کد خبر: 867145
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۲
در حالي مديران شهري تبريز از اماده سازي زيرساخت ها براي جهاني شدن مي گويند که پروژه هاي راهسازي اين شهر به عنوان اصلي ترين زيرساخت معلق مانده است
در پي تصميم تاريخي سازمان همکاري اسلامي مبني بر انتخاب تبريز به عنوان شهر نمونه گردشگري جهان اسلام در سال 2018، مسئولان استان اذربايجان شرقي و مديران شهري تبريز در صدد فراهم کردن زيرساختها براي جهاني شدن تبريز برآمدند و تامين زیرساخت‌های لازم اقتصادی، فرهنگی، امکانات زیربنایی و ارتباطات برای شهر اولین‌ها را در دستور کار قرار دادند. در حالي که مسئولان استان معتقدند از زمان مطرح شدن اين تصميم از سوي سازمان همکاري اسلامي در سال 2015 اقدامات قابل توجهي انجام شده و توسعه زيرساخت ها روند مطلوبي دارد اما شواهد موجود نشان مي دهد هنوز بحث راه ها و محورهاي ارتباطي اين شهربه عنوان يکي از زيرساخت هاي اصلي حوزه گردشگري همچنان مغفول مانده است!
نويسنده: مريم احمدي

در حالي که مسئولان استان آذربايجان شرقي و به ويژه مديران شهري تبريز بارها اعلام کرده اند شرايط لازم براي جهاني شدن تبريز با روند مطلوبي در حال انجام است اما وضعيت راه ها وپروژه هاي عمراني نيمه تمام مربوط به اين حوزه نشان مي دهد راه هاي ارتباطي و محورهاي مواصلاتي اين استان به عنوان يکي از مهمترين مولفه هاي گردشگري هنوز با فراز و نشيب بسيار روبروست .

جاده ها هنوز اماده نيستند!

به عنوان نمونه پروژه ناتمام جاده تبریز به سهند از جمله طرح هاي عمراني نيمه تمامي است که گويا از قافله زيرساختهاي در حال توسعه جا مانده و صداي اعتراض وانتقاد نمايندگان مردم اين شهرهاي در مجلس شوراي اسلامي را در آورده است. چندي پيش نماینده مردم تبریز،اسکو،آذرشهر در مجلس با انتقاد از بي توجهي به طرح هاي نيمه تمام تبريز گفت: در این سالها اعتبار لازم و مناسبی برای تکمیل طرح های نیمه تمام عمرانی در نظر گرفته نشده است،ضمن اينکه در برخی پروژه های نیمه تمام، اعتباری ناچیز در نظر گرفته شده که جوابگوي پروژه نيست و نمي تواند ان را به مرحله تکميل برساند. محمداسماعیل سعیدی افزود: جاده تبریز به سهند از جمله پروژه هايي است که به دلیل تکمیل نبودن و مشکلات سالیانه باعث مرگ و میر تعداد زیادی از اهالی منطقه و مسافرین می شود. پروژه اي که بنا به اعلام اداره راه و شهرسازي استان قرار بود نهايتا تا پايان سال جاري به اتمام برسد در حال حاضر با پيشرفت 70درصدي تعطيل شده است!

مسير مواصلاتي تبريز به اروميه نيز از جمله ديگر پروژه هاي مهم و تاثير گذاري است که مي تواند نقش موثري در افزايش ترانزيت و حمل و نقل کالا به اروپا و آسياي ميانه و رونق اقتصادي منطقه شمال غرب کشور ايفا کند با اين وجود اين پروژه هم از اوايل دهه 90 بلاتکليف باقي مانده است.

آزادراه تبریز- بازرگان نيز یکی ديگر از پروژه های مهم حوزه راهسازی در کشور و اذربايجان شرقي است که به رغم داشتن نقش مهم و کليدي در توسعه صنعت حمل و نقل کریدور شرق به غرب به دليل عدم پايبندي سرمايه گذار خارجي به تعهداتش با سرعت کندي انجام مي شود.

اينها تنها نمونه هايي از پروژه هاي عمراني مهم تبريز است که به دليل نقش موثرشان در توسعه راه هاي اين شهر و البته رونق گردشگري جزو اقدامات اساسي براي اماده سازي تبريز 2018 محسوب مي شود اما همچنان مغفول مانده است.

رونق گردشگري بدون توسعه راه ها ميسر نيست!

از آنجا که تبديل تبريز به پايتخت گردشگري با جذب گردشگران از کشورهاي مختلف علاوه بر جنبه هاي سياسي فرصت مناسبي براي توسعه فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي به وجود مي اورد از اين رو انتظار مي رود در فرصت چند ماه باقي مانده تا سال 2018 روند اماده سازي اين شهر تندتر شود. خوشبختانه طي سالهاي اخير تبريز در زمينه جذب گردشگر در ميان شهرهاي کشور گوي سبقت را ربوده است و بيش از 600 هزار نفر گردشگر خارجي در سال وارد اين شهر مي شود. انجام اقداماتي چون زيباسازي محيط هاي شهري، افزايش مراکز اقامتي، ايجاد مراکز خريد چند منظوره متعدد و توجه به تسهيل تردد د رمعابر شهري و توجه به حفظ اثار تاريخي و... سبب شده سال به سال تبريز، شهراولين ها گردشگران داخلي و خارجي بيشتري را به سمت خود بخواند.

اين د رحالي است که بنابه گفته کارشناسان انجام چنين اقداماتي در مقايسه با نقش احداث راه هاي مواصلاتي مناسب و بي خطر و تسهيل ارتباط با شهرهاي مجاور براي توسعه گردشگري نقش بسيارکمرنگي دارد. امنيت جاده ها براي تردد گردشگران از جمله معيارهاي مهمي است که مي تواند گردشگران را برای سفر دوباره به اين شهر ترغیب کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار