کد خبر: 866354
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
وزرای اطلاعات و خارجه در فراکسیون مستقلین
تب و تاب معرفي وزرا به مجلس شوراي اسلامي مي‌رود تا به اوج خود برسد و در اين ميان هنوز اظهارنظرها در خصوص توانمندي وزراي معرفي شده و ...
مهدي پورصفا

تب و تاب معرفي وزرا به مجلس شوراي اسلامي مي‌رود تا به اوج خود برسد و در اين ميان هنوز اظهارنظرها در خصوص توانمندي وزراي معرفي شده و منطبق بودن كابينه دولت دوازدهم با اهداف و شعارهاي دولت روحاني همچنان در صدر اخبار قرار دارد. جدا از واكنش منفي برخي روزنامه‌هاي اصلاحات نسبت به وزراي معرفي شده و همچنين عدم حضور زنان در کابينه، ساير فراكسيون‌هاي مجلس شوراي اسلامي نيز نگاه چندان خوشايندي به وزراي معرفي شده، ندارند. به غير از فراكسيون اميد كه موضع جريان اصلاحات را در خصوص كابينه در مجلس منعكس مي‌كند، فراكسيون‌هاي مستقلين و اصولگرايان ولايي نيز انتقاداتي نسبت به كابينه مطرح شده، دارند.

اصولگرايان نگران
در طرف مقابل منتقدان دولت در  مجلس نيز به شدت نگران وزارتخانه‌هاي آموزش و پرورش، علوم و تحقيقات و فرهنگ و ارشاد اسلامي هستند. وزير پيشنهادي وزارت علوم هنوز از سوي دولت معرفي نشده و بحث اختلافات و مشكلات موجود در خصوص معرفي وزير مربوط به مجلس به راهروهاي پارلمان نيز رسيده است.
اصولگرايان مجلس در تلاش هستند مرزهاي خود را براي وزراي مربوط در هنگامه رأي اعتماد به كابينه روشن كنند. خط قرمزهايي كه عمدتاً مرتبط به مسائل فرهنگي به ويژه در حوزه نفوذ فرهنگي و آموزشي است. البته عملكرد دولت به خصوص در حوزه سياست خارجي مورد توجه اصولگرايان مجلس است و ظريف قول داده در اين‌باره با آنان نشستي داشته باشد، كمااينكه وزير خارجه نشستي با فراكسيون مستقلين داشت. لابي‌هاي معاونان پارلماني نيز بازار گرم خود را دارد.
 
برخي از آنان به خوبي مي‌دانند كه عملكرد آنان در جذب آراي نمايندگان مجلس مي‌تواند در ابقاي آنان پس از روي كار آمدن وزير جديد بسيار مؤثر باشد.
  
جنگ رواني عليه آمدنيوز راه انداخته‌ايم
روز گذشته دو تن از وزراي پيشنهادي دولت مهمان فراكسيون مستقلين بودند. سيدمحمد علوي و محمدجواد ظريف در اين فراكسيون حضور يافتند تا پاسخگوي برخي سؤالات نمايندگان باشند.
وزير اطلاعات در اين جمع با بيان اينکه وزارت اطلاعات تنها يک تشکيلات ندارد و موضوعات اقتصادي، اجتماعي، سياسي و امنيتي دسته‌بندي نشده است و هر بخش به موضوعي مخصوص مي‌پردازد، افزود: اگر وزارت اطلاعات مورد محور باشد، ممکن است بر اثر غلبه موارد، وزارتخانه محو يک مورد شود ولي اگر وزارت اطلاعات راهبرد محور باشد، اين موردها نيستند که حرکت وزارتخانه را مشخص مي‌کنند، امروز به جاي مديريت موردي، به مديريت موردها بر اساس راهبرد پرداخته مي‌شود. در اين چهار سال راهبرد وزارت اطلاعات تعيين‌شده و به خدمت مقام معظم رهبري ارائه شده و کار براساس راهبردها انجام مي‌شود.
وزير اطلاعات بيان کرد: سياست و امکان وزارت اطلاعات در خصوص کانال‌ها، برنامه پليسي نيست و اينگونه برخورد در قبال فعالان مدني جداي از عناصر ضدانقلاب را در شأن يک جامعه رشد يافته نمي‌دانيم، در مورد ادمين کانال‌هاي داخلي مي‌توانيم افراد را احضار کنيم و به دستگاه قضايي تحويل دهيم و دخالتي در کار قاضي نداريم.
 
علوي با بيان اينکه در خصوص کانال‌هاي مستهجن هزاران کانال بسته شده و ادمين‌هاي کانال‌هاي ضددين يا توبه کردند يا در صورت سازمان يافته بودن، تحويل دستگاه قضا داده شده‌اند، گفت: گزارشي را در اين زمينه به مقام معظم رهبري ارائه کرديم که ايشان اظهار لطف و محبت کردند. وزير اطلاعات با بيان اينکه مرتبطين با ادمين‌هاي مقيم خارج از کشور را احضار مي‌کنيم، گفت: در خصوص کانال آمدنيوز به مرتبطان اين کانال تذکر داديم و اقداماتي در زمينه ايجاد جنگ رواني عليه اين کانال راه افتاده است.
  
ظريف دو برابر اولويت تعريف کرده‌ايم
همچنين محمدجواد ظريف، وزير پيشنهادي امور خارجه در جمع فراکسيون مستقلين با بيان اينکه در برنامه خود براي دولت دوازدهم دو برابر اولويت را براي وزارت خارجه تعريف کرده‌ايم، تصريح کرد: ضمن مراقبت از برجام، بايد مانع از اين شويم که امريکايي‌ها دستاوردهاي ما را از توافق هسته‌اي کاهش دهند.
 وزير امور خارجه ادامه داد: بايد مانع شويم از اينکه امريکا براي بدعهدي‌هاي خود هزينه نپردازد و همچنين مانع از اين شويم که امريکا هزينه‌هاي سياسي و اقتصادي نقض برجام را به گردن ما بيندازد که اين هدف مخصوصاً با فضاسازي‌هايي که در کشور ايجاد مي‌شود، وقت زيادي را از ما مي‌گيرد.
وي با بيان اينکه وظيفه اصلي ما بحث مسائل منطقه‌اي و اقتصادي در وزارت خارجه است، ادامه داد: براي اين دو بخش هم در وزارت خارجه و هم در بيرون از وزارت خارجه بايد اقداماتي انجام شود.
ظريف تصريح کرد: در بيرون از وزارت خارجه بايد مشخص شود که آيا وزارت خارجه مسئول روابط خارجي در حوزه اقتصاد و ساير حوزه‌هاست يا خير؟ هيچ ادعايي بر انحصار روابط خارجي نداريم، اما بر مسئوليت روابط خارجي ادعا داريم و بايد با هماهنگي وزارت خارجه اقدامات اقتصادي انجام شود تا با توجه به منافع ملي مانع از به وجود آمدن رقابت‌هاي بي‌مورد بين بنگاه‌هاي ايراني در خارج از کشور شويم.
 
وي با بيان اينکه ساختار وزارت خارجه را تغيير داده‌ايم، گفت: دو هفته است که بعد از حدود يک سال مطالعه در ساختار وزارت خارجه تغييراتي را ايجاد کرده‌ايم تا دستور برنامه پنجم و خواست مجلس محقق شود، به‌رغم اضافه کردن معاونت اقتصادي به وزارت خارجه، شش معاون وزارت خارجه به پنج معاون کاهش يافته است. ظريف با بيان اينکه در وزارت خارجه هيچ‌گاه رسم نداشته‌ايم که بر بودجه دولت، هزينه‌اي تحميل شود، گفت: برنامه‌هاي اقتصادي وزارت خارجه براي فعال کردن ديپلماسي اقتصادي و اقتصاد مقاومتي پيگيري مي‌شود.
وزير پيشنهادي امور خارجه گفت: وزارت خارجه همزمان که يک دستگاه سياسي- امنيتي است، اولويت خود را پيشبرد ديپلماسي اقتصادي تعريف مي‌کند، ولي نمي‌توان جنس وزارت خارجه را تغيير داد.
در كنار تمام بحث‌هايي كه پيرامون معرفي وزرا جريان دارد، روند بررسي لايحه مقابله با اقدامات تروريستي امريكا در منطقه به نقطه نهايي خود رسيده و حالا پس از تصويب در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس‌، آماده ارائه به صحن علني است؛ لايحه‌اي كه البته نتوانسته نگاه مثبت صاحب‌نظران حوزه سياست خارجي را به خود جلب كند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار