کد خبر: 866273
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۵
در حالي ايران با توليد یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن خرما در رتبه دوم جهان قرار دارد که تنها 20 درصد توليدش را مي تواند راهي بازارهاي جهاني کند
با اينکه خوزستان به عنوان يکي از بزرگترين قطب‌هاي توليد خرماي کشور شناخته مي‌شود، اما هنوز هم نخل‌داران خوزستان از کمبود صنايع بسته‌بندي و فرآوري گلايه دارند. البته مشکل آنها تنها به همين جا هم ختم نمي‌شود، چرا که در کنار اين کمبود‌ها که نمي‌گذارد محصول خرماي مرغوب توليدي با همان کيفيت اوليه به دست مصرف کننده برسد، نبود پايانه صادراتي هم معضل ديگري است که جلوي صادرات خرماي خوزستان را مي‌گيرد. حالا هم که خبرهايي از کاهش شديد توليد خرما در سال جاري توسط کارشناسان منتشر مي‌شود، باز هم براي همين مقدار کم محصول هم شرايطي فراهم نيست تا روي زمين نماند و صادر شود. لازم به ذکر است که درحال حاضر خرماهاي توليدي خوزستان در نبود پايانه صادراتي به بنادر هرمزگان انتقال داده مي‌شوند تا از آنجا به کشورهاي هدف، صادر شوند و همين امر منجر به هدر رفت بخش زيادي از محصول مي‌شود.
نويسنده: ميترا شهبازي

ایران جزو ۱۲ کشور تولیدکننده مهم خرمای جهان است که با تولید بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن خرما در رتبه دوم تولید این محصول پس از مصر قرار دارد. با اين حال هرساله به دلايل مختلفي از حجم توليد خرماي ايران کاسته مي‌شود. امسال هم به گفته کارشناسان قرار است اين محصول 70 تا 100 درصد به علت تداوم دماي بالاي 50 درجه کاهش يابد. حالا با اين تفاسير نکته قابل توجه اين است که هنوز هم سرنوشت همين حجم کم از محصول توليدي در نبود صنايه بسته بندي، فرآوري و پايانه صادراتي هم نامشخص است و بيم آن مي‌رود که همچون سال‌هاي گذشته بخش زيادي از آن هدر رود. در اين باره عضو هیأت‌مدیره انجمن ملی خرمای ایران با تاييد کاهش شديد تولید خرما بخصوص در استان خوزستان، مي‌گويد:« یکی ديگر از مشکلات عرصه توليد خرما بسته‌بندی نامناسب و خروج فله‌ای این محصول است که عملا سود آن را تقديم دلالان مي‌کند.»

محمدحسین اکبری با اشاره به اينکه در حال حاضر تنها ۲۰ درصد خرماي توليدي صادر مي‌شود، مي‌افزايد:« ایران سالانه ۲۰۰ هزار تن خرما به ارزش ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار صادر مي‌کند.»

تنها 20درصد خرماي کشور صادر مي‌شود

حالا با اين تفاسير که قرار است بخش زيادي از خرماهاي خوزستان به علت تداوم روزهاي گرم از بين برود، نخل‌داران باز هم بايد نگران بازار فروش باشند. محصولي که تنها 20 درصد آن به خارج از مرزهاي کشور راه مي‌يابد. چرا که در نبود پايانه صادراتي در خوزستان، خرماهاي توليدي بايد به بنادر هرمزگان انتقال داده و از آنجا به کشورهاي هدف صادر شوند. از اين رو بخش زيادي از همين مقدار خرماي توليدي هم هدر مي‌رود.

در اين رابطه معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان مي‌گويد:« شهرستان شادگان دارای بندر است و اگر یک پایانه صادراتی در این بندر احداث شود، هم زمینه و شرایط صادرات برای صادرکننده فراهم‌تر می‌شود و هم شاهد توسعه صادرات محصولات، به ویژه خرما در استان خواهیم بود.»

یونس حسین نژادیان با اشاره به اينکه در حال حاضر محصول خرماي خوزستان از بنادر آن صادر نمی‌شود، مي‌افزايد:«شادگان مرکز خرمای استان است با اين حال جاي تاسف دارد که در این شهرستان پایانه صادراتی نداریم. اگر مساله احداث پایانه صادراتی در استان خوزستان و ترجیحا در شادگان مورد توجه قرار بگیرد، شرایط برای صادرات آسان‌تر مي‌شود و مي‌توان به اين اميد داشت که صادرات 20 درصدي اين محصول به سرعت افزايش يابد.»

ضرورت احداث پايانه صادراتي در خوزستان

با اينکه فراهم کردن بسترهای لازم برای آسان شدن صادرات خرما در خوزستان، علاوه بر این‌که حجم محصولات صادراتي در استان را افزايش مي‌دهد، کمک شایانی هم به نخلداران و تولیدکنندگان خرما براي فروش محصولاتشان می‌کند. همچنين بهره‌مندی از پتانسیل‌ تولید خرما در خوزستان مي‌تواند زمینه‌اي برای عرضه این محصول استراتژیک در بازارهای جهانی و حضور هرچه بیشتر در این بازارها فراهم می‌کند که در نهایت منجر به رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال می‌شود. با اين تفاسير احداث پایانه صادراتی خرما، خوزستان را به محلی برای رشد و توسعه صادرات، به ویژه صادرات محصول خرما که یک محصول استراتژیک است تبدیل می‌کند.

لازم به ذکر است که طبق گفته حسین نژادیان، معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان ، طي 10 سال گذشته، یک چهارم صادرات غیر نفتی کشور از سوي استان خوزستان انجام شده است که همين موضوع بر اهميت آنچه تاکنون گفته شده است، تاکيد مي‌کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار