کد خبر: 865030
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۶
استعمال مواد مخدر در ورزشگاه‌ها موضوعي نيست كه به سادگي بتوان از كنار آن عبور كرد، دوشنبه شب بود كه...
سعيد احمديان
سعيد احمديان
 
استعمال مواد مخدر در ورزشگاه‌ها موضوعي نيست كه به سادگي بتوان از كنار آن عبور كرد، دوشنبه شب بود كه دوربين‌مخفي برنامه نود در بين تماشاگران، از واقعيت تلخ خريد و فروش مواد مخدر در استاديوم آزادي پرده داشت. در حالي فدراسيون فوتبال هفته گذشته قانون منع استعمال دخانيات در ورزشگاه‌ها را ابلاغ كرد كه به نظر مي‌رسد برخورد با پديده زشت پديده خانمان‌سوز فروش و استعمال مواد مخدر در استاديوم‌ها بايد بيشتر از گذشته مورد توجه مسئولان قرار بگيرد. اين در شرايطي است كه ورزش به عنوان يكي از راهكارهاي مبارزه با اعتياد شناخته مي‌شود، در چنين شرايطي استعمال و فروش مواد‌مخدر در يك فضاي ورزشي زنگ خطر بزرگي براي جوانان و تماشاگراني است كه در استاديوم‌ها را براي تفريح و گذران اوقاتشان انتخاب مي‌كنند.
 
در چنين جوي كه مي‌بايست با توجه به روح ورزش، سالم باشد، پديده‌هايي مانند مواد‌مخدر مي‌تواند ورزشگاه‌ها را به يك فضاي ناامن براي خانواده‌ها و فرزندانشان تبديل كند. اگر تا گذشته مسئله فحاشي‌هاي ركيك برخي از تماشاگران سبب شده تا برخي خانواده‌ها و هواداران فوتبال، از رفتن به ورزشگاه اجتناب كنند، حالا با توجه به شيوع خريد و فروش و همچنين استعمال مواد مخدر در بين تماشاگران، فضاي استاديوم‌ها ناسالم‌تر و آلوده‌تر شده و اين مسئله به طور قطع در حضور تماشاگران در استاديوم‌ها تأثير خواهد گذاشت.
آلوده شدن جو استاديوم‌ها در حالي است كه اماكن ورزشي و مسابقاتي كه برگزار مي‌شود، همان طور كه اشاره شد يكي از بهترين برنامه‌هاي تفريحي و سرگرمي است كه مي‌تواند جوانان را جذب كند.
 
با اين حال آلوده شدن چنين فضاهايي به مواد مخدر، علاوه بر آسيب‌هايي كه مي‌تواند براي جوانان و خانواده‌ها داشته باشد و آنها در معرض اعتياد قرار دهد، يك فرصت بزرگ را از جامعه براي پر كردن اوقات فراغت مي‌گيرد و اين سبب خواهد شد تا استاديوم‌ها و مسابقات ورزشي كه ظرفيت بزرگي براي جذب جوانان است، از دست برود و حضور در چنين اماكني يك جوان را مي‌تواند با اعتياد به عنوان يكي از بيشترين آسيب‌هاي اجتماعي كه امروز جوانان را گرفتار كرده است، روبه‌رو كند. در چنين شرايطي هماهنگي دستگاه‌هاي انتظامي و فرهنگي براي مقابله و برخورد با اين پديده خانمان‌سوز بيشتر از قبل اهميت پيدا كرده است، هماهنگي‌اي كه مي‌تواند به خانواده‌ها اين اطمينان را بدهد كه مي‌توانند بدون هيچ دغدغه‌اي فرزندانشان را راهي ورزشگاه‌ها كنند، بدون اينكه آسيبي متوجه آنان باشد. اما در حال حاضر چنين شرايطي براي ورزشگاه‌هاي كشور حاكم نيست و يك نوجوان كه هدفش تماشاي فوتبال و لذت بردن از ورزش است، در معرض آسيب‌هايي است كه مي‌تواند ضربات جبران ناپذيري به آينده وي بزند.
 
به همين خاطر نهادهاي انتظامي و متوليان ورزش كشور و به‌خصوص فوتبال بايد در مقابله با ناهنجاري‌هاي اجتماعي مانند مواد مخدر كه در سطح استاديوم‌ها رو به گسترش است، شدت عمل بيشتري نشان دهند و با نظارت بيشتر روي سكوها، با فروش و استعمال آن به شدت برخورد كنند. اين مسئله به طور قطع مي‌تواند به كاهش پديده اعتياد در استاديوم‌ها كمك كند. علاوه بر اين باشگاه‌ها و فدراسيون فوتبال هم نقش مهمي در مقابله با اعتياد دارند و مي‌توانند در اين زمينه تأثيرگذار باشند. به هر حال باشگاه‌ها كه پسوند فرهنگي را نيز يدك مي‌كشند، بايد در زمينه فرهنگي قوي‌تر از قبل براي مبارزه با مواد مخدر وارد عمل شوند، اين مسئله به خصوص در كانون هواداران باشگاه‌ها اهميت ويژه‌اي پيدا مي‌كند. انتخاب رابط هواداران با باشگاه كه به ليدر معروفند، بايد بر اساس ضوابط اخلاقي و فرهنگي صورت بگيرد و اين اجازه داده نشود تا هر شخصي در اين بخش فعاليت كند، قطعاً حضور ليدرهايي كه سلامت رفتاري و كاري‌شان، تضمين شده است، مي‌تواند از بروز آسيب‌هاي اجتماعي روي سكوها جلوگيري كند. فدراسيون فوتبال و باشگاه‌ها همچنين با تدوين برنامه‌هاي آموزشي براي هواداران در زمينه آسيب‌هاي مواد مخدر كه مي‌تواند در جريان مسابقات اجرا شود، به كاهش اين آسيب اجتماعي كمك كنند تا فضاي ورزشگاه‌ها به سمت سالم‌سازي پيش برود و خانواده‌هاي بيشتري بتوانند بدون دغدغه فرزندانشان را براي تماشاي مسابقات راهي استاديوم كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار