ اسلامي است.
مراسم افتتاحيه پنجمين نمايشگاه «ايراننوشت» روز گذشته با حضور مسئولان فرهنگي، خانواده محترم شهدا و توليدكنندگان نوشتافزار ايراني -اسلامي در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار شد. به گزارش «جوان» در ابتداي اين مراسم سعيد حسيني، مديرعامل مجمع نوشتافزار ايراني ـ اسلامي با اشاره به اينكه مخاطب اصلي نوشتافزار كودكان و نوجوانان هستند، گفت: آنچه كه براي ما مهم است اين است كه كودكان و نوجوانان، مخاطب اصلي محصولات فرهنگي هستند و با توجه به رويكردي كه جهان براي تربيت كودكان دارد، ما نبايد از اين مخاطبان غافل شويم. شخصيتسازي، رويكرد اصلي فعاليتهاي فرهنگي در حوزه كودك و نوجوان است، در حالي كه ما در اين حوزه با قالبهاي 10 سال گذشته كار ميكنيم و حرف تازهاي نداريم. حسيني ادامه داد: طبق تحقيقات انجام شده بيش از سه ساعت مصرف انيميشن در روز در بين كودكان وجود دارد و كشورهاي غربي از اين مسير ذهن و جهان كودكان و نوجوانان را شكل ميدهند. در تمام دنيا از محصولات كاراكترمحور براي محصولات كودك استفاده ميشود، در حالي كه در كشور ما به خاطر نبود محصول متناسب با فضاي كشور، از توليدات فرهنگي متعارض با فرهنگ خودمان استفاده ميكنيم. مديرعامل مجمع نوشتافزار ايراني ـ اسلامي تصريح كرد: اين حركت با حضور جوانان مؤمن و انقلابي آغاز شد و در كنار آنها مشاركت توليدكنندههايي را داشتيم كه ميتوانستند در بازار دست به فعاليت سودآورتري بزنند، اما پاي كار ماندند تا اين پرچم بلند شود.
وي افزود: اين كار با دو يا سه توليدكننده شروع شد، اما اكنون بيش از 70 توليدكننده داريم و شاهديم كه توليدكنندگان علاوه بر نوشتافزار در توليد ساير محصولات فرهنگي كودك و نوجوان نيز فعال شدهاند. اميدواريم طي پنج سال آينده به جايي برسيم كه محصولات ايراني ـ اسلامي به آساني در دسترس همه قرار بگيرد. بازار نوشتافزار كشور ظرفيت 150 ميليون جلد دفاتر تحصيلي را با گردش 4 هزار ميليارد تومان داراست، در حالي كه 5 تا 10 درصد بازار در اختيار محصولات ايراني ـ اسلامي است. در ادامه اين مراسم، محمدحسين سياحطاهري فرزند شهيد مدافع حرم سياح طاهري براي رونمايي از پويش خيريه «صد برگ» به روي سن آمد و گفت: بازاريابي از توليد نوشتافزار بسيار مهمتر است و قاعدتاً پيش از توليد محصول بايد به مخاطب و مصرفكننده آن فكر كرد. توليدكننده بايد به محلهاي فروش محصول خود بينديشد.
وي افزود: ما براي اينكه محصول را به دست مخاطب برسانيم، بايد به سليقه او نيز توجه كنيم و به قول شهيد سياح طاهري بايد زبان مخاطب را در كار فرهنگي پيدا كنيم و نياز جوان و نوجوان امروز را با زبان مشترك بايد برطرف كرد. سياحطاهري در پايان گفت: يكي از شاخصهاي كار فرهنگي، استقبال است و هر جا ديديم مخاطب در آن حوزه زياد است و رضايت دارند، ميتوانيم متوجه شويم كه موفق بودهايم. در ادامه مراسم از پويش خيريه «صد برگ» با حضور فرزند شهيد سياحطاهري، مديرعامل مجمع نوشتافزار ايراني - اسلامي، دبيركل اتحاديه انجمنهاي اسلامي كشور و مديركل مجامع، تشكلها و فعاليتهاي فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي رونمايي شد.
در بخش پاياني مراسم علي فريدوني، مديركل مجامع تشكلها و فعاليتهاي فرهنگي وزارت ارشاد گفت: شكلدهي كارهاي اين چنيني كه تأسيسي محسوب ميشود كار سختي است و امروز در حالي پنجمين سال برگزاري اين نمايشگاه را شاهد هستيم كه استمرار آن نشان از موفقيت برگزاركنندگانش دارد. وي افزود: وزارت فرهنگ با توجه به وظيفه ذاتي خود، جايزه كالاهاي فرهنگي را پايهگذاري كرده و رسميت يافتن آن نشان توجه وزارت فرهنگ به مقوله اقتصاد و فرهنگ است كه وظيفه آن هماهنگي ميان دستگاههاي مرتبط است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در راستاي همين وظيفه خود از فعاليتهايي مانند اين نمايشگاه حمايت ميكند. در انتهاي اين مراسم به رسم هر ساله پنجمين نمايشگاه «ايران نوشت» با حضور رضوانه باغباني فرزند شهيد مدافع حرم هادي باغباني افتتاح شد.