کد خبر: 865227
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
نگارش فيلمنامه سريال فاخر مذهبي از سوي 2 كارگردان سرشناس تلويزيون
با همكاري امرالله احمدجو با داود ميرباقري در نگارش فيلمنامه سريال سلمان فارسي، هم اكنون اين دو هنرمند در دفتري در خيابان مفتح در حال تكميل فيلمنامه سريال فاخر سلمان فارسي هستند.
سلمان فارسي در مسير جام‌جم به ايستگاه مفتح رسيدمحمدصادق عابديني
 
با همكاري امرالله احمدجو با داود ميرباقري در نگارش فيلمنامه سريال سلمان فارسي، هم اكنون اين دو هنرمند در دفتري در خيابان مفتح در حال تكميل فيلمنامه سريال فاخر سلمان فارسي هستند.
آنچه از شرايط سيما برمي‌آيد، اين بار مهم‌ترين گزينه جدي براي ساخت سريال فاخر، فيلمنامه سلمان فارسي است. داود ميرباقري زماني اعلام كرده بود كه آرزويش ساخت سريال سلمان فارسي است. سريال سلمان فارسي بعد از مدت‌ها ركود، اين بار با همكاري دو كارگردان سرشناس تلويزيوني در مرحله تكميل فيلمنامه است تا ميرباقري به تحقق آرزويش نزديك‌تر شود.
  
ساخت سريال سلمان فارسي، بعد از 16 سال
زماني كه داود ميرباقري تصميم مي‌گيرد سريالي درباره زندگي سلمان فارسي صحابه بزرگ پيامبر (ص) بسازد هنوز مختارنامه متولد نشده بود. ميرباقري ابتدا مي‌خواست سلمان فارسي را جلوي دوربين ببرد و طرح آن را هم نوشته بود اما كار كنار گذاشته شد و صحبت از ساخت مختارنامه بر اساس زندگي مختار ثقفي از چهره‌هاي شاخص بعد از قيام عاشورا به ميان آمد. ميرباقري كه با ساخت سريال امام علي(ع) اولين سريال فاخر تاريخي و مذهبي را ساخته بود، روايت مختارنامه را از آخرين ماه‌هاي امامت امام حسن مجتبي(ع) آغاز كرد و بعد به قيام امام حسين(ع) پرداخت. مختارنامه روايتي جامع از حوادث بعد از قيام عاشورا را به نمايش گذاشت كه بخش مهمي از تاريخ اسلام را در بر مي‌گيرد. اين كارگردان بعد از پايان ساخت سريال مختارنامه اعلام كرد دوباره مي‌خواهد سراغ ساخت سريال سلمان فارسي برود. اين در حالي است كه ساخت مختارنامه حدود شش سال به طول انجاميده بود و ميرباقري از موضوع ساخت سلمان فارسي چندين سال دور بود.
 
به‌رغم موفقيت داود ميرباقري در ثبت يك سريال فاخر مذهبي كه هنوز هم در مناسبت‌هاي مذهبي شاهد اكران مجدد آن هستيم، صداوسيما براي ساخت مجموعه سلمان فارسي همكاري لازم را با ميرباقري نداشت. در عوض با كمرنگ شدن حضور ميرباقري در تلويزيون، اين بار كارگردان فيلم سينمايي «آدم برفي» به سمت شبكه نمايش خانگي كشيده شد و دو مجموعه نمايشي را براي عرضه در شبكه نمايش خانگي توليد كرد. مجموعه «شاه‌گوش» كه سريالي مفرح بود با استقبال خوبي روبه‌رو شد و در روزهايي كه سريال‌هاي شبكه نمايش خانگي با شكست روبه‌رو مي‌شدند، به طور كامل ساخته و پخش شد. بعد از آن نيز «دندون طلا» ساخته و توزيع شد كه پيش‌تر نسخه نمايشي آن براي تئاتر را خود ميرباقري به روي صحنه برده بود. همه اين فعاليت‌ها باعث شد باز هم ساخت سريال سلمان فارسي به تأخير بيفتد. در اين مدت بارها ميرباقري در مصاحبه‌هاي مختلفي كه داشته بر آرزوي قديمي‌اش يعني ساخت سريال سلمان فارسي تأكيد كرده است. وي در مصاحبه‌اي پيش از ساخت سريال «دندون طلا» مي‌گويد: آرزويم اين است كه روزي بتوانم مجموعه تلويزيوني سلمان فارسي را در رسانه ملي توليد كنم. سلمان پروژه‌اي است كه براي من تبديل به يك باور شده است اما با توجه به مشكلات تلويزيون كه به دليل مشكلات مالي است اميدوارم بتوانم كار ساخت سلمان را آغاز كنم.
 
وي در همين مصاحبه تأكيد مي‌كند كه نگارش فيلمنامه به پايان رسيده است و هر زماني كه شرايط آماده شود به سرعت سريال را خواهد ساخت.
  
احياي سيما فيلم موجب ساخت سلمان فارسي!
در طول سال‌هاي اخير چند بار ساختار سازماني صداوسيما در حوزه ساخت فيلم و سريال دچار تغييراتي شده است كه حاصل آن تغييرات تا مقطعي به حذف سيمافيلم مركز معبر رسانه ملي براي ساخت سريال منجر شد اما امسال اتفاق ويژه‌اي افتاد. دكتر حسين كرمي، مدير موفق شبكه نسيم كه مديريت شبكه نمايش و تماشا را نيز بر عهده داشت، از سوي مرتضي ميرباقري، معاون سيما به عنوان رئيس سيمافيلم منصوب شد. در حكم انتصاب كرمي بر ارائه منشور توليدات نمايشي، برنامه پنج‌ساله و سالانه توليدات نمايشي و اتخاذ تدابير شايسته و لازم براي مديريت محتوايي و برآورد سريال‌هاي شبكه‌هاي سيما و تلاش براي ارتقاي سطح كيفي توليدات نمايشي به ويژه در طبقه الف ويژه و نيز گسترش فيلمنامه‌نويسي براي توليد آثار فاخر بر اساس مؤلفه‌هاي ديني، آگاهي، اخلاق و اميد اشاره شده بود.
 
اين تغيير مهم كه ارديبهشت‌ماه امسال به وقوع پيوست، زمينه احياي سيما فيلم را فراهم كرد؛ اقدامي كه اين روزها با به جريان افتادن روند بازنويسي و تكميل فيلمنامه سريال سلمان فارسي مي‌توان تأثيرات آن را مشاهده كرد.
  
احمد‌جو براي ميرباقري ديالوگ مي‌نويسد
امرالله احمدجو براي بينندگان تلويزيون يادآور سريال‌هاي ماندگاري مانند «روزي روزگاري»، «تفنگ سرپر» و «پشت كوهاي بلند» است. هنوز هم بسياري از كساني كه پخش سريال روزي روزگاري را به خاطر دارند، ديالوگ‌هاي ماندگار اين سريال را ميان «مرادبيگ»، «حسام بيگ» و «خاله ليلا» به ياد دارند. احمدجو كه مي‌تواند ادعا كند همشهري حضرت سلمان فارسي و متولد اصفهان است، سال گذشته در مصاحبه‌اي از همكاري با ميرباقري خبر داده و مي‌گويد: چندي پيش طرح فيلمنامه سريال «سلمان فارسي» را نوشته و در اختيار داود ميرباقري گذاشتم تا فيلمنامه آن را بنويسد. اين اثر تاريخي نياز به زمان كافي براي ساخت و پرداخت دارد. اظهارات احمدجو نشان مي‌دهد فيلمنامه‌اي كه قرار است ساخته شود با آنچه ميرباقري حدود 16 سال پيش نگاشته بود، متفاوت است.
  
بازيگري كه نقشش در «مختار» حذف شد، سلمان مي‌شود
همكاري احمدجو با ميرباقري نيز گرفتار بي‌پولي سازمان شده و كار تدوين طولاني شد و حتي مدتي اين دو نفر دست از كار كشيدند. احمدجو قرار است بيشتر روي ديالوگ‌هاي سريال سلمان فارسي كار كند. وي درباره ديالوگ‌نويسي اين سريال مي‌گويد: من خود زماني كه قصد كارگرداني اثري را داشته باشم، از هنگام نوشتن فيلمنامه روي بازيگرانم فكر مي‌كنم و نقش را براي آنها مي‌نويسم. البته شايد عادت بدي باشد، چون زماني كه آن بازيگر خاص نمي‌تواند در فيلم حضور پيدا كند، دردسرهاي زيادي براي تغيير تصوير ذهني‌ام شكل مي‌گيرد. من در گذشته، وقتي نقشي را مي‌نوشتم نمي‌توانستم به خسرو شكيبايي يا محمود پاك نيت يا ... فكر نكنم، اما در جريان تفكرات ميرباقري براي انتخاب بازيگران نيستم.
احمدجو همچنين از احتمال فراخوان براي انتخاب بازيگران نقش‌هاي سريال سلمان فارسي گفته است. با وجود اين برخي از خبر‌ها از اين حكايت دارد كه داود ميرباقري به دنبال سپردن نقش اول سريال سلمان فارسي به نابازيگر خوش‌‌تيپي است كه ايفاي نقش‌اش در سريال مختارنامه به دليل ملاحظات مذهبي حذف شد. كاوه فتوحي كه در مختارنامه نقش حضرت عباس(ع) را ايفا مي‌كرد، گزينه اول ميرباقري براي ايفاي نقش سلمان است؛ فردي كه مي‌توان وي را جزو كشف‌هاي سينمايي داود ميرباقري دانست.
 
صداوسيما تلاش كرده است با جلوگيري از درز اخبار مربوط به ساخت سريال سلمان فارسي، هيچ‌گونه اطلاع‌رساني درباره مراحل ساخت اين سريال نداشته باشد؛ كاري كه در زماني كه تبادل اطلاعات و ارتباطات به كسر ثانيه رسيده است، كاري عجيب و بي‌معنا است ولي با وجود اين خبرهايي از تداوم نگارش فيلمنامه سلمان فارسي بعد از وقفه‌اي نه‌چندان كوتاه حكايت دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار